BMW-nél biztonságosabb törpe

2009.03.14. 17:03

Szigorított törésteszt, kötelezővé tett ESP: senki sem számított rá, hogy az új Euro NCAP rendszerben ötcsillagos lehet egy mini. Pedig a Toyota iQ az.

Az 5-ös BMW még a korábbi, lazább tesztséma szerint kapott - nagy nehezen - négy csillagot , a szigorítás után összetört, nem egészen 3 méteres Toyota iQ öt csillaga ennek tükrében pazar eredmény. És abszolút értékben is az. Ebben a méretosztályban még a négy darab ötágú is egész jó eredmény, hiszen a http://totalcar.hu/tesztek/tores/fordka_2008/>Ford Ka is csak ennyit tudott összekaparni, egyedül a térdlégzsákos, tündi-bündi Fiat 500-at jutalmazták öt csillaggal az Euro NCAP laborjában.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 33 (91%)
Frontális ütközés: 15,5
Oldalütközés: 7,8
Oszlopütközés: 6,8
Ostorcsapás: 2,7
Gyerekvédelem összesítés: 35 (71%)
Gyalogosvédelem összesítés: 19 (54%)
Fejvédelem: 11,8
Medence: 1,7
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 6 (86%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 3

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
  Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén   Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Ilyenkor persze mindig azzal védekeznek a nagyautók hívei, hogy ők bizony szívesebben csattanának egy közel kéttonnás monstrummal, mint egy kis lélekvesztővel. És ebben azért van igazság. Viszont az is igaz, hogy másfél tonnányi acél felhasználásával sokkal könnyebb biztonságos kocsit összekalapálni, mint ha ugyanezt csupán 900 kilógramm anyagból kell megoldani. A mostani, alumínium orrú modellel szemben ezért készül teljesen acélból a következő 5-ös BMW karosszériája. De főleg ezért olyan nagy eredmény az iQ öt csillaga. A 2985 milliméter hosszú, négyszemélyes, balkormányos, egyliteres benzinmotorral hajtott iQ alig 886 kilogrammig lendítette a mérleg mutatóját, mielőtt a falhoz csapták volna.

Pedig biztonsági extra került bele bőven. Első, egylépcsők légzsákok, oldal-, függöny- valamint térdlégzsák a vezető oldalán, övfeszítő az első és hátsó üléseken. De széria benne az ESP, a gyerekülések isofix rögzítési pontjai és az összes ülés biztonsági övének bekapcsolására figyelmeztető csipogó. Impozáns lista egy minimálautóhoz képest.

A frontális ütközéskor parádésan helytáll a mini Toyota. Jól látszik a videón, hogy milyen rövid, tömpe orrnak kell elnyelnie a 64 km/órás becsapódás mozgási energiáját. Ráadásul mindezt úgy, hogy közben a kabinban a túlélőtér ne csökkenjen. Az A-oszlopot 20 milliméterrel pofozta hátrébb a betonfalra rögzített alumínium, a kormánykerék 28 milliméterrel feljebb és eggyel hátrébb állapodott meg, míg a kuplungpedál 64 milliméterrel csúszott hátrébb és tízzel felfelé. Ettől még a védelem szinte tökéletes volt, a sérülésveszélyt jelző piktogramokat szinte teljesen zöldre színezték az Euro NCAP bírái.

Egyedül a vezető lábszára lett sárga, valószínűleg a kuplungpedál miatt, viszont a legérzékenyebb pontokat, a térdet és a combot külön légzsák védte elég hatékonyan. Oldalütközésben is jó az iQ, viszont az oszlopteszttel meggyűlt a baja. Az elöl ülő bábú mellkasánál akkora ütést mértek a szenzorok, ami egy élő embernél bordatörést okozhat, így itt a védelmet alacsony szintűnek ítélték. Hasonlóan gyenge eredménnyel zárt az iQ széria, szövethuzatú ülésének fejtámlája az ostorcsapás elleni védelem tesztjén.

Fura dolog történt a gyerekbiztonságot illetően. Oldalütközéskor a hároméves gyerek ülésének isofix kampója eltörött, viszont az autó rögzítési pontjai nem sérültek meg. A gyártó szerint a problémát a BritaxRömer gyermekülés anyaga okozza. A Toyota márkakereskedőknél ezután elérhető Duo Plus ülések már erősebb anyagból készülnek, illetve a már eladott gyereküléseket ingyenesen kicserélik - ígéri a japán márka. Ezek után az Euro NCAP megismételte a törést, amikor kiderült, hogy a Toyota által eszközölt változtatások hatékonynak bizonyultak, a gyerekülések új rögzítése nem sérült meg a karambol során. Ugyanakkor a hároméves bébi feje az ütközés erejétől kirepül a saját ülésének fejtámlái közül és a másik gyerekülés kemény oldalának csapódott.

A BritaxRömer is javított Duo Plus ülések kezelési útmutatóján és a figyelmeztető feliratokon, hogy megelőzzék a helytelen beépítésből adódó túlterheléseket az isofix rögzítési pontjok környékén.

A Toyota iQ első utasülése előtti légzsák kikapcsolható, így ide be lehet építeni egy menetiránynak háttal fordított gyerekülést. Ugyanakkor a légzsák állapotáról a sofőrnek adott tájékoztatást az Euro NCAP nem ítélte elégségesnek, és a hátsó ülése isofix pontjainak megjelölése sem elég egyértelmű. Viszont dicséretet kapott a mini Toyota azért, hogy egyértelműen figyelmeztet a fordítva beépített gyerekülés és az első légzsák veszélyességére.

Ami a gyalogosvédelmet illeti, elég jól szerepelt az iQ. A lökhárító puha, ezért nem bántja a lábat. A motorháztető felső része sem túl veszélyes, egy ráeső felnőtt fejének nem ad túl nagy pofont. Alacsonyabbak már nem ilyen szerencsések, mert az alsó részeken keményebb a gépháztető, nagyobb a sérülésveszély.

Az Euro NCAP új szempontjai, a biztonsági kiegészítő rendszerek tekintetében is jól szerepelt az iQ. Európa minden országában széria hozzá a menetstabilizáló rendszer (ESP), ezért jár neki a nagy piros pont. Az első-hátsó ülések biztonsági öveinek bekapcsolt állapotát felügyelő figyelmeztető rendszer is széria a törpe Toyotában, viszont a legnagyobb megengedett sebességre figyelmeztető kütyü nem kapható hozzá.