Honda Legend (2007)
Honda Legend (2007) törésteszt
A Honda luxusszedánja magabiztosan szedegette a csillagokat az NCAP töréspróbáin. Kiválóan megvédte az elöl ülő műanyagfelnőtteket, anyatigrisként oltalmazta a dummy-fiókákat, és még az elé vetődő óvatlan műgyalogos számára is tartogatott egy kedves meglepetést.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 33
Frontális: 13 (81%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 3
Gyermekbiztonság: 40 (82%)
Gyalogosbiztonság: 22 (61%)
Az NCAP a maga sajátságos rendszerében az Executive Cars kategóriájába sorolta a Honda legnagyobb szedánját; ez a skatulya jobbára a klasszikus felső-középkategória autóit tömöríti. Az 5-ös BMW-t, E Mercit, A6-os Audit is körében tudó illusztris társaságban nagyot alakított a Legend. Öt csillag az elöl ülők védelmére, négy a gyermekekére, három a gyalogosokére: eddig mindössze egy modell, a Citroen C6 tudott ennél is több csillagot begyűjteni. A C6 ugyanis négy csillagot kapott gyalogosvédelemre; úgy tűnik, a Honda és a Citroen közül a francia gyártónak sikerült hatékonyabban alkalmazni az autóipar egyik új csodafegyverét, a felpattanó motorháztetőt.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A minősítő intézetnek nem volt túl sok munkája, amikor ki kellett választania az elpusztítandó autók motorját: Legend csak 3,5 literes, V6-os benzinmotorral létezik. Az NCAP balkormányos autókat tesztelt, melyekben a szérifelszereltség része volt a két fázisban felfúvódó két frontlégzsák, az oldal- és fejlégzsákok. Az első üléseket öv-előfeszítőkkel és -erőhatárolókkal látta el a gyártó, a hátsó külső ülésekre felső rögzítőpontokkal kiegészített ISOFIX gyerekülés-dokkolórendszer került.
A Legendben számos régi és új aktív védelmi berendezés is szolgál - de ebben a tesztben nem volt, aki használja ezeket. Ritkaság, hogy az NCAP megadja a maximális három pontot egy autó bekötésre figyelmeztető rendszerére: a Legend megkapta. Az elektronika minden ülést figyel, minden bekötetlen övért kellő hangerejű visítással büntet.
A félátfedéses frontális ütközésben az utascella rendkívül ellenállónak bizonyult: az ütközésoldali A-oszlop még másfél centit sem hajlott hátra. A kormánykerék is csak fél centit hajolt el balra, a sofőrbaba és utasa felsőteste, feje nem volt veszélyben a 64 km/h sebességű csinnben.
Meglepően agresszívnek bizonyultak viszont az autó szerelvényei a lábtérben. Ebben az ár- és méretkategóriában ritkaság, hogy egy pedál majd' tíz centit elhajoljon a tesztben, márpedig a Honda fékje 98 milliméterrel tolakodott be hátra a dummy lábfeje felé. A rögzítőfék pedálja sem maradt a helyén, 3,6 centivel türemkedett feljebb. A kormányoszlop és a kormányzár a sofőr térdét-combját fenyegette, az utas pedig a kesztyűtartó csapásait volt kénytelen elviselni.
Az oldalütközési próbán és a póznateszten a próbababán mért értékek alapján a Legend maximális pontszámot kapott - volna. Mégsem lett meg a különben jóval kisebb méretkategóriákban sem ritka százszázalékos eredmény, mivel az oldalról támadó ellenséges autó becsapódását szimuláló kísérletben az ütközésoldali hátsó ajtó felnyílt, így a Legendtől megvontak egy pontot.
A növendék dummy-k, a másfél és hároméves gyermek méreteire öntött műanyagbabák, mint általában, a hátsó ülésekre kerültek, ISOFIX-szel rögzytett Britax-Römer biztonsági ülésekbe. A kisebb, aki menetiránynak háttal fordított széket kapott, előre nem is ülhetett volna, ugyanis a Legend jobb első légzsákját nem lehet kikapcsolni. A teszteken nem érték veszélyesen nagy erők a kis bábukat, viszont az NCAP ítészei ezúttal is belekötöttek abba, hogy a gyártók nem jelölik - szerintük - elég egyértelműen az ISOFIX-kapcsok helyét és létét.
A Legend elé vetődő figyelmetlen gyalogosokból kiváló szervdonorok válhatnak! Az autó ugyanis észleli, ha lökhárítójába emberszerű dolog csapódik, ilyenkor a motorháztetőt felpattintja, az áldozat pedig kellemesen rugózó felületbe csapódik. A probléma csak annyi, hogy a Honda mérnökei a jól végzett munka felett érzett örömükben megfeledkeztek a szélvédőkeret alsó részének kipárnázásáról, így az elgázolt figyelmetleneknek - az NCAP illusztrációja szerint - jó esélyük van ép lábbal-csípővel-mellkassal, viszont súlyos koponyasérüléssel kikerülni az ilyesfajta kalandból.