A Mazda fokozottan hangsúlyozza, nem igazi terepjárót készítettek, hanem a piac elvárásai alapján egy igényes hobbiterepjárót. A műszaki adatok és a felépítmény ismeretében meg sem fordult a fejünkben más. A tesztvezetés alkalmával is csak szigorúan az országútra korlátozódott a menet.
A megcélzott közönség igen általános. Ahogy
szokott:
fiatal vagy idős, fehér vagy színes bőrű vásárlók 25 és 60 év
között. A vételár ismeretében a célcsoport az igényes
vállalkozók és felső vezetők rétegére szűkül. A sajtótájékoztatón
kiemelték a klasszikus "elegáns, sportos, sokoldalú" jelzőket.
Ezeket inkább mindenki döntse el maga. A legszebb mégis az: "eljött
a finomabb 4x4-esek ideje" szlogen.
A finom karosszéria
vitathatatlanul elegáns. Csak metál színekben kapható, de
szerencsére piros szín nincs a gyári kínálatban. Mind külső, mind
belső méretével nem titkoltan a hasonló kategóriájú konkurencia
fölé tör.
Külsőleg meghaladja a Honda CRV a Toyota RAV4 a Land Rover
Freelander és a Suzuki Vitara szinte minden paraméterét.
Ugyanez mondható el a belső méretekről is. Belül feltűnően magas a
fejtér, a vezetési pozíció kényelmes, bár a bal lábamnak nem igazán
találtam helyet. Hogy mi lehet a gond, nem tudom, egy hosszabb
teszt bizonyára mindent megmagyarázna. Sajnos csak a nagyobb
felszereltségű verzióban találtam középső könyöktámaszt, ami a
magasabb üléspozíció miatt szükséges kényelmi eszköz lenne.
A hátsó utasok nagyon kényelmesen elférnek.
Szinte ugyanakkora hely van a lábnak, mint elöl - a gyári adatok
szerint csak 12 centivel kisebb. A hátsó üléstámla 60:40 arányban
dönthető.
Az automata váltó kapcsolója amerikai módra, a
kormányoszlopra került, így kézre áll és kényelmes. A
négysebességes automata váltó a V6-os motorral igen dinamikus, csak
a fogyasztási adatokat meg ne tudjuk. Szerencsére a tesztautók
kísérőivel azt az adatot nem közölték, így elfogadjuk a gyári
értékeket 18,9 város, 9,3 országút, 12,8 vegyes. A kisebb motor
hivatalosan beéri 12,9/7,8/9,7 -tel.
Praktikus megoldás az
osztottan nyitható hátsó ajtó. Kisebb csomagok esetén nem
kell a nagyméretű hátsó ajtót nyitni, elég csak az ajtó üvegét
emelnünk és máris koncot vethetünk a bent rekedt kutyának. Sajnos
az ablaknyitás egy kézzel nem megy: jobbal a rendszám felett
kallantyút húzunk, ballal az ablakot emeljük.
Természetesen
a csomagtér mérete is felülmúlja a konkurenciát. 1032
széles, 922 mély, 970 magas 457 literes. A hátsó üléseket ledöntve
másfél méter hosszú sík rakteret nyerünk és a csomagtér 2,245
literre nő. A pótkerék a csomagtér alá került, így jobb a kilátás
hátra és könnyebb a hátsó ajtó mozgatása.
Az európai piacra szánt Tribute-ok
Kansas-ben, a Ford gyártósorain készülnek, és négyféle
felszereléssel kaphatók hazánkban. A legolcsóbb változat elsőkerék
meghajtású, kétliteres, tizenhat szelepes, 124 Lóerős motorral és
egy csomó extrával - dupla légzsák, oldallégzsákok, ABS, EBD,
Family-Box biztonsági alváz, ISOFIX rögzítési rendszer,
villanyablak hátul is stb. - 6,5 millió forint. Erre a típusra még
nem érkezett megrendelés, és valószínű nem is fog.
Ötszázezerrel többet kell fizetnünk a CE változatért, ami
már select4Wdrive négykerékhajtásos, elektronikus diffizárral,
pollenszűrővel és klímával. A TE változathoz 7,4 millió forintért
pluszban könnyűfém felnit, 215/70 R16 gumit, tempomatot, tetősínt,
ködfényszórót, bőrkormányt kapunk. Ebből a típusból adták el a
legtöbbet.
A csúcsmodell motorja háromezres, huszonnégy
szelepes, 197 lóerős, 59%-kal nagyobb teljesítményű, mint a
kétezres. Négysebességes automata váltó jár hozzá, szélesebb gumik
(235/70 R16), elektromosan állítható bőrülések, színre fújt
lökhárítók és oldalsó spoilerek. Szerencsére
a faborítást megúsztuk, és a tájékoztató szerint nem is
lehet rendelni hozzá, nehogy elragadtassa magát a középvezető.
A Mazda 2000 októberében kezdte az akkor még
csak katalógusból ismert autó értékesítését. Júliusig
51 darabot adtak el, szinte látatlanban. Tehát az igény és a
bizalom megvan. Az év további részében további 150 darab eladásával
számolnak.