Urban Cruiser? Úgy értem, krúzer? Na ja, ha úgy vesszük, hogy az urbánon van a hangsúly, akkor egyszer a jövő városaiban a Toyota iQ lesz az általános autóméret, és majd akkor, a jövőben ez lesz a városi cirkáló, a Jézusom, egy Hummer.
A Toyota mintha a Citroën, vagy inkább a PSA konszern nyomdokain járna. Korábban az volt, hogy léteztek a kategóriák: mini, kis, alsó közép, közép, nagy, és mindenki nevezett ezekbe egy-egy versenyzőt. (Jó, nem mindenki mindegyikbe.) Egyesek pedig rájöttek, hogy az emberek nem kategóriákat vesznek, hanem autókat, és ha a kis kategóriába több versenyzőt nevezünk, több autót adunk el. Egyszerű. Amikor a Citroënnek egyszerre három kisautója lett, nem értettük, mi ez, hiszen mi már elsajtóanyagoztuk az agyunkat, de a dolog attól még működik.
A Toyota egyébként is érdekesen alakítgatja modellpalettáját, és a mechanikus rendszerről átáll a gondolkodásra. Yaris, a kisautó és Yaris Verso, a kis egyterű. Corolla az alsó közép autó, Corolla Verso, az alsó közép egyterű. És Avensis, meg a Versója. Mostanra a Yaris Versót elvitte az ízlésrendőrség, a Corolla Verso viszont az Avensis platformjára készül, így hát a Toyota Versók száma egyre csökkent, azt pedig egyszerűen úgy hívják, Verso. Annál nagyobb a pezsgés a Yaris padlólemezén, meg általában a Toyota-hobbitok földjén, Aygo, iQ, Yaris, most meg még az Urban Cruiser is bejött.
Igen, bejött, mégpedig Amerikából, ahol ugyanezt az autót két éve árulják Scion xD néven, és már el is adtak belőle vagy negyvenezret. A branding persze külön tudomány, hogy miért kell egy autót egyik országban ilyen néven, a másikban más néven forgalmazni, más márkaként és típusként. Az egészből annyit biztosan értek, hogy a Cruiser mint név egy Yaris méretű autóval kapcsolatban Amerikában a stand up comedy azonnali felvirágzásához vezetne.
A Scion külön brand, hogy Amerikában azok is vegyenek Toyotát, akik egyébként nem vennének meg egy unalmas Toyotát. És ha a Scion Európában is külön márkaként jelenne meg, nem lehetne belőle egy márkaimidzs-ébresztőóra. Amire nagy szüksége van egy olyan márkának, amelynek időről időre át kell keresztelnie a Carinát Avensisre, a Corollát Aurisra, hogy a vevő el ne aludjon, amíg a szalonban elér a pénztárig.
Az Urban Cruisert (Európában) az aktív városi fiataloknak szánják. Vehetnék passzív falusiak, például odvakban lakó remeték és oszlopszentek, de nekik az ötmillió fölötti indulóár kicsit húzós lesz. Remetéknek és oszlopszenteknek persze van annyi szabadidejük, hogy utánanézzenek: az Urban Cruiser tengelytávja ugyanakkora, mint a Yarisé, széltében-hosszában alig nagyobb, viszont ha Yarisból a legdrágábbat kérjük, bő félmillióval még mindig olcsóbb, mint a legfapadosabb Urban Cruiser. Ami nagyjából ugyanaz az autó ugyanazzal a motorral, fékekkel, mindenfélével.
Az Urban Cruiser formaterve viszont legalább egy kis biztonságérzetet csempész a városi kisember mindennapjaiba: hiába Yaris ez, az eleje mintha a rendőrség új barikádzúzó eszköze volna. Sok állat is ezt játssza védekezési taktikaként: a kis Yaris felfújja magát, és SUV-testtartást vesz fel, ami biztosítja túlélését és genomja továbbadását a nagyváros dzsungelében. Képeken úgy is néz ki, mint egy nagy autó. Élőben is – míg mellé nem állunk, vagy míg mellé nem áll egy másik autó, például egy hatalmas Kia Soul. Mert akkor már ér minket egy optikai csalódás. Ettől függetlenül az Urban Cruiser formaterve szép munka: elhiteti velünk, hogy nagyobb az autó, azt meg ne rójuk már fel a dizájnereknek, hogy nem lett tényleg nagyobb.
A jelenlegi Yarisszal a Toyota nagyon ügyesen keltett Lexus-benyomást, ez a műszerfalborítás például hiába kemény, mint Michael Flatley cipősarka (és úgy is szól), egyszerűen jó ránézni, és kész. A beltér egyáltalán nem olyan otthonos, mint plüssel bélelt Citroëneké-Peugeot-ké, de aki japán autóhoz szokott, annak elég otthonos. Még úgy is, hogy a Toyota bevállalós volt, és egy fapados Urban Cruisert adott nekünk. Műanyag kormány- és váltóborítással, amit negyed óráig nem is vettem észre. Igaz, utána meg elvonatkoztatni nem tudtam tőle; az undorító műanyag elég hatékonyan tolja a vevőt a kettes szintű, Sol felszereltség felé.
Érdekes az újfajta műszerfal – az embléma nélkül sose jönnék rá, hogy Toyota. Az "érdekes" szót természetesen szigorúan toyotás értelemben használom, hiszen egyébként semmivel se köt le jobban, mint pl. engem a Luxor show, amiben borzalmas fellépők és játékosok vannak, a játék lényegét viszont nem értem, persze nem is akarom. A középkonzol érdekessége, hogy a jelenlegi Yaris klímaegységét függőlegesből vízszintesbe fordították. A legfurcsább, hogy a kilométeróra és a fordulatszámmérő egyetlen körbe került – megszokást igényel, de meg lehet szokni. Fordulatszámmérésre egyébként nincs nagy szükség, mert az alapkivitelben is van váltásjelző. Az pedig elég szigorúan igyekszik 1500-1800 között tartatni velünk a fordulatot, egyébként meg ugye érdekel valakit a fordulatszám egy ilyen autóban? Jó dolog a shift-lámpa, bár én amúgy is az ő szája íze szerint kapcsolgatok, ha nem sietek. Ha meg valaki most ismerkedik az autózással, azt néhány nap alatt szépen megtanítja taxis stílusban vezetni.
Használhatóságra Urbán Flórián nem tud annyit, hogy egyterűnek nevezhessék; van ugyan néhány csukható rekesz, kétrészes kesztyűtartó és tologatható hátsó ülés, de padló alatti rakodóhely, meg sok hasonló nincs. Így hát ez crossover, nem egyterű. Crossovernek is csak azért nevezzük, mert van belőle összkerekes változat is. De akkor a formális logika alapján milyen kategóriába tartozzék az elsőkerekes Urban Cruiser?