Csak ha muszáj, szól a mottóm: ezzel nem a békés és takarékos utazást, hanem az előzési kényszert és a bő 10 literes átlagfogyasztást vásárolja meg. Barátnőm persze imádta. Szeret gyorsan menni, és én tankolok.
Képzelje el, meglát egy pöttöm kiskutyát, tegnap még csecsszopó. Elolvad a gyönyörűségtől, és a bőséges alomból önnek is jut egy. Morzsinak nevezi el a bukdácsoló vakarcsot, hisz' nem sokkal nagyobb egy teniszlabdánál. Aztán eltelik pár hónap, és már arra vonszolja a póráznál fogva, ahová ő óhajt menni. A vitaminozott kutyatáp és a rotweiler apa együttes hatásaként fojtónyakörvet kénytelen vásárolni a kis csibésznek.
Ezt járt a fejemben a teszthét alatt. Egy pompás, bikaerős dízelmotor, ami mindig vinni akarja a nyeszlett kis kasznit. Már beindítva, üresben is vérfagyasztó morgásával tudatja, hogy nem érdemes tréfálni vele. Az ötfokozatú automatán csak akkor válasszuk ki a D-állást, ha előtte meggyőződtünk, hogy jobb lábunk ereje teljében van. Sok automatát be lehet húzni direktbe úgy, hogy éppen csak megmozdítja az autót, finoman siklik előre. Ez bezzeg reszket, ha keményen fékezzük, és gáz nélkül is szinte előreszökken, ha felengedjük a pedált.
Amióta dízelmotort építenek a mindenkori legkisebb Volvóba, az automata váltó jogos követelésként lépett fel a kényelmes vásárlók részéről. Rendben, a '80-as évek elején inkább nagyméretű limuzinok luxusa, de pont a Volvo volt szíves a Daf fejlesztését, a fokozatmentes automatát széles körben elterjeszteni. Teltek-múltak az évtizedek, modellek jöttek-mentek, és továbbra sem volt dízel automatája a kis Volvóknak. Jó, a 3-as korában nem volt létszükséglet, a négyes szériát is el lehetett adni nélküle, de hogy az S40/V40-nek is nélkülöznie kellett, teljesen érthetetlen. Pedig így igaz, mialatt az Audit tízezrével vették a 1,9 TDI / négyes automata remek párosával, a volvósok ha dízeleztek, akkor kapcsolgattak kézzel.
Persze azt is tudjuk, hogy a korábbi változatokban mindig idegen, más gyártóktól származó gázolajos motorok dolgoztak. Az új S40 és V50 esetén is ezzel a hendikeppel indult a Volvo. Jó két évbe telt, mire rádöbbentek, hiába várnak az anyacég két négyhengeres dízelmotorjához ígért fokozatmentesre. Rég kínálkozott a lehetőség, hogy az öthengeres benzinmotornak méretezett helyre bepasszítsák a szintén öthengeres dízelt, végre meg is tették. Egy apró hibát azonban vétettek: nem biztos, hogy a 180 lóerős, 350 Nm-es D5-ös kellett volna. Vagy akkor inkább legyen ez a drága csúcsdízel, de alá kéne egy elérhetőbb a 2,4D.
Nem így történt, és ezzel gyakorlatilag odaveszett az eladhatóság. Tehát vagy Ford-dízelt választ és pöckölgeti a váltót, vagy vágyakozik az automatára, és néz valami mást. (További kombináció, hogy ragaszkodik a D5-höz, de utálja, ha nem maga kapcsolhat, akkor viszont nézzen valami nagyobbat, mert a konfiguráció szerint ebben a méretben csak együtt kapható.) Az árlista legalábbis ezt mondatja velem. Az 1,6D is pimaszul drága, 6,37 milliónál indul, hozzá képest a kétliteres 700 ezerrel, a D5-ös kétmillióval kerül többe. Az induló összeg már nagyon sok, nyolc és fél (alapmodell), 9,25 (Momentum) vagy tízmillió forintért (tesztautónk, a Summum) jóval nagyobb autót várna az ember. Mondhatja, hogy ezek csak az okvetetlenkedők problémái. Jó, fogadjuk el a V50 D5-öt olyannak, amilyennek valahol a szeles Skandináviában (vagy bárhol máshol) elképzelték, és koncentráljunk tulajdonságaira.
Erények
Ha egy autó 8,5 másodperc alatt eléri a százat, emellett 225 km/h a végsebessége, nem mondhatunk mást, csak hogy iszonyú jól megy. Pontosan ezekkel a paraméterekkel rendelkezik a fantasztikus Ford Scorpio Cosworth is, amit szintén ajnároztam a motorjáért. Tehát félelmetesen könnyű előzni, a Budapest-Salgótarján utat készakarva a 2-es és 22-es utakon tettem meg, ahol sok a kanyar, a bukkanó meg a tohonya teherautó, ellenben kevés a belátható egyenes. És nagyon gyorsan odaértem. Kedvvel játszottam a gondolattal, ha majd tanyám vagy régi parasztházam lesz Csitárban vagy Rimócon, egy ilyennel kell járnom, hogy a munkanap végén még legyen időm kilovagolni Ráróból a felesleges energiát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
