Csak ha muszáj, szól a mottóm: ezzel nem a békés és takarékos utazást, hanem az előzési kényszert és a bő 10 literes átlagfogyasztást vásárolja meg. Barátnőm persze imádta. Szeret gyorsan menni, és én tankolok.
Képzelje el, meglát egy pöttöm kiskutyát, tegnap még csecsszopó. Elolvad a gyönyörűségtől, és a bőséges alomból önnek is jut egy. Morzsinak nevezi el a bukdácsoló vakarcsot, hisz' nem sokkal nagyobb egy teniszlabdánál. Aztán eltelik pár hónap, és már arra vonszolja a póráznál fogva, ahová ő óhajt menni. A vitaminozott kutyatáp és a rotweiler apa együttes hatásaként fojtónyakörvet kénytelen vásárolni a kis csibésznek.
Ezt járt a fejemben a teszthét alatt. Egy pompás, bikaerős dízelmotor, ami mindig vinni akarja a nyeszlett kis kasznit. Már beindítva, üresben is vérfagyasztó morgásával tudatja, hogy nem érdemes tréfálni vele. Az ötfokozatú automatán csak akkor válasszuk ki a D-állást, ha előtte meggyőződtünk, hogy jobb lábunk ereje teljében van. Sok automatát be lehet húzni direktbe úgy, hogy éppen csak megmozdítja az autót, finoman siklik előre. Ez bezzeg reszket, ha keményen fékezzük, és gáz nélkül is szinte előreszökken, ha felengedjük a pedált.
Amióta dízelmotort építenek a mindenkori legkisebb Volvóba, az automata váltó jogos követelésként lépett fel a kényelmes vásárlók részéről. Rendben, a '80-as évek elején inkább nagyméretű limuzinok luxusa, de pont a Volvo volt szíves a Daf fejlesztését, a fokozatmentes automatát széles körben elterjeszteni. Teltek-múltak az évtizedek, modellek jöttek-mentek, és továbbra sem volt dízel automatája a kis Volvóknak. Jó, a 3-as korában nem volt létszükséglet, a négyes szériát is el lehetett adni nélküle, de hogy az S40/V40-nek is nélkülöznie kellett, teljesen érthetetlen. Pedig így igaz, mialatt az Audit tízezrével vették a 1,9 TDI / négyes automata remek párosával, a volvósok ha dízeleztek, akkor kapcsolgattak kézzel.
Persze azt is tudjuk, hogy a korábbi változatokban mindig idegen, más gyártóktól származó gázolajos motorok dolgoztak. Az új S40 és V50 esetén is ezzel a hendikeppel indult a Volvo. Jó két évbe telt, mire rádöbbentek, hiába várnak az anyacég két négyhengeres dízelmotorjához ígért fokozatmentesre. Rég kínálkozott a lehetőség, hogy az öthengeres benzinmotornak méretezett helyre bepasszítsák a szintén öthengeres dízelt, végre meg is tették. Egy apró hibát azonban vétettek: nem biztos, hogy a 180 lóerős, 350 Nm-es D5-ös kellett volna. Vagy akkor inkább legyen ez a drága csúcsdízel, de alá kéne egy elérhetőbb a 2,4D.
Nem így történt, és ezzel gyakorlatilag odaveszett az eladhatóság. Tehát vagy Ford-dízelt választ és pöckölgeti a váltót, vagy vágyakozik az automatára, és néz valami mást. (További kombináció, hogy ragaszkodik a D5-höz, de utálja, ha nem maga kapcsolhat, akkor viszont nézzen valami nagyobbat, mert a konfiguráció szerint ebben a méretben csak együtt kapható.) Az árlista legalábbis ezt mondatja velem. Az 1,6D is pimaszul drága, 6,37 milliónál indul, hozzá képest a kétliteres 700 ezerrel, a D5-ös kétmillióval kerül többe. Az induló összeg már nagyon sok, nyolc és fél (alapmodell), 9,25 (Momentum) vagy tízmillió forintért (tesztautónk, a Summum) jóval nagyobb autót várna az ember. Mondhatja, hogy ezek csak az okvetetlenkedők problémái. Jó, fogadjuk el a V50 D5-öt olyannak, amilyennek valahol a szeles Skandináviában (vagy bárhol máshol) elképzelték, és koncentráljunk tulajdonságaira.
Erények
Ha egy autó 8,5 másodperc alatt eléri a százat, emellett 225 km/h a végsebessége, nem mondhatunk mást, csak hogy iszonyú jól megy. Pontosan ezekkel a paraméterekkel rendelkezik a fantasztikus Ford Scorpio Cosworth is, amit szintén ajnároztam a motorjáért. Tehát félelmetesen könnyű előzni, a Budapest-Salgótarján utat készakarva a 2-es és 22-es utakon tettem meg, ahol sok a kanyar, a bukkanó meg a tohonya teherautó, ellenben kevés a belátható egyenes. És nagyon gyorsan odaértem. Kedvvel játszottam a gondolattal, ha majd tanyám vagy régi parasztházam lesz Csitárban vagy Rimócon, egy ilyennel kell járnom, hogy a munkanap végén még legyen időm kilovagolni Ráróból a felesleges energiát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
