"Úgyis meghalok"
Ez vitathatatlan, csak ha nem muszáj, ne idő előtt, és ne a sivár aszfalton. A Vectra ezért a nemes célért mindent megtesz. A EuroNCAP 1997-ben két csillagot, 2001-ben már hármat adott, 2002-ben pedig már négy csillaggal jutalmazta az új Vectrát. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a két és a három csillag még nem a C Vectra volt.) Az utolsó teszten is csak az utasoldali légzsákkal kapcsolatos nem elég elrettentő feliratok miatt marasztalták el.
A tesztelt autóban annyi légzsák volt, hogy ha egy baleset folyamán a vízbe esne a kocsi, nem süllyedne el. A klasszikus vezető- és utaslégzsák mellett, oldal- és függönylégzsákokat is kaptam. A pedálkioldó rendszer (PRS) a lábak épségéért felel, a Saabról ismerős aktív fejtámlák a szériafelszerelés részesei.
Az elektronikus menetstabilizátor (ESP) a háttérből figyeli a vezető rendetlenkedéseit, és a biztonság érdekében akár három kerék fékezésével is beavatkozik. Tesztautónkban nem találtam kapcsolót, amivel kiiktathattam volna, működéséről a műszerfalon fel-felvillanó kis ikon tájékoztatott.
"Áll egy ifjú"
Talán kevesebb szó esik arról, hogy a biztonsághoz milyen mértékben tartozik a világítás. Én sokat járok városon kívül, és most a téli időszámítás idején, amikor a sötétedés még jóval a kocsmazárás előtt bekövetkezik, gyakran találkozom kivilágítatlan gyalogossal, kerékpárossal. Legutóbb Szlovákiában Oroszka és Zselic között mentette meg a Vectra reflektora két bizonytalan kerékpáros életét.
A tesztautónkat fordulásérzékelős xenonvilágítással szerelték. Ez a finomság 390 000 Ft-ba kerül a halandónak. Nem tudom azt mondani, hogy minden szempontból megérné. A magam részéről kívülről és belülről sem szeretem a xenon fényét. Gondolom, nem kell részleteznem milyen nagy élmény, amikor egy xenonvilágítással találkozunk szembe. Akkor is van egy kis gond, ha a fény túloldalán ülünk.
"Minden éjjel"
A xenonnal kombinált vetítőlencséknek gyakorlatilag nincs szórt fénye. Van egy éles határvonal, amin belül mindent látunk, azon kívül viszont sötétség mindenen. Tapasztalataim szerint a hagyományos világítás szórt fényénél hamarabb észreveszem az álló autó fényvisszaverő prizmáját vagy a kóválygó kerékpáros macskaszemét. Természetesen a fényhatáron belül nem kérdés a xenonfény létjogosultsága, és a távolsági fény is páratlan. Igazából hagyományos tompítottat és xenonreflektort szeretnék.
A kanyarlámpa nagyon tetszett. A kormány elfordulásával összhangban a fénycsóva bevilágít a kanyarba. Ráadásul éles kanyarodáskor extra fény gyúl, ami oldalra megvilágítja azt a területet, ahová fordulni szeretnénk. Ismét egyenesbe fordulva a lámpa szépen fokozatosan elhalványodik. Ez valóban használható, dicséretes extra.
"Mani"
A Vectra négyajtós, Design Edition felszereltség, automata 150 lóerős dízelének alapára 7 329 000 Ft. A szépen extrázott tesztautó 8 375 000 Ft-ra jött ki. Ezért az összegért kapunk egy stílusos családi autót, kiváló automatával és az automata mellett is takarékos, erős motorral. Ha kiszámoltuk, hogy sokat kell autóznunk, úgy hogy városi araszolásra is kárhoztatva vagyunk, akkor érdemes megfontolni.
Mostantól itt a lehetőség, szabad az út a zsoldoshadsereg előtt. Ha
egyszer megbolondulok, és önkéntes katona leszek, veszek egy ilyen
Vectrát is.
"Azt kész"
Értékelés: Szerintem ez a Vectra megérdemli az ötöt |