Kinek gyárt a Volvo hangoskodó, hülyebiztos limuzint? A célcsoportot nem hozta lázba, bár ajánlatot kaptunk rá.
A fronthajtású V70 sem jött zavarba a jégen, egy összkerekes S80-ban a biztonság már-már perverz magasságokba emelkedik, a legrosszabb pillanatokban elkövetett gázadások és fékezések ellenére is. Jó ez így, mert a sofőrt leköti az öt hengerben elszállásolt dízelzenekar. A lassan reagáló, hatsebességes Geartronic automata váltóval csak jó fogyasztást és idegesítően hangos morajlást lehet belőle kihozni, a koncertet a kézi üzemmód nyitja meg.
Az alapjáraton dübörgő motor hangja kihúzatva állat módon felerősödik, majd kétségbeesett sikítással lép be a turbó, amit mintha a kesztyűtartóba raktak volna. Ezt az ordenáré, életteli turbófüttyöt hiányoltam a C70 T5-ből, az S80-ban viszont nincs helye. A Volvónak fogalma sincs a sózásról. Ízetlen élményautót és elsózott limuzint gyártanak. Az izgalmas motorhangnak én hiába örülök, egy S80-tól hangtalan siklást és észrevétlen háttérmunkát várnak el a vásárlók.
A legizgalmasabb formájú kihívó Imre lepkeszemű BMW -je. Az 5-ös különlegesen szép és karakteres, de a béemvékhez kapcsolódó közutálattal terhelt. Messziről hirdeti, hogy drága és még sportos is, pedig a tolakodó agresszor sokkal kifinomultabb a konzervatív Volvónál.
"Aki nagy limuzint vesz, annak nem a gyorsulás a fő szempont, hanem a kényelem. Halk motor, jó zene, hajóként ringató futómű. A Volvóban sokkal jobban szól a hifi, mint a BMW-ben, de már alapjáraton behallatszik a motor, olyan mintha egy Passat TDI-ben ülnék. Nem suhan halkan, az enyémben nem hallom a mellettem elhúzó autókat, ebben igen."
Az utastérben dübörgő öthengeres dízel hiába van jól hangolva, a zaj összeférhetetlen a kényelemmel. A futómű sem tökéletes, az 5-ösben kevésbé érezni az úthibákat. A 185 lóerős Volvo nehezebb és erősebb az 520d-nél, de hiába megy az S80-as mozdony módjára, egyik megfigyelőnk sem értékeli. Az erő és az úttartás alapkövetelmények, ez nem az alulmotorizált belépőmodellek világa. Pedig nálunk nagy sikere lenne az S80 1,6 D-nek. A Volvóban a felszereltségi szintre nem fogható elnagyolt részletek is rontják a képet.
"A ventilátor tekerője bármilyen mosógépen lehetne a centrifuga gombja. Csúnyák a drapp ajtóban a fekete gombok és a kormányon lévő vezérlőegység nagyon melegszik. A zajos utastér és ezek az apróságok pont ezt a kategóriát ölik meg." A BMW-k komoly és rideg belsejénél, a Volvók egységes műszerfala otthonosabb, de a harmóniát a kis hibák zavarják. Az S80 egyetlen nagy előnye, hogy nem feltűnő, nem kötődnek hozzá negatív előítéletek. Imre is csak ezért venne egyet. "De jó kis autó ez, hétmilliót adnék érte." (Az S80 D5 AWD alapára 11 420 000 Ft, tehát az 520d 9 999 000 és az 525xd 13 331 000 Ft-os ára között félúton.)
A Superb ormótlan az S80-hoz képest, nem több egy emlékezetből rajzolt Audinál. Ha lehet, még a Volvónál is semlegesebb. "Elfogadtam, hogy a Skodával nem vásároltam presztízst, de a sok olasz autó után valami megbízható, jól eladható kellett. Mercit, BMW-t nem vennék, túlságosan elkoptatták már ezeket."
A Skoda műszerfala divatjamúlt a sok műszerrel. Egy ideje nem elég a világos elrendezés a gombok között, illik belevinni valami karaktert is, ebben a Volvo élen jár. S80-nal közel azonos méretei ellenére a Superb meglepően tágas, gátlástalanul lehet benne terpeszkedni. "A Skodából hiányoznak az olasz autók nagyon szép megoldásai, ebben a műszerek szépek és érthetőek, a lebegőkonzol is nagyon tetszik. Nem választanám a bézs-szürkét. Az alumínium betéten a karcosság kicsit mesterkélt, olyan, mint egy jobbfajta csempe."
Az 1,9-es TDI Skoda 115 lóereje kerreg csak igazán, igazi faragatlan ősdízel, (talán a fent már említett Passat örökség lehet az oka) még a D5-nél is hangosabb. Superbből nincsen négykerék-hajtású, a legerősebb, 163 lóerős TDI V6 Tiptronic 9 566 400 Ft-ról indul, az azonos teljesítményű 2,4 D Kinetic 9 950 000 Ft. A Skoda hiába sokkal erősebb térkínálatban, az S80 kimunkáltabb darab, az azonos ár indokolatlan.