Kicsit úgy voltam az első találkozással, mint Winkler a Defenderrel: befordulok, meglátom, ennyi. Engem azonban készületlenül ért a látvány, így az első sokkot követően inkább visszamentem, majd befordultam újra, megláttam, ennyi. Majd megint visszamentem.
![]() |
A nagy, feltűnő, agresszív kiállású SUV ott állt két normális
méretű négyajtós között a járdaszegély mellett, és mégsem támadt az
az érzésem, hogy sofőrje dolga végeztével simán az előtte álló
autón keresztülhajtva hagyja majd el a parkolóhelyet. És az autó
nem tűnt sem túlméretezettnek, sem agresszív kiállásúnak.
Feltűnőnek igen, de csak mert nagyobb volt minden előtte látott
Volvo kombinál.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mert ahhoz kétség nem férhet, hogy az XC90 nem konformizált
Dakar-vándor, de nem is a szokásos keménykedően pózoló
szabadidőautó: egy elefánt méretű Volvo kombi. Igaz, csak indiai
elefánt, mivel a piacon konkurenciát jelentő félszerzetek között
egyértelműen a kisebbek közé tartozik.
Ami azért is érdekes, mert a Volvo a jóval termetesebb afrikai elefántokkal gazdagon benépesített amerikai szavannára tervezte az XC90-est. Bátor lépés egy tizenötmilliós autón tesztelni a "méret-e a lényeg" kérdést.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A SUV-okat amúgy is ütik-vágják mostanában az Egyesült Államokban:
ugyan Bush elnök és cimborái korábbi - háborút megelőző -
gazdaságélénkítő programjukban lehetővé tették, hogy üzleti
vállalkozások némi adó befizetése mellett szinte ingyen juthattak
ilyen autókhoz, a biztonsági és környezetvédelmi szakemberek nem
rajonganak ennyire a SUV-okért.
Tavaly az USÁ-ban eladott új autók negyede szabadidő-terepjáró volt. Kereslet tehát van, a kínálatot azonban bőséggel érik kritikák. Bár a szkeptikusok is elismerik, hogy a jobb kilátás és a nagy karosszéria növeli a sofőrök biztonságérzetét, két lényeges ellenérvet hoznak fel a szabadidő-terepjárók ellen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A SUV magasabb súlypontjánál fogva érzékenyebb a hirtelen
manőverekre; hajlamosabb a borulásra, ez pedig különösen a
tetőszerkezetek kialakítására vonatkozó, jelenleg nem túl szigorú
amerikai előírások miatt életveszélyes. (Az autó tetejét síkban az
autó saját tömegének másfélszeresét kitevő erővel nyomják; a tető
12,7 cm-t veszíthet a magasságából - NHTSA link) Az autógyártók
erre a statisztikák azon részével válaszolnak, hogy a borulásos
balesetek az összes közúti baleset kevesebb mint 3 %-át teszik ki.
Kizárólag a halálos baleseteket vizsgálva azonban árnyaltabb lesz a statisztika: 2001-ben az összes végzetes kimenetelű baleset mintegy egyötöde járt borulással, míg a SUV-okat érintő halálos balesetek több mint egyharmadánál, 35,2 %-ban az autó kerekei megnézték a kék eget a baleset során.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A másik komoly kritika szintén a magas karosszéria-építés miatt éri
a SUV-okat: "az inkább én török, minthogy engem törjenek"-elv
alapján a magas építésű szabadidő-terepjárók kifejezetten
kegyetlenek a velük összeütközésbe kerülő átlagos méretű autókkal,
mivel az alcsonyabb építésű autó egyszerűen becsúszik a nagy
hasmagasságú karosszéria alá, a tetejét meg a benne ülőkkel együtt
egyszerűen legyalulja az általában több tonnás kocsitest.
Az okos amerikai szakértők ezekre a problémákra a következőket javasolják: szigorítás tetőmerevségi fronton, függönylégzsákok kötelezővé tétele, több menetstabilizáló elektronika alkalmazása és alacsonyabb építés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az XC90 tervezésekor a svéd mérnökök megfogadták az amerikai
tanácsokat. A kiselefánt tetejét bóracélból készítették, ami
annyira merev anyag, hogy a tető akár negyven tonnás terhelést is
elbír. Az autó övvonala első lámpától a hátsó lámpáig finoman
ívelt, mint egy híd tartószerkezete, abszolút merevséget sugall. És
milyen két lámpa között! Azt első szemek tágranyílt, őszinte
tekintettel merednek előre, a hátsó lámpák pedig egyszerűen csak
lélegzetelállítóan szépek.
Bekerültek a függönylégzsákok is, de ezúttal különleges kivitelben: a felfújt zacsikból a levegő nem távozik azonnal, hanem hosszabb ideig feszesek maradnak, ezáltal a borulás közben csapódó-lengő végtagok nem zúzódnak le a belső kemény felületeken, hanem pihepuha párnákra érkezvén épek maradnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Volvo XC90-be applikáltak egy, a karosszéria dőlését mérő
szenzort is: RSC - Roll Stability Control a berendezés neve, amely
a karosszéria oldalirányú dülöngélését követi nyomon. Nyugodt
autózásnál erre nincs sok szükség, mivel - bár az első-hátsó
kanyarstabilizátorok ellenére a Volvo rendesen bedől a kanyarokban,
de ezt nem annyira idegesítően billegve, hanem kellemesen álmosító
hömpölygéssel teszi - az autók rendesen nem szoktak csak úgy
maguktól felborulni.
Vészhelyzetben azonban minden bizonnyal mind a hét bent ülő örül, amikor apró droidok kontrollálják a gyeplőt vesztett sofőr hibáját, aktiválják a megfelelő féket, kicsit visszavesznek a fordulatszámból; ha pedig érzik, hogy bukás következik, kilövik a mindhárom üléssor mellett végighúzódó oldallégzsákokat, és hét teljes másodpercen keresztül benntartják a levegőt. <

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
