Red alert! Red alert! Navigátor a pilótának, navigátor a pilótának: túl közel vagy! Túl közel vagy! Kézi irányítás aktiválva, ütközésre felkészülni! Ja, mellesleg: főnök, fáradsz! Igyál egy kávét!
Mostanában nem nekem készít autókat a Volvo. Kivétel nélkül minden új modellben kevésbé érzem otthon magam, mint az elődben. Még ebben a kis hobbiterepjáróban is. Pedig ennek nem is volt elődje.
Az előző S80 nyugodt harmóniája, a korábbi S40/V50 páros lekerekített békéje, a V70 klasszikusan volvókombis hasábszerűsége, az eggyel ezelőtti C70 klasszikus szépsége után most csupa éles, hideg, fémes lelkű gépből áll a Volvo kínálata. Nem mondom, agresszívabb, erőteljesebb, markánsabb ez a mai vonal, sokan kedvelik is, de nekem jobban bejött a kifutott modellek melegebb, lakályosabb világa.
Még a jó öreg XC90 őriz valamit az előző éra barátságos bumfordiságából – neki egyelőre nincs utódja. Beküldték viszont mellé a kennelbe ezt a fiatal, életerős kant, az XC60-at. Kisebb, könnyebb, mint a falkavezér, de fürgébb, mozgékonyabb jószág. Sokat tehet azért, hogy sebesebben száguldjon a Volvo metaforikus szánja.
Érdekes megjelenésű autó. A hatalmas emblémától kicsit teherautós, a szűk ablaknyílásoktól kicsit tankos, a fekete alsó kontúrvonaltól kicsit terepjárós, a lendületes formájú hátsó lámpától, oldalívtől, tetőspoilertől, cápauszonytól kifejezetten sportos. Az XC60 a gyártó szerint crossover, és ezt is kell mondaniuk, mert a szén-dioxid-ellenes világban za SUV sok zöld érzelmű vásárlójelölt számára szitokszóvá vált. Pedig ez aztán tényleg egy valódi SUV: sportos is, hasznos is, jármű is.
Impozáns, látványos, különleges, jól azonosíthatóan Volvo; mégsem merem ideírni, hogy szép autó. Tulajdonképpen máig képtelen voltam eldönteni: tetszik-e nekem. De nagyon kíváncsi vagyok: Önöknek vajon tetszik?
Jó az időzítés. Kis presztízs-SUV-ként (pardon, crossoverként) eddig az X3-as BMW-t és az RX Lexust ismertük; most viszont nagyon felpezsdült a piac. Itt a Q5 az Auditól, a GLK a Mercitől; alulról tolakodik be a mezőnybe a Murano, a CX7. A kis magasak persze kimondva-kimondatlanul elsősorban az amerikai piac számára készülnek, de azért Európában is szépen fogynak. Jó hogy; sok előnyük van. Ép ésszel felfogható, könnyen parkolható méret, tágas utastér, maszív szerkezet, a sok száz lovas rémek mellett takarékos motorok is akadnak a katalógusban. Meg persze a lényeg: a magas, nagy kerekű jármű felsőbbrendű megjelenést biztosít a forgalomban.
Mit tud a legerősebb, legdrágább, roskadásig extrázott változat? Lapozzon!