Az új Zafira választható különleges alakú panorámatetővel. A négy ablak hosszában helyezkedik el, köztük középen lehajtható rekeszeket építettek be. Kívülről az autó középvonalában végighúzódó taréj igazán egyedivé teszi a panorámatetős Zafirát. Az üvegek sötétítettek, és elektromos roló árnyékolja őket. A lefelé nyíló dobozok hasznosíthatóságát bátorkodom megkérdőjelezni. Képzeljük csak el, micsoda csörgés-zörgés lehet a fejünk fölött, ha mind az öt rekeszben van valami.
Sokkal többre értékelem az Opel FlexOrganiser rendszerét, ami
pont az elszabadult tárgyak megfékezésére szolgál. A hátsó traktus
oldalfalán kiképzett sínekhez rengetek kiegészítő rögzíthető, a sima
hálótól a dobozok kampók, hevederek soráig. Az elakadásjelző
háromszöget és az elsősegélydobozt az ötödik ajtó belső felébe
süllyesztették.
A családapáknak lesz gondjuk a motorválasztásnál. A Zafira háromféle dízellel és négyféle benzinessel kapható, és hogy nagyobb legyen a zavar, hat- és ötsebességes kézi és hat-, illetve négysebességes automata váltó is szóba jöhet. Én az 1.9 CDTI ECOTEC motort és a hatsebességes automatát választottam, ezt a konfigurációt szívből ajánlom.
Figyelmes szülő csak automatát választ, hogy ne legyen bonyodalom a hátrapofozással, és szerintem családi viszonylatban az 1,9-es, 120 lóerős dízel is elégséges. Nem ment rosszul, és a nyolc liter körüli fogyasztás is jó. A végsebesség a gyári adatok szerint, 182 km/h, üresen ezt könnyedén teljesítette.
Motorválaszték
Motor | Telj. | Nyomaték | Végseb. | Gyorsulás | Fogy. |
kW/LE | Nm | km/h | s | l/100km | |
1.9 CDTI ECOTEC | 74/100 | 206 | 174 | 14,1 | 6,1 |
1.9 CDTI ECOTEC | 88/120 | 280 | 183 | 12,2 | 7,2 |
1.9 CDTI ECOTEC | 110/150 | 320 | 202 | 9,8 | 6,2 |
1.6 TWINPORT ECOTEC | 77/105 | 150 | 176 | 14,3 | 7,1 |
1.8 ECOTEC | 103/140 | 175 | 197 | 11,5 | 7,6 |
2.2 DIRECT ECOTEC | 110/150 | 215 | 200 | 10,6 | 8,2 |
2.0 TURBO ECOTEC | 147/200 | 262 | 225 | 9,8 | 9,5 |
Komolyan figyeltek a biztonságra. Amíg az előző generáció csak három
csillaggal végzett a
EuroNCAP törésteszten, addig az új az ötcsillagosok táborába
lépett. Külön figyelmet érdemel, hogy
a gyermekek védelmét négy csillaggal jutalmazták, ami ebben a
kategóriában nagyon jónak számít. Egyedül a gyalogosvédelemmel voltak
gondok, ott négy csillagból kettő jutott. Vigyázzanak a gyalogosok
magukra.
A vason kívül komoly villanyos rendszer is ügyel a családra. A Zafira futóművét elektronika felügyeli 500 kB/s sebességgel rohangáló adattömegek segítségével. Mágnesszelep vezérli a négy lengéscsillapítót, és az útviszonyok, a jármű mozgása és a vezetési stílus figyelembevételével fokozatmentesen szabályozza a csillapítást. A rendszer munkájában közreműködik az ESP menetstabilizáló, a TC kipörgésgátló, a CBC kanyar-fékerőszabályzó is. Ha már itt tartunk, az elektrohidraulikus szervokkormányt (EHPS) is a csapatba sorolnám.
Van még egy érdekesség: a tervezésnél külön figyelmet fordítottak a javíthatóságra. Vannak karosszériaelemek, amelyek csavarkötéssel oldhatók, így gyorsan cserélhetőek. A kábelkötegek több részre osztottak, hogy ha például a menyét szétrágja, csak egy részegységet kelljen cserélni. Az első karosszériaelemeket több részre osztották, így a koccanásos ütközésekkor kevesebb dolgot kell cserélni. A motorháztető alatt a drágább alkatrészeket hátrébb, védett helyen helyezték el.
Be kell vallanom, nem gondoltam volna, hogy ilyen jó kis autó az új
Zafira.
Egész jól néz ki, főleg taréjjal és nagy bakancsban. A tesztelt
változatra sem lehet panaszom, mégis a cikk végén a "nem kéné"-re
kattintanék. Nincs semmi baj vele, csak nem én vagyok a célközönség.
Talán majd pár év múlva.