Amiről nem szívesen beszélünk

Kíváncsian várjuk a végét, hogy vajh a Nissan megbánta-e a részvételt?
Galéria: KunmadarasÁtszeltük a fél országot Pákától Kunmadarasig esőben, szélben, felhalmozott alváshiányal, lendületből. Valahol a Duna-Tisza közén adtam át a vezetést, majd a jobb első ülésen kuporogva, hajnali két óra körül azt álmodtam, hogy egy üléskárpitba kent rágógumi vagyok, és nem tudok megmozdulni. Felülről láttam a szituációt, nem kívánom senkinek. Pistának közben éber látomása volt: egy fekete kutya rohant keresztbe az úton, a sötétben, ráadásul többször egymás után. Ezt a műfajt én lóval ismerem, az még ijesztőbb.

Szinte elveszik az X-Trail a hatalmas javítóhangár belsejében. A bázis területén három ilyen van.
Nem mehettünk végig terepen, mert soha nem értünk volna Kunmadarasra. Az eső úgy feláztatta a földutakat, hogy amikor megálltunk tanakodni a szántóföldek és erdei ösvények közt, azonnal süllyedni kezdett a két tonnányi autó és felszerelés. Másfelől hatalmas hangulata van azoknak a pillanatoknak, amikor állunk a kocsival, száz méterekre, vagy kilométerekre bármilyen lakott területtől éjszaka, a korom sötétben. A semmibe hasít a fényszóró, átfúj a szél a leeresztett ablakok közt és tényleg semmit nem látni a csóva útjában. Néha lefulladt a motor, és az a csend, ami ilyenkor következett, arra évekig emlékezni fogok.

Ma már csak fát szárítanak a néhai csúcs-felszereltségű csarnokban
Vagy én mondtam Pistának, hogy lépjen a gázra, vagy ő nekem. A kérdés mindig ugyanaz: mi van a dagványon túl, érdemes vagy végzetes arra menni? Terepjárózni az egyik legjobb dolog, ami autóssal történhet, de nagyon le tud fárasztani a folyamatos küzdés a tenyérnyi tapadó felületekért. Az autó fara vízmosásokban pattog és az egész kaszni mintha szappanokon csúszna a neki tetsző irányba. Öt napig egy Nissan X-Trailben laktunk, ez nem csak az utastéren látszik már nagyon, de az arcunkon, reakcióidőnkön és mozdulatainkon is.
Amint partot értünk valahol, Pista magától elkezdett főzni a kempinggázon. Mindig olyasmit állított össze, amiért egy átlagos életű irodista talán szégyenkezne, aztán derűs beletörődéssel elhízna. Aki viszont napok óta úton van és tizenkét-tizennégy órákat tölt a szabadban, talán nem is tudna működni a bevitt kalóriák ezrei nélkül. Tészta tésztával, kolbászos lecsó, szószok, nyolc deciliter paradicsomleves, felvágottak, mintha csak az Éhezők viadalát forgatnánk. Egy másik csatát is vívtunk, mégpedig a telenoros mobilnettel. Nagyon felkészültünk a Totalsár-kalandok folyamatos közvetítésére, hoztunk modemet kiegészítő antennával, de ahol a madár se jár, ott a hálózat is csak éthordóban szállítja a biteket. Itt, a katonai bázison találtunk néhány falból kitépett vezetéket, ezeket kötötte egymáshoz Pista, majd mindent összesodort a mobilantennánkkal. Aznap működött, másnap már ez sem.

Hiszik vagy sem, a fém-installáció meghozta gyümölcsét. Hasított a net!
Kunmadaras volt katonai repülőbázisa egy igazi kelet-európai legenda. Ez Magyarország legnagyobb kiterjedésű repülőtere, ahol 1991. előtt szovjet katonák ezrei éltek családtagjaikkal, ahol sokáig atomfegyvert is tároltak, és ahol ma minden az enyészeté.
Találkoztunk a hely felelős gazdájával, Halasi Zoltánnal és Vándor Károly történésszel, aki csak a kedvünkért utazott ide Budapestről és a téma talán legnagyobb szakértője. Olyannyira, hogy külön múzeumot is alapított a közeli Beregfürdőn. Ahol - többek között - a világ első, exportra gyártott Mi-24-es harci helikopterét is csodásan restaurált állapotban találni. Láttuk, hogy ezek az emberek mennyit küzdenek az álmaikért. Megmutatták a szupertitkos objektum irányítóközpontját, a gigantikus hangárokat, száguldottunk egyet a Nissannal (százhatvan fölött volt a mutató, amikor fékezni kellett) a betonon és bemásztunk olyan helyekre, ahol élő ember aligha járt az elmúlt húsz évben. Károly pedig csak mesélt és mesélt. A hazánkban állomásozó repülőcsapatok nagy ismerője ő és meglepően jó előadó. Talán ezért is történt az, hogy csak akkor vetük észre a bekapcsolt kamerát, amkor az jelezte, hogy lassan túlmelegszik és most ő kikapcsolna.
Ezért most így, ömlesztett formában adjuk elő a vele Kunmadarason rögzített riportot. Telis-tele rengeteg tévhit-oszlatással. Maga az atomraktárról egy külön képes anyagban is megjelent tegnap Pistától, mert másnap bementünk oda is. Kemény hely, elhihetik.
Egy elhasznált marionettbábu vagyok, de egy lelkes bábu. Dőljenek hátra, és élvezzék a monstre sétariportot (fülhallgató ajánlott, mert egyszerűen nem voltunk felkészülve ilyesmire, de kihagyni kár lett volna). Én is hátradőlök, de nem biztos, hogy valaha felkelek még.
A túráról készült összes cikkünket megtalálja ezen a linken.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
