A sivatag 30 ezer köbcentis szörnyetege

Berliet T100 – 1957.

2022.11.19. 00:50
8 hozzászólás

Képzelj el egy teherautót, amelynek 61 tonna az önsúlya, 40 tonnát lehet rá pakolni, és akkora a platója, hogy Airbnb-nek is beillene. Mindezt súlyosbítsd azzal, hogy még a sivatag nehéz terepviszonyaival is elboldogul, ráadásul már 65 éves. Most épp a Berliet T100-ast látod magad előtt, amely a maga korában a világ legnagyobb teherautója volt, de korántsem jutott neki annyi dicsőség mint amennyit megérdemelt volna.

Tekerjük vissza az időt az ötvenes évekbe: a második világháború után vagyunk pár évvel, a szerencsésebb országokban pedig nagy ütemben fejlődik a gazdaság. Egyre több az autó, egyre nagyobb az igény az olajra. A Szaharában például volt elég, csakhogy megfelelő infrastruktúra hiányában a kitermelés üteme nem tudta tartani a lépést a növekvő igényekkel. Lépni kellett, méghozzá gyorsan.

Miután 1954-ben olajat találtak Algériában, a Shell vezetése 1956-ban megkereste Paul Berliet-t, hogy benyújtsák az igényüket egy olyan teherautóra, amivel hatékonyan lehet mozgatni a hatalmas és nehéz olajipari gépeket.

A nagy múltú – 1899-ben alapított – francia gyártó nekilátott, hogy kifejlesszen egy ilyen teherautót. Nehezítő körülmény volt ugyebár a sivatag is: a Szaharában egy hagyományos teherautónak esélye se lett volna. Egy olyan járműben kellett gondolkodniuk, ami nem csak extrémen terhelhető, de emellett a sivatag nehéz terepét is le tudja küzdeni.

A tervezés és a fejlesztés teljes titokban és gyilkos tempóban zajlott a cég ourbevoie-i gyárában. Mindössze kilenc hónap alatt legyártották az első darabot, amit ügyes színpadi érzékkel begurítottak az 1957-es Párizsi Autószalon egyik pavilonjába. Sokan minden kétséget kizáróan otthagyhatták az állukat a padlón, amikor először meglátták élőben a monumentális teherautó, a Berliet T100 első példányát Párizsban.

Mert hát a T100 nagy lett. Nagyon nagy. 13,3 méter hosszú volt, pár centi híján 5 méter széles és 4,4 méter magas. A leglátványosabb elemei egyértelműen a kerekei, amelyekből összesen hat került alá, azok cserébe magasabbak mint egy ember. A monstrum önsúlya 61 tonna volt, amit további 40 tonnával lehetett terhelni, így az össztömege elérhette a 101 tonnát. A T100 vontatási kapacitása se volt szerény, hiszen úgy a teljes szerelvény össztömege 190 tonna is lehetett.

A motortérbe egy 29,6 literes, V12-es Cummins dízelmotort szereltek két turbóval, ami kezdetben 600, később 700 lóerőt tudott, ehhez elképesztő, 2660 Nm-es csúcsnyomaték társult. Készült olyan változat, ami csak a hátsó két tengely négy kerekét hajtotta, és olyan is, ami összkerékhajtású volt. Váltóból egy Clark félautomata egységet szereltek be, aminek előre és hátra is négy-négy fokozata volt.

A fogyasztása aszfalton a méreteihez képest nem is olyan letaglózó: beérte 90 literrel 100 kilométeren. Itt a végsebessége se volt annyira rossz: 45 km/h-val tudott haladni, ami egy ekkora monstrumhoz képest igazán derék. Homokon már egész más volt a helyzet, ott ugyanis 240 litert evett meg óránként – a végsebességről itt kár is beszélni –, szóval nem is ártott, hogy segített az olaj kitermelésében. A két, összesen 1900 liter kapacitású üzemanyagtartályban lévő gázolaj mindössze 8 órán át tartott ki.

A T100-as bármennyire is gyorsan készült, ez még nem jelenti azt, hogy nem rakták tele igazán igényes műszaki megoldásokkal. Például tárcsafékes volt, ami ma már teljesen egyértelműnek tűnik, de 1957-ben még a személyautóknál se volt alapvető megoldás. Ezek közül azonban egyik se látható, ugyanis gondoltak rá, hogy a homok nem fog jót tenni a fékeknek, ezért beburkolták őket. A fékrendszer a Messier Aviationtől érkezett, tehát alapvetően repülőgépekhez való, de a teherautó súlya úgy tűnik, ezeket indokolta.

Nemcsak a fékek érkeztek a Messier-től, hanem például az első lengéscsillapítók is. Elöl és hátul is laprugók vannak, hátul torziós stabilizátorokkal kiegészítve. A vezetőfülkében – ahol négy embernek volt hely – még légkondi is volt, ami 60 Celsius-fokos külső hőmérséklet esetén is le tudta hűteni a kabint kellemes 25 fokra. Ezt állítólag mégsem szerették annyira, mert túl hideg levegőt fújt be, ezért a legtöbbször inkább nem használták.

Vicces részlet, hogy a szervó működtetéséhez beszereltek egy külön benzinmotort, méghozzá egy 851 köbcentis Panhard bokszert. Ez egyébként a nagy dízelmotor meghibásodása esetén is tovább tudta működtetni a hidraulikus rendszert, így az üresen is 61 tonnás teherautó nem maradt fékrásegítés és szervó nélkül.

A gumikat is érdemes megemlíteni, amelyeknek a mérete 37,5x33R. Ez így elsőre nem mond sokat, de metrikusra váltva annyit tesz, hogy átmérőjük közel 2,4 méter, a szélességük nagyjából egy méter, a súlyuk pedig darabonként körülbelül egy tonna volt. Először a Goodyear abroncsaival próbálkoztak, de végül ezeket Michelinre cserélték, mert azok jobban bírták. Érdekesség, hogy az óriási gumifelület miatt annyira eloszlatták a hatalmas teherautó tömegét, hogy még az olyan laza homokban is könnyedén mozgott, ahol egy ember már gyalog sem tudott közlekedni, mert belesüllyedt.

1957-ben összesen két, összkerekes T100-ast készítettek, amelyek közül az egyiket kiállították – ez volt az egyes számú –, míg a másikat azonnal Algériába küldték – ez volt a kettes számú. Nem sokkal később az első is követte a sivatagba a másodikat. Ezek sokáig serényen dolgoztak, de csak az egyik élte túl a sivatagot. A kettes jelenleg üzemképtelenül erodálódik a szabad ég alatt az algériai Hassi Messaoud-ban, ahol kiállították.

Ezen a két példányon kívül még két másikat is gyártottak. A hármas számú, 6x4-es változat egy óriási Marrel billenőplatót kapott, és évtizedekig húzta az igát egy francia uránbányában. Ez a változat 155 tonnás össztömeggel üzemelt, és 1959-től 1978-ig használták. Szomorú, de végül megsemmisítették a hármast, pedig egy kiállításon biztosan jobb helye lehetett volna.

A negyediket az Egyesült Államoknak szánták, és teljesen áttervezett, szögletes fülkével szállították le. Először ezt is látványosságként mutogatták a Tulsában megrendezett International Petroleum Exposition nevű kiállításon, ami miatt a négyesre rá is ragadt a Tulsa becenév. A gyári, 700 lóerős motort hamar lecserélték egy Turbomeca turbinára, amit helikopterekben használtak, és 1000 lóerőt tudott. Pont a motor miatt kaszálták el az egész projektet, mivel a helikopterturbina fogyasztása túl magasnak bizonyult. Végül a Tulsát, vagyis a négyest is megsemmisítették.

Szerencsére egy T100-asra azért rámosolygott a szerencse: az egyes számút 1981-ben nyugdíjazták, és egy teljes felújítást követően a Marius Berliet alapítvány múzeumába került. Bár a márkát a hetvenes években a Renault Trucks felvásárolta, szerencsére az ikonikus T100-as végül – ha illő állapotban csak egy darab is – átvészelte az elmúlt 65 évet, és a mai napig jó helyen nézheti meg az, aki ugyanúgy ámulna rajta, mint az 1957-es Párizsi Autószalon látogatói.

Az oldalról ajánljuk

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!
  • Belsőség

Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma

Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!

2 órája
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33