Csereautó kálvária

2008.05.23. 09:35

 Tamás nevű olvasónk kért tőlünk tanácsot egy eléggé peches eset kapcsán. Kapott egy csereautót, amiről kiderült, hogy még sem járt volna neki. Sajnos mi túl sokat tenni nem tudunk, de Bende Tibor utána kérdezett a dolognak, amit itt megosztunk Önökkel:

Tisztelt Cim!

Szeretnék tanácsot kérni Önöktől az alábbi eset kapcsán.
Van egy 1,5 éves, 24 000 km-t futott Xsara Picasso 1,6 benzines autóm, amin a fenti igen "gyilkos" paraméterek ellenére hengerfejet kellett cserélni. Mint kiderült, ez a Citroen által tudott probléma, már több autón is előfordult. Az autó kijavítása márkaszervízben kereken kettő hetet vett igénybe. Jeleztem, hogy szeretnék csereautót, mivel garanciális javításról van szó. Az első válasz az volt, hogy három napnál hosszabb javításhoz adható csak autó. Ezt megoldottam valahogy, ezután ismét kértem autót. A márkakereskedés ekkor adott egyet, de azt mondták, hogy nekik is kérvényezni kell a Citroentől. Most, hogy visszakaptam az autómat, közölték, hogy a Citroen Hungária nem járult hozzá a csereautó kiadásához, mert nem kötelező adniuk, ezért fizessem ki a csereautó költségét.
Szeretném segítségüket kérni. Önök szerint jogos a Citroen hozzáállása és eljárása ebben az esetben? Tényleg köteles vagyok a csereautó költségét kifizetni? Mit ér a garancia? Ha a telefonom elromlik és elviszem javíttatni adnak cserekészüléket, ez autónál nem magától értetődő?
Előre is köszönöm segítségüket és válaszukat.

Üdvözlettel:

 Tamás

Kedves Tamás!

Nincsenek túl jó híreink, az erkölcsi igazságtétellel most sokra nem megy.

Megkérdeztünk egy hozzáértőt, aki a következők információkkal tenné tönkre a hétvégéjét:

Őszintén sajnáljuk és mi pironkodunk a törvényhozók helyében, de sajnos már nem jár a csereautó. Az új EU fogyasztói jog konformizációja szerint még a 15 napon túli javítások idejére sem jár csereautó, a régi 30 napos cserét pedig - milyen meglepő - egyenesen eltörölték a színről.

A telefonos hasonlat nem egyenértékű, ugyanis egy telefon nem autó. Nem kell rá biztosítás, nem kell utána adót fizetni és ha ellopják vagy összetörik, akkor nem milliós a kár, hacsak nem Vertu telefonja romlott el.

Némely szerviz ilyenkor ad csereautót, mások kedvező feltételekkel adnak bérautót, de erre nem kötelezhetők. A saját jóindulatukon múlik, a napszélen, az északi fényen. Sajnos ez van.

Mondjuk a szerviz hozzáállása enyhén szólva sem vásárlóbarát. Ahogyan mi mondanánk: tipikus hülye munkafelvevő duma.

Bende Tibor