Nyomjad neki nyugodtan, fizetem a büntetést

2017.01.31. 06:08 Módosítva: 2017.01.31. 08:52

Budapesten se szeri se száma a sofőrszolgálatoknak. A saját autónkat hazavivő cégeknek olyan jól megy az üzlet, hogy még azoknak is helyt tud szorítani a piac, amelyek azzal pozicionálják magukat, hogy kizárólag nőket alkalmaznak. Beültem a csajok közé egy estére.

Sofőrszolgálat alatt most azokat a cégeket értem, akik arra szakosodtak, hogy hazavigyék autónkat (és minket), ha valamilyen oknál fogva magunk nem tudunk volán mögé ülni – például megittunk néhány pohárral. A keresőbe beírva nem győzünk válogatni a szolgáltatók közül. Akad, aki már évtizedek óta a piacon van, mások éppen csak most kezdték, de vannak egy fős cégek is. Ilyenkor ugyanaz veszi fel a telefont, aki elmegy az autóért. Ha pedig újra földönfutó lesz, marad a tömegközlekedés.

Az igazi sokk viszont akkor ért, amikor felfedeztem, hogy akadnak olyan sofőrszolgáltatók is, amelyek azzal hirdetik magukat, hogy csak nőket alkalmaznak. Rövid kutakodás után hamar kiderült, hogy nem újdonságról van szó. A jelenleg is működő vállalkozások közül mind évek óta a piacon van.

A cégek indoklása szög egyszerű: a nők – a statisztikai adatok alapján – kevesebb balesetet okoznak, mint a férfiak, tehát a sztereotípiákkal ellentétben jobban járhatunk, ha szükség esetén nőknek adjuk át az autónk kulcsát. Tehát adott egy számok által levezethető elmélet, lássuk, mit mutat a valóság!

Bele a pesti éjszakába

Péntek este tíz óra múlt, de még mindig nem indult be az este. Ez ugyanis az előfeltétele, hogy jöjjön értem Juci, a Femina sofőrszolgálat szedőembere. A szedők azok, akik saját autójukkal járják egész este a várost és környékét, hogy felszedjék a lányokat, akik hazavitték az ügyfeleket és autójukat. Így jó esetben csak rövid ideig kell várakozniuk a fagyos éjszakában. Ha a szedő felszedett valakit, irány a következő megrendelés címe, és ez így megy tovább, egészen hajnalig.

Végül fél 12 tájékán kezdődik el a buli, egy újabb, fekete, dízel Fiat Bravóba szállok. Az elvárásaim nagyok: problémás helyzetek tömkelegére, 20 milliós átlagértékekre, pezsgő bulinegyedre, és óriási rohanásokra számítok, azonban hamar kiderül, hogy a sofőrszolgálatosok élete nem pontosan olyan, amilyennek elképzeltem.

Hogyan lesz valakiből sofőr?

Nem mintha bármi komoly előítéletem lett volna – mégiscsak egy sofőrszolgálatról van szó –, de muszáj megemlítenem, hogy Juciról pár perc alatt kiderült, hogy elég ügyes. Tudják, az a fajta sofőr, aki gyorsan megy, de sosem fél az ember mellette, mert minden mozdulata teljesen természetes. Ez persze nem jelenti, hogy ne remegett volna meg a keze a legelső bevetésén: „Nyolc évvel ezelőtt, amikor egy másik cégnél elkezdtem dolgozni, már a legelején bedobtak a mély vízbe. Emlékszem, egy A8-ast kellett hazavezetnem. Nyilván számítasz arra, hogy ezek az autók már a legújabb kütyükkel vannak felszerelve, de például azt se tudtam még akkor, hogy vannak olyan autók, amik gombbal indulnak. Vagy, hogy a kézifék is elektromos.” Juci azóta már egy másik cégnél dolgozik, főleg szedőként. Itt már nem dobják be ilyen hamar a mély vízbe a jelentkezőket.

Kapcsolódó
Sportos fagyhalál a városi szmogban

Sportos fagyhalál a városi szmogban

Elfagyott ízületek, halláskárosodás és állandó sportolás a csúcsforgalomban, kevés pénzért. Bringás futár voltam Budapesten.

A lányok kiválasztása egy próbavezetéssel kezdődik. Különös elvárások nincsenek. Nincs városismereti vizsga, vagy bármi komolyabb teszt, csak az a fontos, hogy vezessen magabiztosan a jelentkező, a többi úgyis a gyakorlat során derül ki (ez egyébként így van a bringás futárok esetében is). Azért rákérdezek, mi alapján döntik el, alkalmas-e a feladatra. „Hát, az első vezetésnél azért szoktak rossz érzéseim lenni. Például amikor még a legelején megjegyzem, hogy kicsit erősen fog a fék, majd néhány méterrel később lefejelem a kormányt, az nem túl jó érzés. Persze elsőre simán megesik, hogy izgul az ember, de amikor mindez négy alkalommal is megismétlődik, akkor látjuk, hogy nem fog megfelelni az illető. (...) Ha a jelentkező a próbavezetésen egyébként normálisan tudott vezetni, kulturált a megjelenése és jól kommunikál, következik egy próbaeste a szedő mellett, ahol kiderül, mennyire ismeri a városban a főbb csapásirányokat, és mennyire kellemes vele dolgozni. Ha itt is megfelelt, akkor lesz a jelentkezőből összeszedő, és csak akkor lehet sofőr, ha ebben a munkakörben is helyt állt.”

Kocsiból kocsiba

Ha egy jelentkezőt felvesznek, általában este héttől hajnali négyig kell készenlétben állnia. A sofőrök az első megrendelés helyszínére saját autójukkal mennek, onnantól viszont az este folyamán vagy egy ügyfél, vagy a szedő autójában ülnek. Első utunk Rómaifürdőre vezet, ahová Kriszti egy Audi A7-est vezetett haza. Nyílik a kapu az autó előtt, azonban a tulajdonos úgy dönt, maga vezet le a garázsba – a felelősség onnan már az övé. Addig viszont nem kicsi a teher a sofőrökön. Állítják, hogy ennél a cégnél többszörösen biztosítva vannak a munkavállalók, így nem fordulhatnak elő olyan szerencsétlen esetek, mint amiről néhány évvel korábban írtunk. A Feminánál a kisebb károkat általában a cég biztosítása fedezi.

Kapcsolódó
Részegen ki visz majd haza?

Részegen ki visz majd haza?

Honnan a sok tapasztalat a rengeteg káresettel, amikor szinte minden sofőrszolgálat azzal dicsekszik a honlapján, hogy sosem törtek még össze ügyfélautót?

Egyébként az egész este során az A7-es volt a legnagyobb értékű autó, de meglepően nagy a szórás a rájuk bízott értékeket illetően: „Múltkor egy Porschét kellett elhozni Budakesziről, és a tulajdonos nem engedte, hogy a sofőr 40-nél többel menjen. (...) De volt már, hogy egy Zastavát kellett hazavezetnem. Egy örökkévalóság volt, mire megérkeztünk a címre, de a fiúk megdicsértek, hogy milyen jól eltaláltam a sebességfokozatokat.”

A következő címre már nagyon sietni kell, hiszen a Frankel Leó úton már várja Krisztit az ügyfél, egy másik sofőr lány viszont már Pomázon vesztegel. A szabályokat nem árt betartani, hiszen a felelősség mindig azé, aki a kormány mögött ül. „Vannak ilyen cukker-mukker ügyfelek, akik nem tudnak magukról és mondják: Nyomjad neki, itt az 'M' gomb, kifizetem!” – meséli Juci, hogyan próbálják a vicces hangulatban lévő, illumináltabb tulajdonosok rávenni a gyorshajtásra. Általában azonban a csekk érkezésekor már meggondolják magukat az ügyfelek, és nem olyan nagylelkűek a szabálytalanságokkal kapcsolatban. 

Mitől olyan jó buli ez az egész?

A sofőrszolgálat intézménye igazi win-win szituáció. Nincs szükség sárga rendszámra, hitelesített taxiórára, vagy a 2017-től kötelezővé tett online pénztárgépre. Sőt, jellemzően egyetlen autó sincs a cégek birtokában, hiszen a szedő emberek a saját autójukkal járják a várost. Azt már cége válogatja, hogy hogyan és milyen mértékben járul hozzá az üzemanyagfogyással és amortizációval járó költségekbe.

„Ennél a cégnél nagyjából 7,5 literes átlagfogyasztásig még jut a szervizre is abból a pénzből, ami jár kilométerenként.” – meséli Juci. Neki, mint szedőnek nem árt az anyagi támogatás, hiszen egy este alatt átlagosan 250 kilométert vezet le.

Az ügyfelek főként a kényelem és a diszkréció miatt választják a sofőrszolgálatot, ráadásul összességében, az oda-vissza utat nézve akár még olcsóbban is kijöhetnek, mintha taxival utaztak volna.

„Van happy finish a végén?”

Én a magam részéről előzetesen arra számítottam, hogy van valami konkrét védelmi mechanizmus, akár egy pánik gomb a telefonon, ami védi a lányokat, de Juci megcáfol: „Nem, nincs semmi ilyesmi. Vannak vicces ügyfelek, akik megjegyzik, hogy jár-e valamilyen extra szolgáltatás a fuvar mellé, de összességében nem jellemző. Nyilván ez kiszámíthatatlan, de engem nem ért semmilyen komoly atrocitás az elmúlt nyolc évben. Egyszer, amikor egy fiú nagyon be akart fűzni, és Veresegyházra kellett vele mennem egy olyan sötét utcába, amit nem ismertem, akkor voltak olyan gondolataim, hogy ez most itt el fog engem ásni, de akkor sem történt semmi. Egyébként én az alapvető illedelmességi körökön kívül nem szoktam beszélgetést kezdeményezni, hiszen honnan tudjam, hogy az ügyfél milyen állapotban van. Lehet, hogy éppen örül, hogy nem hányja össze magát.

Persze kicsit tovább faggatva kiderül, hogy azért a nyolc év alatt előfordult ez, az. Sőt, megesett, hogy egy közszereplő viselkedett vele vállalhatatlanul. „Én először nem is tudtam, hogy kicsoda, aztán bemutatkozott. Az egész úton arrogánsan viselkedett, majd egyszer csak megkérdezte, hogy: ‹‹És akkor mi lesz, ha mi most itt ketten megerőszakolunk téged?›› Hát mondom, nyilván először megkérlek titeket arra, hogy ne tegyétek, egyébként meg látod azokat a betonoszlopokat az út szélén? Simán nekimegyek az egyiknek!”

Kinek való ez a munka?

Egyébként ez egy nyugis szakma. De tényleg. Az ügyfelek 80%-a megáll 1-2 pohárnál. Mi csak haladunk címről-címre a gyér forgalmú éjszakában, a lányok pedig néha átfagyva, de jókedvűen szállnak be a kocsiba. A fiatal Dóri például még csak egy hónapja sofőrködik, de nem sokat gondolkodott a jelentkezésnél. Tudta, hogy szeret vezetni, és egyébként is: „Nincs jobb dolgom éjszaka.” – teszi hozzá nevetve.

A legtöbben másodállásban sofőrködnek, főleg a pörgősebb, péntek-vasárnap közti időszakban, illetve az év végi céges bulik idején: november-december környékén.

„Az éjszakázás rendesen kiveszi az emberből az erőt.” – ezt már Kriszti teszi hozzá, aki már 3,5 éve sofőrködik főállásban, és mellette egy gyereket is nevel. „Nagy a felelősség rajtad, hiszen gyakran elég nagy értékű autókat kell vezetni, nem beszélve arról, hogy egyébként emberéletekről is van szó. De én gyerekkoromban se nagyon feküdtem le 2-nél korábban, szóval nagyon élvezem.”

Utolsó kanyarunk Veresegyházra vezet, ahol szegény Kriszti már legalább 20 perce vár ránk. A hajnal azonban lassan ránk tör. A szedők mindenkit elvisznek haza, vagy a saját kocsijához, aztán pedig jöhetne a költői kérdés: mit csináljon az ember reggel 5-6 óra körül? A főállásban dolgozó lányok egyetértenek ebben: alvás délig, aztán előttük áll az egész nap. Ha valamihez, hát ehhez hozzá kell szokni ahhoz, hogy élvezni lehessen ezt a munkát.

Az oldalról ajánljuk

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

tegnap, 17:01
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35