Rezgéscsillapítók méretre
Szitál a kormány, ferdén kopik a gumiabroncs, és rögtön rohanunk a futóműveshez, aki közli a lesújtó hírt: nem tudja beállítani a futóművet, mert nincs stabil pont, lötyög az egész kerék a kikopott szilentblokk miatt. Ilyenkor a precízebbek utánanéznek, valójában mi is ez. A TotalCar olvasóinak Újvári Csaba, silentblock szakértő-gyártó-javító magyarázza el a lényeget.
A szilentblokk nevű alkatrésszel
általában a futómű részeinek felsorolásakor találkozunk. Nem
is szoktunk különösebb figyelmet fordítani a részben gumiból
készült izére. Ott van és kész. Hogy mennyire fontos a szerepe, és
mi lenne nélküle, csak akkor tudjuk meg, ha tönkre megy, de
általában akkor sem rá gyanakszunk.
Ez az alkatrész hivatott
az útfelülettől, a motortól vagy más eszköztől kapott rezgést
csillapítani a karosszéria felé. Találunk ilyet a lengőkarok
csatlakozási pontjainál, a lengéscsillapítók rögzítő szemeiben, de
tulajdonképpen ez a motortartó gumibak is, és még rengeteg helyen
fordul elő az ékszíjtárcsától a kardántengelyig. Az utcai autóknál
a komfortérzetet többek között, a zaj- és rezgésmentesség nyújtja.
A motor, a kerekek, a váltó mind úgy vannak a karosszériához
erősítve, hogy minél jobban csillapítva adják át a rezgést.
A versenyautóknál nem ez a szempont. Ott a
kényelem helyét a praktikusság, a célnak minél jobban megfelelő
kialakítás veszi át. Ilyen autóban ülve azért érezzük, hogy minden
csörög-zörög-kattog, mert
minden rezgést átvesz az utastér. A futóműben a gumis
megoldás teljesen alkalmatlan, helyette speciális műanyagból, vagy
fémből készült szilentblokkok vannak, ezeket természetesen jóval
drágábbak, de a sporttal járó igénybevételt csak ezek bírják.
A szilentblokk nem más, mint egy fémkosárba
vulkanizált gumi, amelynek belsejébe fémből készült csövet
vulkanizáltak. A gumikosár lehet az egyik rögzítési pont, a csövön
áthaladó csavar lehet a másik. A gumi rugalmassága megengedi az
apróbb mozgásokat, így csillapítva azokat a másik rögzítési pont
felé. A gumi vastagságával, vagy a felületén direkt létrehozott
folytonossági hiányokkal lehet az adott irányba terelni a mozgást,
és súlyt csökkenteni is. Az autógyártók ezekkel a spórolós
dolgokkal teszik
már gyártáskor selejtessé. Az ilyen alulméretezett szilentek
nagyon hamar elszakadnak, és az újat persze méregdrágán árulják.
Ilyen például a Fiat Punto, vagy a Ford Fiesta,
ahol az autó egész eleje egyetlen szilenten nyugszik. De az én 3
éves A4-esemen is már ki kellett cserélni az összeset elöl. Egy
oldalon van 8 darab, az ára
darabonként több, mint tízezer forint. Nálunk a műhelyben
nem az eredeti mását készítjük el, hanem a feladatának megfelelően
átméretezett szilenteket gyártunk. Az áruk nem a típustól függ,
hanem a mérettől. Egy ismert márkakereskedő nálunk készítteti a
műhelyében javításra váró autók alkatrészeit, és amit mi 4000
forintért adunk, azért ő az új árát, közel ötvenezret kérik.
Javításkor a feladat a sérüléstől függően nem
sokban különbözik. Vagy a fém rész sérült, vagy a gumi.
Ha a fém még menthető, kiszedjük a gumi fogságából,
fémtisztára homokfújatjuk, ezután kap új gumit. Ha nem tudjuk már
használni, újat készítünk. A fém megmunkálása, a megfelelő méret
legyártása egyszerű feladat. A gumirész pontos elkészítése már
komoly szakképzettséget és gyakorlatot igényel.
A művelet már a gumianyag összetevőinek
megválasztásával kezdődik. Ezek az összetevők befolyásolják a gumi
tulajdonságait, rugalmasság, kopásállóság, stb. Más anyagú kell a
lengőkarhoz, más a lengéscsillapítóhoz, minden szilentnek a
munkahelye határozza meg, hogy milyen anyagból kell készíteni.
Az összetevők listáját a százalékos arányokkal együtt leadjuk a
Taurusnak, ők legyártják nekünk és hosszú csőalakban, vagy
lemezekben kapjuk meg. A nyers gumikat hűvös helyen kell tárolni,
és csak a vulkanizálás után veszik fel a kívánt tulajdonságokat.
Gyártáskor el kell készítenünk a szilent
kosarát, valamint egy ennek megfelelő ellendarabot. A présgépben
10 tonnányi súly nyomásával megegyező erővel sajtolják a
gumit a fémbe. Az ellendarab minden típushoz egyedileg készül.
Azért drágább a speciális egyedi megrendelés, mert ahhoz külön le
kell gyártani, míg a sorozatgyártásúakhoz már rendelkezünk
ilyenekkel, így ez nem terheli a költségeket.
Jól látszik mekkora lukakon préselődőtt át a gumi |
Az eredeti szilent mérete alapján
ki kell számítani, mekkora súlyú nyersgumiból kell
kiindulni. A megfelelő súlyra levágott darabot belehelyezzük a
speciális présgépbe, ami felmelegíti 160 °C-ra, majd a szerszám
apró lyukacskáin a már említett nyomóerővel átpréseli a kosárba a
folyékony gumit. Itt további nyomás alatt - aminek időtartamát és
nagyságát szintén előre ki kell számolni - szilárdul meg újra a
gumi, és csak ekkor lesz olyan rugalmas, vagy éppen rugalmatlan
amilyennek szerettük volna. (Persze csak ha mindent jól számoltunk
ki)
Van másik javítási módszer is. Ezt azoknál a szilenteknél lehet alkalmazni, melyeknél nincs tengelyirányú erőhatás, csak a gumi irányába lehet elmozdulás. Itt a gumipogácsát nem közvetlenül a helyére préseljük be, hanem előre elkészítjük. A külső átmérőjük sokkal nagyobb, mint a beépítési hely átmérője, a középen levő furat pedig lényegesen kisebb, mint a bele helyezendő cső átmérője. A hatalmas préselő erő belenyomja a szilárd gumit a helyére, ez már önmagában is nagyon jól kapaszkodik, és a közepébe préselt csövecske csak tovább feszíti.