Rezgéscsillapítók méretre

2001.07.17. 08:11

Szitál a kormány, ferdén kopik a gumiabroncs, és rögtön rohanunk a futóműveshez, aki közli a lesújtó hírt: nem tudja beállítani a futóművet, mert nincs stabil pont, lötyög az egész kerék a kikopott szilentblokk miatt. Ilyenkor a precízebbek utánanéznek, valójában mi is ez. A TotalCar olvasóinak Újvári Csaba, silentblock szakértő-gyártó-javító magyarázza el a lényeget.

 
   
   

A szilentblokk nevű alkatrésszel általában a futómű részeinek felsorolásakor találkozunk. Nem is szoktunk különösebb figyelmet fordítani a részben gumiból készült izére. Ott van és kész. Hogy mennyire fontos a szerepe, és mi lenne nélküle, csak akkor tudjuk meg, ha tönkre megy, de általában akkor sem rá gyanakszunk.

 
   
 

Ez az alkatrész hivatott az útfelülettől, a motortól vagy más eszköztől kapott rezgést csillapítani a karosszéria felé. Találunk ilyet a lengőkarok csatlakozási pontjainál, a lengéscsillapítók rögzítő szemeiben, de tulajdonképpen ez a motortartó gumibak is, és még rengeteg helyen fordul elő az ékszíjtárcsától a kardántengelyig. Az utcai autóknál a komfortérzetet többek között, a zaj- és rezgésmentesség nyújtja. A motor, a kerekek, a váltó mind úgy vannak a karosszériához erősítve, hogy minél jobban csillapítva adják át a rezgést.

 
   
   

A versenyautóknál nem ez a szempont. Ott a kényelem helyét a praktikusság, a célnak minél jobban megfelelő kialakítás veszi át. Ilyen autóban ülve azért érezzük, hogy minden csörög-zörög-kattog, mert minden rezgést átvesz az utastér. A futóműben a gumis megoldás teljesen alkalmatlan, helyette speciális műanyagból, vagy fémből készült szilentblokkok vannak, ezeket természetesen jóval drágábbak, de a sporttal járó igénybevételt csak ezek bírják.

 
   
 

A szilentblokk nem más, mint egy fémkosárba vulkanizált gumi, amelynek belsejébe fémből készült csövet vulkanizáltak. A gumikosár lehet az egyik rögzítési pont, a csövön áthaladó csavar lehet a másik. A gumi rugalmassága megengedi az apróbb mozgásokat, így csillapítva azokat a másik rögzítési pont felé. A gumi vastagságával, vagy a felületén direkt létrehozott folytonossági hiányokkal lehet az adott irányba terelni a mozgást, és súlyt csökkenteni is. Az autógyártók ezekkel a spórolós dolgokkal teszik már gyártáskor selejtessé. Az ilyen alulméretezett szilentek nagyon hamar elszakadnak, és az újat persze méregdrágán árulják.

 
   
   

Ilyen például a Fiat Punto, vagy a Ford Fiesta, ahol az autó egész eleje egyetlen szilenten nyugszik. De az én 3 éves A4-esemen is már ki kellett cserélni az összeset elöl. Egy oldalon van 8 darab, az ára darabonként több, mint tízezer forint. Nálunk a műhelyben nem az eredeti mását készítjük el, hanem a feladatának megfelelően átméretezett szilenteket gyártunk. Az áruk nem a típustól függ, hanem a mérettől. Egy ismert márkakereskedő nálunk készítteti a műhelyében javításra váró autók alkatrészeit, és amit mi 4000 forintért adunk, azért ő az új árát, közel ötvenezret kérik.

 
   
 

Javításkor a feladat a sérüléstől függően nem sokban különbözik. Vagy a fém rész sérült, vagy a gumi. Ha a fém még menthető, kiszedjük a gumi fogságából, fémtisztára homokfújatjuk, ezután kap új gumit. Ha nem tudjuk már használni, újat készítünk. A fém megmunkálása, a megfelelő méret legyártása egyszerű feladat. A gumirész pontos elkészítése már komoly szakképzettséget és gyakorlatot igényel.

 
   
   

A művelet már a gumianyag összetevőinek megválasztásával kezdődik. Ezek az összetevők befolyásolják a gumi tulajdonságait, rugalmasság, kopásállóság, stb. Más anyagú kell a lengőkarhoz, más a lengéscsillapítóhoz, minden szilentnek a munkahelye határozza meg, hogy milyen anyagból kell készíteni. Az összetevők listáját a százalékos arányokkal együtt leadjuk a Taurusnak, ők legyártják nekünk és hosszú csőalakban, vagy lemezekben kapjuk meg. A nyers gumikat hűvös helyen kell tárolni, és csak a vulkanizálás után veszik fel a kívánt tulajdonságokat.

 
   
 

Gyártáskor el kell készítenünk a szilent kosarát, valamint egy ennek megfelelő ellendarabot. A présgépben 10 tonnányi súly nyomásával megegyező erővel sajtolják a gumit a fémbe. Az ellendarab minden típushoz egyedileg készül. Azért drágább a speciális egyedi megrendelés, mert ahhoz külön le kell gyártani, míg a sorozatgyártásúakhoz már rendelkezünk ilyenekkel, így ez nem terheli a költségeket.

 
   
    Jól látszik mekkora lukakon préselődőtt át a gumi

Az eredeti szilent mérete alapján ki kell számítani, mekkora súlyú nyersgumiból kell kiindulni. A megfelelő súlyra levágott darabot belehelyezzük a speciális présgépbe, ami felmelegíti 160 °C-ra, majd a szerszám apró lyukacskáin a már említett nyomóerővel átpréseli a kosárba a folyékony gumit. Itt további nyomás alatt - aminek időtartamát és nagyságát szintén előre ki kell számolni - szilárdul meg újra a gumi, és csak ekkor lesz olyan rugalmas, vagy éppen rugalmatlan amilyennek szerettük volna. (Persze csak ha mindent jól számoltunk ki)

 
   
 

Van másik javítási módszer is. Ezt azoknál a szilenteknél lehet alkalmazni, melyeknél nincs tengelyirányú erőhatás, csak a gumi irányába lehet elmozdulás. Itt a gumipogácsát nem közvetlenül a helyére préseljük be, hanem előre elkészítjük. A külső átmérőjük sokkal nagyobb, mint a beépítési hely átmérője, a középen levő furat pedig lényegesen kisebb, mint a bele helyezendő cső átmérője. A hatalmas préselő erő belenyomja a szilárd gumit a helyére, ez már önmagában is nagyon jól kapaszkodik, és a közepébe préselt csövecske csak tovább feszíti.

Az oldalról ajánljuk

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

22 perce
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43