Villanymotort lengéscsillapító helyett?
Az Audi eROT-nak nevezi az új megoldást, ahol a hagyományos, olajos lengéscsillapítókat vízszintes tengelyű villanymotor-generátorokkal helyettesítik. Az elektromos futóműelemek alkalmazása nem új ötlet, de úgy néz ki, a 48 voltos elektromos rendszerek terjedésével megnyílik a lehetőség az elterjedésük előtt.

Az elektromos lengéscsillapításnak több előnyös tulajdonsága is van a hagyományos hidraulikus rendszerekkel szemben. Egyszerűbben és gyorsabban vezérelhetők elektronikusan és kisebb a tehetetlenségük, így könnyebben alakítható ki aktív, az útegyenetlenségekhez valós időben alkalmazkodó csillapítású futómű.
Eddig a rendszer viszonylag nagy elektromos energiaigénye szabott gátat az efféle megoldások terjedésének: 12 voltos elektromos rendszer használata mellett túl nagy volt az áramfelvétel, és ezzel a veszteség, ám ez a probléma a 48 voltos rendszerfeszültség terjedésével lényegében eltűnhet. Az Audi szerint további előny, hogy a futómű mozgásából kirugózási fázisban visszanyerhető némi elektromos energia is, bár kérdés, hogy az a 100-150 W teljesítmény, amit átlagban megtermel a rendszer, önmagában megérné-e áttérni az új technológiára. A gyáriak szerint ez optimális körülmények között akár 0,7 literes üzemanyag-megtakarítást is jelenthet, de valószínű, hogy ehhez nagyon egyenetlen útfelületre, és viszonylag kis sebességű haladásra lenne szükség, amikor a motor amúgy sem fejt ki jelentős teljesítményt. Sima aszfalton ugyanis az Audi szerint is csak 3 W körüli teljesítményt termel a futómű, ugyanakkor rossz útfelületen a legnagyobb érték, amit mértek, 613 W volt.
A megoldásnak persze akad hibája is, például ha valamiért megszűnne az autó áramellátása, azzal a csillapítás is teljesen megszűnne, bár manapság egy ilyen hiba amúgy is két vállra fekteti az újabb autókat, hisz a kormányszervó és sok esetben a pedálok is elektromos kapcsolaton keresztül működnek. Magyarul a csillapítás megszűnése lenne a sofőr legkisebb gondja egy ilyen esetben.
Az eROT persze nem az első ilyesfajta futóműrendszer: bő egy évtízede a hifi rendszereiről ismert Bose ennél sokkal komplikáltabb és nagyobb tudású, teljesen elektromos futóműelemekkel kísérletezett. Arról azonban rég nem lehet hallani – valószínű, hogy túl drága lett volna a szériagyártása. Arra vonatkozóan egyébként az Audi sem nyilatkozott egyelőre, hogy az eROT bevezetését mikor tervezik, bár valószínű, hogy ha beindul a sorozatgyártás, akkor elsőként a legdrágább modellekbe, az A8-asba és a Q7-esbe kerülne, és csak egy-két modellciklussal később jelenhetne meg az olcsóbb, nagyobb tételben előállított Audikban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
