Negyven éves az öthengeres Audi motor
Az Audi az 1970-es években már a presztízs-kategória felé kacsintgatott. A 100-as sorozat volt az első nagyobb autójuk, és a második generációba a négyhengeresnél nagyobb motort szerettek volna beépíteni. És itt kezdődtek a bajok.

A hajtás elrendezése még a háromhengeres DKW-kból maradt meg: az első tengely elé hosszába épített motor a kis kétüteművel még jól működött, de egy soros hathengeressel nagyon hosszú és nehéz orr-részt eredményezett volna. Négy hengernél többet szerettek volna az Audinál, egy új V6-os blokk kifejlesztése viszont túl drága lett volna. Így inkább megtoldották a meglevő négyhengerest még egy hengerrel, így viszonylag olcsón készülhetett szebb hangú, nagyobb presztízsű Audi 100-as. Az első ilyen motor 2,1 literes volt, karburátorral 115, benzinbefecskendezéssel 136 lóerőt adott le, és még épp befért a csúcs-Audi orrába. Később készült kétliteres, öthengeres dízelmotor is, ez turbó nélkül 70, turbóval 84 lóerős volt.
Az öthengeres azonban a 80-as években ért a csúcsra az Audinál. A 100-as mellett beépítették a 80-as sorozatba is, készült belőle turbós kivitel is, előbb 170, majd 200, végül 220 lóerővel, és ez került az Audi Quattro modellekbe is, amelyek 1980-as megjelenésükkel teljesen megváltoztatták a ralisport jellegét. Az 1990-es évek elejére azonban leáldozott az egykori szükségmegoldásnak. Az Audi kifejlesztette saját V6-os és V8-as motorjait, és a hosszú öthengeresek lassan kényelmetlen örökségnek bizonyultak. A legtovább a 2,5 literes dízelmotor készült, ezt az Audi 1997-ig használta az A6-osban, illetve a Volvo, amely az S70-es, V70-es és S80-as típusaiba keresztben építette be az öthengeres dízeleket.

A hosszmotoros, nagy Audikban már nem is bukkant fel többet ez a típusú motor, viszont a keresztben álló motoros Audi TT RS jelzésű csúcsváltozatában 2009-től újra használnak egy ilyen motort, amelyet az utóbbi években az RS3-as és az RSQ3-as is megkapott. A 2,5 literes öthengeres turbómotor csúcsteljesítménye utcai autóban eddig 367 lóerő, de tanulmányautóban mutattak már 400 lóerő feletti teljesítményű kivitelt is.

Nyilván ez utóbbi motor az oka, hogy az Audinál most egy kicsit ünnepelnék az öthengerest, hisz a múlt dicsőséges epizódjainak felemlegetése – például a Pikes Peak győztes 600 lóerős rövid Quattroé, vagy az IMSA GTO sorozatban indított, 720 lóerős Audi 90-esé – egyértelműen használ a márkának. Nálunk mindez viszont egy picit még mást jelent, mondhatni, a ősrégi öthengeres Audi motor egyesek számára még nem veszett a múlt ködébe.
Gázolajban ázik az Audi motortere
Rulettkerék kalandfilm. Ádáz hajsza az alkatrészért és egy húszéves szerelő, aki fejből tudja, hogyan nyúljon a húszéves technikához.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
