Angliában is szétperelnék a Volkswagent?
A hatóságok és a kormány Nagy-Britanniában még lassabban emészti a VW dízel-botrány tanúságait, de végül is a kormányzat harcias hangot kezd megütni az autógyártóval szemben. Elfogathatatlannak nevezték a Volkswagen válaszát arra a kérdésre, hogy miért nem kapnak hasonló kompenzációt a csalószoftveres dízelmotorral felszerelt dízel-autók tulajdonosai, mint észak-amerikai sorstársaik.
Az már rég feltűnt, hogy a VW olcsóbban igyekszik megúszni a dízelbotrányt Európában, ami számszaki szempontból érhető is: ha hasonlóan nagyvonalúan költene a cég a 8,5 millió európai érintettre, mint a 480 ezer amerikaira – odaát 5-10 ezer dollár kompenzációt is megkapnak a tulajdonosok – az rövid úton teljesen felemésztené a céget. Ráadásul az sem egyértelmű, hogy a csalószoftver Európában valóban illegális-e, vagy inkább a szürke zónába sorolható.
Nagy-Britanniában mintegy 1,2 millió autót adtak el a VW EA189-es dízelmotorjaival, de ha a cég enged a brit nyomásnak, azzal valószínűleg olyan precedenst teremt, amely aztán a többi európai országban is megpecsételné függőben levő vitáit a hatóságokkal. A Volkswagen ugyan még csak annyit mondott, hogy az ügynek ebben a szakaszában bármiféle nyilatkozattal csak rontanának a helyzeten, valószínű, hogy a gyártó a saját puszta léte érdekében kénytelen lesz kitartani jelen álláspontja mellett, azaz végrehajtják a javításokat a 8,5 millió dízelautón, de egyebet nem fizetnek Európában.
Azt persze nehéz megítélni, hogy jogi úton meddig húzódhat még az ügy – a britek eddigi tempóját nézve az évtized végéig is elrágódhatnak a problémán.