Enyhe őszben is a téligumi a nyerő?
Gumit tesztelni nem könnyű feladat. Ügyesen kell felműszerezni az autókat, olyan feladatokat kell kitalálni, amelyek alapján megalapozott véleményt alkothatunk, majd az eredményekből bölcs következtetéseket kell levonni. A Genertel első téligumi-tesztjén a mérnökök jó munkát végeztek, csak az időjárás nem volt ideális, finoman szólva.
Összesen tizenhat garnitúrát próbáltak ki a mérés során, méretenként hat-hat téligumit, valamint egy-egy négy évszakosat és nyárit. Egy Suzuki Swifttel és egy Toyota Auris-szal köröztek két november eleji estén a Magyar Autóklub újpesti gyakorlópályáján, hogy egy vészfékezési és egy kanyarodási manőver alapján megítéljék az abroncsok minőségét. Meglepő eredmények születtek.
A Suzuki gyári 165/70 R14 méretében a tesztet a GoodYear Ultragrip 7+ nyerte. Nem sokkal maradt le a Dunlop SP Winter Response és a BF Goodrich Winter G, míg a négyévszakos Sava Adapto a diszkontárú kínai Wanli Winter Challengerhez hasonlóan gyenge eredményeket ért el, de még náluk is rosszabb pontozást kapott a Falken SN 828, amely nyári gumi létére kakukktojásként került be a tesztbe.
A nagyobb kategóriát a 205/55 R16 méret képviselte. Ezeket az abroncsokat egy Auris-on vizsgálták, amelyen jellemzően sokkal jobb tapadást mértek. A jók között a legjobbnak itt is a GoodYear UG7+ bizonyult, de nem sokkal maradt le a pontversenyben a Michelin Alpin, a BF Goodrich G-Force Winter, sőt, a négyévszakos Sava Adapto HP sem. Az értékelés szerint itt is csak a legrosszabb télikkel versenyezhet a nyári Falken ZE 912, de még így is jócskán megelőzi a pocsékul teljesítő Wanlit.
Miért meglepőek akkor az eredmények? Hiszen a márkásak végeztek az élmezőnyben, a kínai selejt megbukott, a nyárigumi pedig alkalmatlan a téli közlekedésre. Csakhogy amikor a tesztet végezték, 7-10 fok között volt a hőmérséklet, amit már a beharangozón sem tartottunk szerencsésnek. Ilyenkor a nyári guminak még bőven jól kellene tapadnia. Nézzük hát meg kicsit közelebbről az eredménylistát.
Téli-nyári összehasonlításban mindkét méretnél feltűnő, hogy a vizsgált, középkategóriásnak mondható Falken nyárigumik szárazon annyira jól tapadtak, hogy a nagyobb méretben minden télinél jobb eredményt értek el, de a Suzukin is a legjobb téliekhez hasonló számokat produkáltak. Vizes úton viszont gyengén teljesítettek, ami lerontotta a végeredményüket. Ha elfogadjuk a következtetést, hogy már ilyen enyhe őszi időjárás mellett is jobbak a téligumik, akkor lényegében októberben érdemes már lecserélni a nyári szettet, hiszen ekkortól esős időben, amikor jellemzően szükség van a jó gumira, általában már 10 fok alatti a hőmérséklet. Számomra ez a teszt tanulsága.
A négyévszakos gumikról minden tesztben más véleményt olvashatunk. Ezúttal ugyanannak a gyártónak a két termékéről is egészen eltérő eredmények születtek. Míg a nagyobb méretben a jó téligumikkal azonos szintet ért el a Sava Adapto HP, a 165-ös Sava Adapto - HP nélkül, ami egy más mintázatot jelöl - lényegesen elmaradt az élmezőnytől. Ezt alátámasztják az Autobild teszteredményei, amelyek az Adapto HP-re jó minősítést adtak. Általánosságban nem tanácsolnánk el senkit sem a négyévszakosoktól, hiszen az ADAC részletes tesztjén a Goodyear Vector 4Season például nagyon jól szerepelt, de nyáron nemigen tolerálják ezek az univerzális abroncsok a sportos vezetést. Havon és jégen pedig, ha nem is sokkal, de valamivel lemaradnak az igazán jó téligumiktól.
De melyik is az igazán jó téligumi? Erre sajnos nem ad választ a Genertel tesztje. Felállítja ugyan a rangsort a vizes és száraz úton, hűvös időben mért adatok alapján, hangsúlyozva, hogy túlnyomórészt ilyen az időjárás nálunk, de tényleg ilyenkor van szükség a jó gumira? Vagy akkor, amikor sűrű havazásban próbáljuk úton tartani a gépet, netán síelni megyünk az Alpokba vagy az útra fagyott jégpáncélon keressük a gázpedálállást, ahol még nem kúszik el az autó fara.
Nagy összeget tennék rá, hogy latyakos, havas, jeges úton több baleset történik a gumik nem megfelelő tapadása miatt, mint száraz vagy esős időben, még ha Magyarországon viszonylag ritkán is fordul elő az előbbi.
Az ADAC tavalyi tesztjén pedig például a Michelin Alpin ugyanebben a méretben pont a jégen és havon kimutatott hiányosságai miatt csúszott le egy kategóriával, míg a Hankook Icebear W 440 a legjobbak között végzett. Szintén más a véleménye az ADAC-nak a Sava Eskimo S3-ról, amelyet semmiképpen nem ajánl a vizes és száraz úton mért teljesítménye alapján, viszont elismeri, hogy havon nagyon jó.
Ezért erős fenntartásokkal kezelném a kis hazai gumitesztünket. Nem a mérési eljárást tartom elhibázottnak, hanem a körülményeket. Persze ahhoz, hogy havon, jégen, csikorgó hidegben lehessen mérni az abroncsokat még a tél beállta előtt, egy nagyságrenddel nagyobb költségvetés kell, amit nem tud vagy nem akar előteremteni egy hazai biztosítótársaság. De nem is kell, hiszen megteszik ezt helyettünk a németek, és még ha nem is szívesen hiszünk nekik, eddig ritkán cáfolták az eredményeiket. Lássuk mégis a pozitív üzenetet: ez a gumiteszt is felhívja a figyelmet a tudatos gumiválasztásra, és hogy nem érdemes rossz helyen spórolni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
