Enyhe őszben is a téligumi a nyerő?

2010.11.22. 16:26

Gumit tesztelni nem könnyű feladat. Ügyesen kell felműszerezni az autókat, olyan feladatokat kell kitalálni, amelyek alapján megalapozott véleményt alkothatunk, majd az eredményekből bölcs következtetéseket kell levonni. A Genertel első téligumi-tesztjén a mérnökök jó munkát végeztek, csak az időjárás nem volt ideális, finoman szólva.

Összesen tizenhat garnitúrát próbáltak ki a mérés során, méretenként hat-hat téligumit, valamint egy-egy négy évszakosat és nyárit. Egy Suzuki Swifttel és egy Toyota Auris-szal köröztek két november eleji estén a Magyar Autóklub újpesti gyakorlópályáján, hogy egy vészfékezési és egy kanyarodási manőver alapján megítéljék az abroncsok minőségét. Meglepő eredmények születtek.

A Suzuki gyári 165/70 R14 méretében a tesztet a GoodYear Ultragrip 7+ nyerte. Nem sokkal maradt le a Dunlop SP Winter Response és a BF Goodrich Winter G, míg a négyévszakos Sava Adapto a diszkontárú kínai Wanli Winter Challengerhez hasonlóan gyenge eredményeket ért el, de még náluk is rosszabb pontozást kapott a Falken SN 828, amely nyári gumi létére kakukktojásként került be a tesztbe.

A nagyobb kategóriát a 205/55 R16 méret képviselte. Ezeket az abroncsokat egy Auris-on vizsgálták, amelyen jellemzően sokkal jobb tapadást mértek. A jók között a legjobbnak itt is a GoodYear UG7+ bizonyult, de nem sokkal maradt le a pontversenyben a Michelin Alpin, a BF Goodrich G-Force Winter, sőt, a négyévszakos Sava Adapto HP sem. Az értékelés szerint itt is csak a legrosszabb télikkel versenyezhet a nyári Falken ZE 912, de még így is jócskán megelőzi a pocsékul teljesítő Wanlit.

Miért meglepőek akkor az eredmények? Hiszen a márkásak végeztek az élmezőnyben, a kínai selejt megbukott, a nyárigumi pedig alkalmatlan a téli közlekedésre. Csakhogy amikor a tesztet végezték, 7-10 fok között volt a hőmérséklet, amit már a beharangozón sem tartottunk szerencsésnek. Ilyenkor a nyári guminak még bőven jól kellene tapadnia. Nézzük hát meg kicsit közelebbről az eredménylistát.

Téli-nyári összehasonlításban mindkét méretnél feltűnő, hogy a vizsgált, középkategóriásnak mondható Falken nyárigumik szárazon annyira jól tapadtak, hogy a nagyobb méretben minden télinél jobb eredményt értek el, de a Suzukin is a legjobb téliekhez hasonló számokat produkáltak. Vizes úton viszont gyengén teljesítettek, ami lerontotta a végeredményüket. Ha elfogadjuk a következtetést, hogy már ilyen enyhe őszi időjárás mellett is jobbak a téligumik, akkor lényegében októberben érdemes már lecserélni a nyári szettet, hiszen ekkortól esős időben, amikor jellemzően szükség van a jó gumira, általában már 10 fok alatti a hőmérséklet. Számomra ez a teszt tanulsága.

A négyévszakos gumikról minden tesztben más véleményt olvashatunk. Ezúttal ugyanannak a gyártónak a két termékéről is egészen eltérő eredmények születtek. Míg a nagyobb méretben a jó téligumikkal azonos szintet ért el a Sava Adapto HP, a 165-ös Sava Adapto - HP nélkül, ami egy más mintázatot jelöl - lényegesen elmaradt az élmezőnytől. Ezt alátámasztják az Autobild teszteredményei, amelyek az Adapto HP-re minősítést adtak. Általánosságban nem tanácsolnánk el senkit sem a négyévszakosoktól, hiszen az ADAC részletes tesztjén a Goodyear Vector 4Season például nagyon jól szerepelt, de nyáron nemigen tolerálják ezek az univerzális abroncsok a sportos vezetést. Havon és jégen pedig, ha nem is sokkal, de valamivel lemaradnak az igazán jó téligumiktól.

De melyik is az igazán jó téligumi? Erre sajnos nem ad választ a Genertel tesztje. Felállítja ugyan a rangsort a vizes és száraz úton, hűvös időben mért adatok alapján, hangsúlyozva, hogy túlnyomórészt ilyen az időjárás nálunk, de tényleg ilyenkor van szükség a jó gumira? Vagy akkor, amikor sűrű havazásban próbáljuk úton tartani a gépet, netán síelni megyünk az Alpokba vagy az útra fagyott jégpáncélon keressük a gázpedálállást, ahol még nem kúszik el az autó fara.

Nagy összeget tennék rá, hogy latyakos, havas, jeges úton több baleset történik a gumik nem megfelelő tapadása miatt, mint száraz vagy esős időben, még ha Magyarországon viszonylag ritkán is fordul elő az előbbi.

Az ADAC tavalyi tesztjén pedig például a Michelin Alpin ugyanebben a méretben pont a jégen és havon kimutatott hiányosságai miatt csúszott le egy kategóriával, míg a Hankook Icebear W 440 a legjobbak között végzett. Szintén más a véleménye az ADAC-nak a Sava Eskimo S3-ról, amelyet semmiképpen nem ajánl a vizes és száraz úton mért teljesítménye alapján, viszont elismeri, hogy havon nagyon jó.

Ezért erős fenntartásokkal kezelném a kis hazai gumitesztünket. Nem a mérési eljárást tartom elhibázottnak, hanem a körülményeket. Persze ahhoz, hogy havon, jégen, csikorgó hidegben lehessen mérni az abroncsokat még a tél beállta előtt, egy nagyságrenddel nagyobb költségvetés kell, amit nem tud vagy nem akar előteremteni egy hazai biztosítótársaság. De nem is kell, hiszen megteszik ezt helyettünk a németek, és még ha nem is szívesen hiszünk nekik, eddig ritkán cáfolták az eredményeiket. Lássuk mégis a pozitív üzenetet: ez a gumiteszt is felhívja a figyelmet a tudatos gumiválasztásra, és hogy nem érdemes rossz helyen spórolni.