A gumiabroncs rövid története
A mai modern autók léte elképzelhetetlen lenne a gumiabroncsokkal felszerelt kerekek nélkül. Az autózás története szorosan összeforr az autók „lábbelijének”, a gumiabroncsnak a fejlődésével. Hiába egy potens, műszaki remekműnek is beillő motor, hiába a biztonságot szolgáló segédberendezések, hiába a kerámia fékrendszer, ha nincs meg a megfelelő kapcsolat a jármű és az útfelület között. Ennek a kapcsolatnak a fejlődésébe és így a történelmébe szeretném beavatni egy kicsit az olvasót.
Egészen 1839-ig kell visszamennünk az időben, hogy ez első, témánk szempontjából érdekes eseményről megemlékezzünk. Ez volt ugyanis az év, amikor Charles Goodyear – egy véletlennek köszönhetően – felfedezte a vulkanizálást. Ezen fizikai-kémiai folyamat során elsősorban kén hozzáadásával hő hatására a kaucsuk láncmolekulái között keresztkötések jönnek létre. Az így nyert termék kellően tartós és szilárd lesz, ugyanakkor rugalmas marad. A vulkanizálás folyamatának ismerete tehát szükségszerű volt ahhoz, hogy az így kezelt kaucsuk alkalmazható legyen később a járműtechnikában. Goodyear találmányának gyümölcsét sajnos nem élvezhette, mert hiába szabadalmaztatta azt, még életében ellopták tőle az óriásgyárak. De ez egy másik történet…
A következő fontos állomás a skót feltaláló, Robert William Thomson nevéhez fűződik, aki 1845-ben megalkotta az első pneumatikus abroncsot. Ezek a gumik akkoriban még elsősorban korabeli kerékpárokon teljesítettek szolgálatot, hiszen az automobil csak évtizedekkel később jelent meg. Ez a találmány azonban – bár bejegyezték – drága előállítása és körülményes szerelhetősége miatt háttérbe szorult, majd feledésbe is merült… volna.
Ám 1888 táján egy szép napon, bizonyos John Boyd Dunlop éppen azt figyelte, ahogy a tízéves Johnny fia belfasti házuk kertjében triciklizik, de a járgány kerekei mély nyomot szántanak a gyepbe. Elkezdett azon tűnődni, miképpen lehetne megakadályozni, hogy a keskeny és éles vaskerekek kifordítsák a fűcsomókat. Amikor tekintete a kerti locsolócsőre tévedt, azonnal megszületett fejében az ötlet; a gumislagot a tricikli kerekeire erősíti, mégpedig vízzel töltve. Meg is próbálkozott vele, azonban a vízzel töltött kerék túlságosan rugalmatlannak és nehéznek bizonyult, ezért háziorvosa ötletéből kiindulva (aki felfújható kórházi matracok között dolgozott) levegővel helyettesítette a vizet. Mivel a locsolócsövet sehogy sem tudta fölerősíteni az abroncsra, ezért szövetborítású gumiszalagot szögelt egy fakorongra, így egy tömlő keletkezett. A levegő utántöltésére pedig cumisüveg tetejéből szelepet konstruált, amelyen át egy futball-labdához használatos pumpával felfújta, s fölszerelte azt a tricikli kerekeire. Dunlop is benyújtotta, sőt meg is kapta a szabadalmat ötletére, ezt azonban végül később érvénytelenítették, hiszen Thomson három évtizeddel előzte meg őt. A szintén skót Dunlop azonban meglátta az üzleti lehetőséget találmányában, és először egy, majd kontinensszerte több gyárat is alapított, amelyek végül elterjesztették a pneumatikus abroncsot szinte az egész világon. Ezek a gumiabroncsok már az akkortájt megjelenő automobilok kerekein is feltűntek, de még túlnyomó többségben kerékpárokon teljesítettek szolgálatot.
A következő nagy lépés William Erskine Bartlett nevéhez fűződik, aki peremes kialakítással látva el azt, modernizálta a pneumatikus abroncsot (1890), így érve el stabilabb futást és hosszabb élettartamot. A ma is használatos abroncs közvetlen elődjét pedig Charles Kingston Welch alkotta meg, aki már fémszálakkal átszőtt abroncsszerkezetet álmodott meg. Végül 1913-ban Christian Hamilton Gray és Thomas Sloper szabadalmaztatta az első radiál szerkezetű gumiabroncsot. A mai modern autógumik is ezen a találmányon alapulnak.
Az utóbbi évtizedekben óriási fejlődésen ment keresztül az autóipar és vele párhuzamosan az abroncsok technikája. Hatalmas előrelépések történtek természetesen a felhasznált anyagok és technológiák tekintetében is. Mint minden területen, a számítógépes modellezés itt is új dimenziókat nyitott meg a fejlesztésben és tervezésben.
A mai modern abroncsok kínálata nagyon szerteágazó szegmensekre osztható. Gondoljunk csak a 300 km/h feletti végsebességre képes szupersportkocsikra, az üresen két és fél tonnát nyomó luxusterepjárókra, vagy a brazil külszíni fejtéseken szolgálatot teljesítő óriás bányadömperekre. Mindegyikre hasonló elven felépülő, mégis teljesen más igényekre szabott gumiabronccsal kell megfeleljenek a gyártók…
A mai személyautók szegmensében alapvetően radiál szerkezetű (diagonál abroncsokat ma már főleg csak szállítójárműveken és munkagépeken láthatunk), mintázatkialakítását tekintve szimmetrikus vagy aszimmetrikus dizájnú abroncsokat használunk. Előbbiek lehetnek forgásirányos vagy teljesen szimmetrikus mintázatúak. A forgásirányos abroncsok oldalfalán minden esetben megtalálható a helyes futás irányát mutató nyíl. Az aszimmetrikus abroncsoknak külső és belső oldala van, helyes felszerelésüket az erre utaló többnyelvű felirat is segíti. A megnövekedett súlyigények kielégítésére emelt terhelhetőségű abroncsok is elérhetők, amelyeket „reinforced” felirat vagy „XL” jelölés különböztet meg hagyományos társaiktól. Az eltérő földrajzi és éghajlati tényezőknek megfelelve nyári, téli és négyévszakos mintázatok is kaphatók, amelyek nemcsak futófelületük kialakításában, de keverékükben és szerkezetükben is nagymértékben különböznek egymástól. Végül, de nem utolsósorban meg kell emlékeznünk az extra biztonságot és moblitást nyújtó, defekttűrő abroncsokról is, amelyek többfajta felépítéssel is léteznek.
Összességében a gumiabroncs technológiája és annak fejlődése egyike az autó-háttéripar legnagyobb kihívásainak, mivel az iparágban jelen lévő igények és célok is állandóan fejlődnek, változnak.
A kitolódó sebességhatárok, a járművek egyre nagyobb tömege, az egyre-másra megjelenő új autómodellek, a törvényi változások, a biztonság előtérbe kerülése, valamint az egyre inkább igényes és képzett autóstársadalom óriási kihívások elé állítják az abroncsgyártókat. A fejlődés tehát nem állt meg, sőt! Ki tudja milyen kerekeken (?) gördül majd unokáink automobilja…?
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
Autóból észrevehetetlen a különbség.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanytóknál nincs ilyen.
- Hírek
Egy Magyarországot bukott a Tesla
Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.
- Hírek
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.
- Hírek
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.
- Hírek
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
A kampányuk eddig tartott.
- Sajtóközlemény
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.
- Tesztek
Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.
- Hírek
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
Reggelre már megjelent a hó pár helyen.
- Hírek
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.
- Hírek
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.
- Hírek
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.
- Közélet
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek
Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?
- Hírek
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.
- Belsőség
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13
Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.
- Hírek
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.
- Gumidoktor
Legális-e a kisebb ET-s felni?
Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.
- Hírek
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.
- Hírek
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
- Hírek
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.
- Hírek
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)