A buszok még durvábbak

2011.11.17. 14:31

Tizenhat év a budapesti tömegközlekedésben használt buszok átlagéletkora. A folyamatos műszaki hibákkal küzdő flotta cseréje 60 milliárdba kerülne, új buszokra nincs pénz, így marad a használt és a füst. Szmogriadó idején is.

A körülöttünk áramló tömeg értetlenkedik a szmogriadó kellős közepén is ráérős sofőr láttán. Egyszer csak zöld zakós kolléga lép mellénk, így már hárman ácsorgunk a lerobbant Ikarus előtt, a Batthyány tér olajtócsákkal vastagon borított flaszterén. Az idősebb sofőr, nevét nem akarja elárulni, de neki is van pár perce a következő indulásig, így magától kezdi sorolni az új, mégis sokszor átkozott Volvo B7R szóló busszal szerzett tapasztalatait. Ez a típus a BKV egyik alvállalkozójánál, a VT Transman Kft-nél jellemző, ennél a cégnél dolgozik a zöld zakós úr is. A Volvók sokkal rosszabbak, mint a régi magyar buszok, ezt így írja le, magyarázza lendületesen, és mivel többször is megismétli mennyibe kerül az egyes alkatrészek, például a nagynyomású adagolórendszer javítása, valahogy hinni kezdek neki.

L.A. BKV sofőr, fél tizenegyekor egy utolsó, igazán mély slukk után a buszmegálló táblára szerelt szemetesbe pöccinti cigarettáját, majd megnyugtat, ráérünk. Legalább húsz perc, míg megérkeznek a vonalszerelők, hogy megpróbálják beindítani kamaszkorú, millió kilométernél is többet futott Ikarus 415-öst, amely már megint lerobbant.

A buszok műszaki hibáin már senki nem lepődik meg a cégnél, mondja nevetve, majd hozzáteszi, ő még nagyon szerencsésnek érezheti magát, hiszen mindig ugyanazzal a busszal dolgozik. A műszaki hibák történetét általában kollégáitól hallja, akik közül többen, naponta többször is kénytelenek szerelőt hívni.

A vén Ik260-as, a csuklós 280-as és az újabb, de szintén ősöreg 415-ös városi buszok egyszerűek, újkorukban biztos jók is voltak, de manapság alig találkozni olyan példánnyal, amely nem futott még jelentősen túl a tervezett élettartamán. Ezen már a motorcserék és egyéb felújítások sem segítenek. A fémek fáradnak, néha az alváz is eltörik, minden rettentően rohad, folytatja. A bkv sofőr szerint persze az egész hozzáállás kérdése. A legjobb, ha ilyenkor az ember arra gondol, úgysem tud semmit csinálni, az legalább az idegrohamtól megmenti.

Indításkor egyszerűen azt mondta, katt, és a rutinos buszvezető ekkor már tudta, nem fog kiállni a végállomásról. A szerelők tizenkét órás műszakban cirkálnak Budapesten egyik lerobbant busztól a másikig, csak akkor hívnak vontatót, ha végképp nem tudnak segíteni a bajon. Fékhiba esetén tilos lábon menni a buszgarázsig, olyankor csak a vontatás jöhet szóba, hoz életszerű példát beszélgetőtársam, és én már tudom, miért látok minden héten legalább egy buszvontatást.

A motorok csattognak, a szerelés hihetetlenül nehézkes, az alkatrészek pedig horribilis pénzbe kerülnek. Ez csak a kisebbik gond. Szemben a BKV-nál használt B7700 csuklós buszokkal, a rövidebb változatok nem Lengyelországban készülnek, hanem itt, Mosonmagyaróváron. Hát olyanok is, szögezi le, és folytatja a beszámolót. Közben látom, hogy ikarusos A már nem is bánja annyira, hogy a roncsderbiben éllovas BKV alkalmazottja. Állítólag a legtöbbször a Magyarországon beszerelt fedélzeti elektronikával van gond. Legalább egy tucat különböző hibaüzenetet ismer a rendszer, de ezek nem mindig jelentenek valódi hibát, többnyire a jelzésért felelős kütyü hibásodik meg. Máskor egyszerűen letilt a rendszer, és akkor se előre, se hátra, jöhet a vontató.

A két sofőr nem nagyon érzi a fene nagy utasforgalom növekedést a szmogriadó idején. Egyetértenek, hogy nem is lehetne sokkal több buszt kivezényelni a garázsból, hiszen már így is kint vannak a még működő példányok. A műszaki hiba olyan meghatározó elem a budapesti tömegközlekedésben, hogy aki akár csak egy hónapig BKV-val közlekedik, biztosan belefut legalább egyszer, fogalmazzák meg közösen.

Elköszönünk, a Volvo kitolat a veszteglő 415-ös mögül, körülöttünk mindenhol fekete matricás, rohadó kasztnis Ikarusok, meg persze a metróból és a villamosmegállóból idehömpölygő, rohanó utasok, akik elnézően szállnak le, ha egy busz valahogy a megállóban ragad, hiszen előbb-utóbb úgyis jön egy következő.

Hogy mennyire siralmas helyzetben várja az újabb szmogriadókat a BKV jelenlegi, ezerháromszáz járműből álló autóbusz flottája, azt Nemes Gábor a Cinkotai Autóbusz szakszervezet elnöke is megerősíti.

A ma közlekedő ősrégi buszpark üzemképessége a szerelők kreativitásán múlik, a balesetek elkerülése pedig a sofőrök lélekjelenlétén. Az alkatrészállomány, illetve az erre költhető keret nagyon szűkös, a régi buszok üzemeltetése pedig nem csak környezetszennyező, de nagyon gazdaságtalan is. Sokszor már menthetetlen darabokból bontják ki a még használható alkatrészeket, így fogy szépen lassan az állomány, és telnek meg roncsokkal a buszgarázsok udvarai.

Nemes Gábor szerint égető szükség volna a járműpark teljes cseréjére. Legalább ezer korszerű autóbusz oldaná meg teljesen a problémát, erre a szakszervezet számítása szerint körülbelül 60 milliárd forintot kellene költenie a BKV-nak. A CINASz elnöke állítja, a fiatalítás nem jelentene azonnali kiadást, hiszen már a több ütemben végrehajtott fiatalítással is jelentősen javítani lehetne a jelenlegi helyzeten, illetve szóba jöhetne akár a lízing is. A megfelelően kiválasztott buszok forgalomba állításával kevesebb lenne a meghibásodásból adódó járatkésés, a karbantartási költségek egy részét is megspórolhatná a cég.

Mint ismeretes, a BKV korábban úgy próbálta javítani buszparkja műszaki állapotát, hogy 2004 és 2006 között vásárolt 150 darab Volvo 7700A típusú városi csuklós buszt. Információink szerint a cég a Volvo szakembereinek javaslata ellenére egy kisebb, hétliteres motorral rendelte meg az új buszokat, így a gázolajfogyasztás teljes terhelés mellett érezhetően meghaladja a régebbi Ikarusokét. A Volvók nehezen bírják a Budapesti útviszonyokat, így például a Thököly út leaszfaltozása előtt állandó meghíbásodásokat okozott a rossz minőségű útburkolat. Erre nem voltak felkészítve a korszerű buszok.

A BKV 2009-ben 32 darab használt Van Hool AG300 típusú busszl enyhítette tovább a tizenhat év átlagéletkorú buszpark gondjait. Ezek a Belgiumból származó buszok a beszerzéskor nyolc évesek voltak, motorjuk Euro II környezetvédelmi osztályba tartozik, átlagos futásteljesítményük pedig meghaladta a háromszázezer kilométert. A cég akkor a gazdasági válsággal magyarázta, hogy nem új hanem máshol már leselejtezett busszal fiatalította járműparkját.

A buszokkal kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a BKV sajtóosztályának is, ahol azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a közelmúltban további 18, nyolc-tízéves, alacsonypadlós Van Hool, illetve 30 Mercedes szólóbuszt vásárolt a cég. A buszok Euro II, illetve Euro III környezetvédelmi besorolásúak, így a legkorszerűbbek a flottában, ennek megfelelően kék környezetvédelmi matricát kapnak majd.

Nemes Gábor emlékeztetett, hogy a BKV zRt. jelenlegi belső eladósodottsága eléri 800 milliárd forintot, de ebben az összes ágazat adóssága szerepel. Szemben a jelenlegi városvezetés terveivel, a CINASz elnöke nem tartja jó döntésnek, hogy bizonyos járatokat alvállalkozók működtetnek, mert az tovább drágítja a rendszer működtetését. Nemes Gábor minden nehézség ellenére mindenkinek ajánlja a tömegközlekedést, mert mint mondja, az minden váratlan helyzet és visszatérő probléma ellenére működik.

Az oldalról ajánljuk

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
  • Hírek

Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd

A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.

6 perce
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33