A buszok még durvábbak
Tizenhat év a budapesti tömegközlekedésben használt buszok átlagéletkora. A folyamatos műszaki hibákkal küzdő flotta cseréje 60 milliárdba kerülne, új buszokra nincs pénz, így marad a használt és a füst. Szmogriadó idején is.
A körülöttünk áramló tömeg értetlenkedik a szmogriadó kellős közepén is ráérős sofőr láttán. Egyszer csak zöld zakós kolléga lép mellénk, így már hárman ácsorgunk a lerobbant Ikarus előtt, a Batthyány tér olajtócsákkal vastagon borított flaszterén. Az idősebb sofőr, nevét nem akarja elárulni, de neki is van pár perce a következő indulásig, így magától kezdi sorolni az új, mégis sokszor átkozott Volvo B7R szóló busszal szerzett tapasztalatait. Ez a típus a BKV egyik alvállalkozójánál, a VT Transman Kft-nél jellemző, ennél a cégnél dolgozik a zöld zakós úr is. A Volvók sokkal rosszabbak, mint a régi magyar buszok, ezt így írja le, magyarázza lendületesen, és mivel többször is megismétli mennyibe kerül az egyes alkatrészek, például a nagynyomású adagolórendszer javítása, valahogy hinni kezdek neki.
L.A. BKV sofőr, fél tizenegyekor egy utolsó, igazán mély slukk után a buszmegálló táblára szerelt szemetesbe pöccinti cigarettáját, majd megnyugtat, ráérünk. Legalább húsz perc, míg megérkeznek a vonalszerelők, hogy megpróbálják beindítani kamaszkorú, millió kilométernél is többet futott Ikarus 415-öst, amely már megint lerobbant.
A buszok műszaki hibáin már senki nem lepődik meg a cégnél, mondja nevetve, majd hozzáteszi, ő még nagyon szerencsésnek érezheti magát, hiszen mindig ugyanazzal a busszal dolgozik. A műszaki hibák történetét általában kollégáitól hallja, akik közül többen, naponta többször is kénytelenek szerelőt hívni.
A vén Ik260-as, a csuklós 280-as és az újabb, de szintén ősöreg 415-ös városi buszok egyszerűek, újkorukban biztos jók is voltak, de manapság alig találkozni olyan példánnyal, amely nem futott még jelentősen túl a tervezett élettartamán. Ezen már a motorcserék és egyéb felújítások sem segítenek. A fémek fáradnak, néha az alváz is eltörik, minden rettentően rohad, folytatja. A bkv sofőr szerint persze az egész hozzáállás kérdése. A legjobb, ha ilyenkor az ember arra gondol, úgysem tud semmit csinálni, az legalább az idegrohamtól megmenti.
Indításkor egyszerűen azt mondta, katt, és a rutinos buszvezető ekkor már tudta, nem fog kiállni a végállomásról. A szerelők tizenkét órás műszakban cirkálnak Budapesten egyik lerobbant busztól a másikig, csak akkor hívnak vontatót, ha végképp nem tudnak segíteni a bajon. Fékhiba esetén tilos lábon menni a buszgarázsig, olyankor csak a vontatás jöhet szóba, hoz életszerű példát beszélgetőtársam, és én már tudom, miért látok minden héten legalább egy buszvontatást.
A motorok csattognak, a szerelés hihetetlenül nehézkes, az alkatrészek pedig horribilis pénzbe kerülnek. Ez csak a kisebbik gond. Szemben a BKV-nál használt B7700 csuklós buszokkal, a rövidebb változatok nem Lengyelországban készülnek, hanem itt, Mosonmagyaróváron. Hát olyanok is, szögezi le, és folytatja a beszámolót. Közben látom, hogy ikarusos A már nem is bánja annyira, hogy a roncsderbiben éllovas BKV alkalmazottja. Állítólag a legtöbbször a Magyarországon beszerelt fedélzeti elektronikával van gond. Legalább egy tucat különböző hibaüzenetet ismer a rendszer, de ezek nem mindig jelentenek valódi hibát, többnyire a jelzésért felelős kütyü hibásodik meg. Máskor egyszerűen letilt a rendszer, és akkor se előre, se hátra, jöhet a vontató.
A két sofőr nem nagyon érzi a fene nagy utasforgalom növekedést a szmogriadó idején. Egyetértenek, hogy nem is lehetne sokkal több buszt kivezényelni a garázsból, hiszen már így is kint vannak a még működő példányok. A műszaki hiba olyan meghatározó elem a budapesti tömegközlekedésben, hogy aki akár csak egy hónapig BKV-val közlekedik, biztosan belefut legalább egyszer, fogalmazzák meg közösen.
Elköszönünk, a Volvo kitolat a veszteglő 415-ös mögül, körülöttünk mindenhol fekete matricás, rohadó kasztnis Ikarusok, meg persze a metróból és a villamosmegállóból idehömpölygő, rohanó utasok, akik elnézően szállnak le, ha egy busz valahogy a megállóban ragad, hiszen előbb-utóbb úgyis jön egy következő.
Hogy mennyire siralmas helyzetben várja az újabb szmogriadókat a BKV jelenlegi, ezerháromszáz járműből álló autóbusz flottája, azt Nemes Gábor a Cinkotai Autóbusz szakszervezet elnöke is megerősíti.
A ma közlekedő ősrégi buszpark üzemképessége a szerelők kreativitásán múlik, a balesetek elkerülése pedig a sofőrök lélekjelenlétén. Az alkatrészállomány, illetve az erre költhető keret nagyon szűkös, a régi buszok üzemeltetése pedig nem csak környezetszennyező, de nagyon gazdaságtalan is. Sokszor már menthetetlen darabokból bontják ki a még használható alkatrészeket, így fogy szépen lassan az állomány, és telnek meg roncsokkal a buszgarázsok udvarai.
Nemes Gábor szerint égető szükség volna a járműpark teljes cseréjére. Legalább ezer korszerű autóbusz oldaná meg teljesen a problémát, erre a szakszervezet számítása szerint körülbelül 60 milliárd forintot kellene költenie a BKV-nak. A CINASz elnöke állítja, a fiatalítás nem jelentene azonnali kiadást, hiszen már a több ütemben végrehajtott fiatalítással is jelentősen javítani lehetne a jelenlegi helyzeten, illetve szóba jöhetne akár a lízing is. A megfelelően kiválasztott buszok forgalomba állításával kevesebb lenne a meghibásodásból adódó járatkésés, a karbantartási költségek egy részét is megspórolhatná a cég.
Mint ismeretes, a BKV korábban úgy próbálta javítani buszparkja műszaki állapotát, hogy 2004 és 2006 között vásárolt 150 darab Volvo 7700A típusú városi csuklós buszt. Információink szerint a cég a Volvo szakembereinek javaslata ellenére egy kisebb, hétliteres motorral rendelte meg az új buszokat, így a gázolajfogyasztás teljes terhelés mellett érezhetően meghaladja a régebbi Ikarusokét. A Volvók nehezen bírják a Budapesti útviszonyokat, így például a Thököly út leaszfaltozása előtt állandó meghíbásodásokat okozott a rossz minőségű útburkolat. Erre nem voltak felkészítve a korszerű buszok.
A BKV 2009-ben 32 darab használt Van Hool AG300 típusú busszl enyhítette tovább a tizenhat év átlagéletkorú buszpark gondjait. Ezek a Belgiumból származó buszok a beszerzéskor nyolc évesek voltak, motorjuk Euro II környezetvédelmi osztályba tartozik, átlagos futásteljesítményük pedig meghaladta a háromszázezer kilométert. A cég akkor a gazdasági válsággal magyarázta, hogy nem új hanem máshol már leselejtezett busszal fiatalította járműparkját.
A buszokkal kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a BKV sajtóosztályának is, ahol azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a közelmúltban további 18, nyolc-tízéves, alacsonypadlós Van Hool, illetve 30 Mercedes szólóbuszt vásárolt a cég. A buszok Euro II, illetve Euro III környezetvédelmi besorolásúak, így a legkorszerűbbek a flottában, ennek megfelelően kék környezetvédelmi matricát kapnak majd.
Nemes Gábor emlékeztetett, hogy a BKV zRt. jelenlegi belső eladósodottsága eléri 800 milliárd forintot, de ebben az összes ágazat adóssága szerepel. Szemben a jelenlegi városvezetés terveivel, a CINASz elnöke nem tartja jó döntésnek, hogy bizonyos járatokat alvállalkozók működtetnek, mert az tovább drágítja a rendszer működtetését. Nemes Gábor minden nehézség ellenére mindenkinek ajánlja a tömegközlekedést, mert mint mondja, az minden váratlan helyzet és visszatérő probléma ellenére működik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
