Hogy nyerhetett… ez?

Egy lehetetlen versenygyőztes a Nismo Fesztiválon

2011.12.28. 08:25

Japán legnagyobb autóőrült-gyülekezőhelye a Nismo Fesztivál. A rendezvényen három versenyt tartanak, egyike ezeknek egy oldtimer-futam. És mindenféle, borzalmas, befecskendezős, hathengeres szörnyek ellenében ez a kis sárga izé futott be elsőnek. Micsoda?!

Egészen biztos voltam benne, hogy a Skyline GT-R-ek nyernek. Aki akár csak egyszer látott, hallott ilyen autót élőben, bármit elhisz róla. A Hakosuka, azaz a Doboz-Skyline a japánok egyik legnagyobb becsben tartott oldtimere, nem kevéssé azért, mert a Nissan beletömött minden motortechnikai tudást, amit a hatvanas évek végén egy ilyen, alapvetően tömegautó-alapú modellbe egyáltalán csak bele lehetett.

Sorhatos, kétliteres blokk, két vezértengely, huszonnégy szelep, félgömb alakú égéstér, benzinbefecskendezés – ha a változó szelepvezérlés is ott lenne a sorban, mai motornak hihetnénk. És ez negyvenhárom évvel ezelőtt született. Ha a Lucas benzinbefecskendezést rendesen beállították, ezek a Hakosukák már a maguk idején is tudtak 250 lóerőt, manapság pedig, dimenziókkal nagyobb tudás-tárház birtokában közel háromszázat is ki lehet hozni ezekből.

A Fuji IT pályán tartott nosztalgiaversenyen azonban egy Hakosuka nem volt az élbolyban, igaz, kevés is volt ilyen kocsiból, ha jól számoltam, összesen négy. A fő ellenfélből, a hátsókerekes Sunny-kból viszont futott ott vagy húsz, talán több is. Sunny-ból, értik, abból a kocsiból, amit rossz vezethetősége miatt a Top Gear az évszázad legrosszabb kocsijának jelölt meg. Mondjuk – a Top Gear véleménynyilvánítása sok esetben meglehetősen – khm – szubjektív, s olyan dolgokat is utálnak, amiket egyáltalán nem is ismernek, meg az a későbbi, elsőkerék-hajtásos verziónak szólt. De akkor is. Sunny nem verheti meg a Skyline GT-R-t.

Még a futam előtt, merő véletlenségből pont engem szólított meg két japán csaj a parkolóban, ahol az oldtimer-versenyautók sorakoztak. Gondolom, gyakorolni akarták az angoljukat. Épp a Tomei alkatrészes cég standjától érkeztem oda, szép, sárga volt az autó, szép, sárgában volt a csapat, jól néztek ki, elkezdtem őket fotózni.

Az egyik leányzó nekiállt magyarázni, hogy ez egy családi csapat, a kocsit a papájuk szereli, aki már a cégalapítóval, a legendás Szuzuki Szeicsivel együtt dolgozott. Hogy milyen cég alapítójával? Hát a Tomeiével. Aha, szóval legendás is, meg Tomei is. Még a szemem előtt voltak az imént látott turbók, leömlők, no meg a nyolcmillió forintos, Tomei-tuningos RB26-motor, Karotta is ejtett a standnál néhány szót erről a márkáról. De sehogy nem tudtam összecsúsztatni azt a képet ezzel a kis sárga pléhdobozzal, ami előttem állt, bármilyen lelkesek is voltak a csajok.

Bólogattam, a papa elfoglalt volt éppen, vele nem tudtam beszélni, őszintén sok sikert kívántam nekik, mert szimpatikusak voltak. Eltettem a névjegyüket, és dolgomra mentem.

Aztán jött a historic futam. És akárhányszor felbukkant előttem a sikánban a sárga autó, valahogy mindig előzött vele a pilóta. De őt sosem senki. Az apró, sárga villám üvöltve bőgött el előttem körről-körre, nem mondom, a hangja, a tempója elég korrekt volt. És tényleg a szemem láttára nyomta le nagyjából az összes Hakosukát, ami a pályán körözött. Hm.

Az utolsó körben ablakon kilengetett jobb kéz jelezte: a Tomei Sunny-t intette le elsőnek a kockás zászló a finisnél. És ezt addigra már el is hittem róla.

Kicsivel később újból megkerestem a csapat még fellelhető részét. Jegyzem meg: tök mázli, hogy még előtte lefotóztam őket a kocsival, mert addigra teljesen szétszéledtek. Négyen ültek épp a söröspadon, rablóhúst ettek. Nem kellett volna, mégis belezavartam az ebédjükbe.

"Tényleg elsők lettetek?" – szegeztem nekik.

"Hát persze, mi nyertünk" – vigyorogtak a csajok.

"De hogyhogy, hiszen a Skyline-ok sokkal erősebbek!" – hüledeztem.

Itt bekapcsolódott az egyik szerelő, de nem a papa, ő nem volt ott, hanem talán valamelyik fia. Japánul magyarázott a lányoknak – semmi európaias önérzeteskedést, melldöngetési kényszert nem láttam rajta, tényleg csak tisztázni akarta a helyzetet - azok fordítottak.

"A Hakosuka sokkal nehezebb a Sunny-nál, jóval hosszabb féktávokat vesz ilyen szűk kanyarokkal tűzdelt pályán. Egyszerűen nem lehet kihasználni, amennyivel erősebb, csak a célegyenesben, de az kevés. A mi autónk hivatalos mérés szerint 164 lóerős, viszont csak 720 kilós, ami innen elég sok, onnan viszont nagyon-nagyon kevés. Nagyon fekszik neki a Fuji IT, amikor beiktatják ezeket a sikánokat" – vázolta.

Honnan ez a nagy erő? Hiszen egy 1972-es autóról van szó. Persze, ezek az 1970-ben megjelent B110-es kódú Sunny-k a maguk idejében is ismert és elismert autók voltak. Például fogyasztási rekordokat döntöttek velük Amerikában – na bumm. Meg ezek voltak a legolcsóbb importautók az USA-ban. Semmi, amitől falnak kéne menni, sőt, versenyberkekben ezek igencsak kínos tulajdonságok, valljuk be. Persze, az elődhöz, az 1966-ban bemutatott B10-es Sunny-hoz képest akadt azért újítás, például az első tárcsafékek, illetve a kettős keresztlengőkaros helyett MacPherson-rendszerű első futómű. De a Sunny hátul továbbra is merev hidas, hosszanti laprugós maradt.

Igen ám, de 1972 augusztusában bevezettek egy kupé verziót a B110-es Sunny-ból, s ez megkapta az akkori legerősebb A12-es motort. Ez az 1171 köbcentis, rendkívül könnyű, vasblokkos, alu-hengerfejes, öt helyen csapágyazott motor legendássá vált tartósságáról, sima járásáról, túlméretezett kenéséről és alkatrészeiről. Keresztáramú Hitachi karburátorokkal, 10:1-es kompresszióval, nagyobb emelésű vezérműtengely-bütykökkel, A12 GX-kivitelben akár 83 lóerőt is tudott 6400-as fordulaton – oldalt elhelyezett bütyköstengellyel, nyomórudas vezérléssel szép eredmény egy ezerkecske-Zsiguli méretű négyhengerestől. Ez a blokk ment a kupéba.

Aztán – felismerve a motorban levő további tartalékokat – az akkor már ismert Tomei tuningcég, illetve maga a Nissan is nekiállt további pacik keresésének. Tomeiék nagyobb, kovácsolt alumínium dugattyúkkal növelték a lökettérfogatot 1296 köbcentire, a Nissan 76 milliméteres dugókkal 1270 köbcentiig jutott. Ezek már jócskán száz lóerő fölött teljesítettek.

Az A12-es motor legérdekesebb variánsa a csak egészen szerény darabszámban készült AY12-es volt. Ennél a nyomórudas (ohv) vezérlést megtartva, de különleges szelephimbák, V alakban beszerelt szelepek alkalmazásával félgömb alakú égéstereket, keresztáramú öblítést hoztak létre. Hogy Tomeiéknek jutott-e ezekből a blokkokból, nem sikerült kinyomoznom. Mindenesetre Japán legtöbb versenysikert belapátoló Nissan Sunny-ja, egyben az ország egyik legnagyobb becsben tartott régi versenyautója éppen ez a sárga autó, Hirota Kazumaszáé. Nem nissanos, hanem tomeis gép.

Mondjuk, túlzás azt mondani, hogy konkrétan ez, hiszen az eredeti kocsi évtizedek gyilkos használata alatt részben elfogyott – tudják, ez már csak így szokott lenni olyan versenygépeknél, amelyeket sokáig gyűrnek. Ez az autó részben az eredeti Hirota-Sunny alkatrészeinek felhasználásával készült valamikor a nyolcvanas évek elején, s hajszálpontosan olyan, amilyen fénykorában volt. Amennyiben egyáltalán lehet a fénykoráról úgy beszélni, mint valami múlt időben történt dologról. A kocsi, a tulajdonos-szerelő, s annak családja ugyanis ma is a japán oldie-versenyszcéna egyik legaktívabb csapatát adja.

Abból a régi, talán nyolcvanas évekbeli videóból, amelyen a tulajdonos-csapatfőnök-szerelő, Hirota magyarázza a motort, érdekes dolgokat megtudhatunk. Például itt nincs generátor a motoron, akkuból is csak egy parányit tesznek be, hogy legyen, ami a féklámpát és a gyújtást viszi.

Érdekes, hogy még a fordulatszámmérő sem elektronikus, hanem egy mechanikus Smiths óra, ami brit. Talán bólintás a Nissan eredete felé, hiszen a márka korai autói Austin licenc alapján készültek. A ventilátort is kihagyták – elvégre ezzel az autóval mindig gyorsan mennek, olyankor pedig a hűtésre elég a menetszél. A parányi szíj – biztos, ami biztos alapon fogazott – csak a vízpumpát hajtja.

Ami viszont hatalmas, az a több körös, ágas-bogas olajszivattyú a motorblokk oldalán. Na meg persze a karburátorok sem kicsik – ha jól értem, 45-ös iker-Weberek, természetesen művészi tűtékkel, hőpajzzsal a nyakuk körül. Érdemes meghallgatni a második videón, amit találtam, hogyan szól ez a felépítését tekintve ódon, nagy fordulatszámra, versenyzésre teljességgel alkalmatlan, nyomórudas motor. Mint valami többhengeres, kétütemű versenymotor. Mechanikája simán purrog, a hangja izgalmasan recsegős, visszahörgős, a legjobb olasz sportgépeket juttatja az ember eszébe.

Látják, japán precizitással, japán elszántsággal karikába görbíthető a fizika. Ez a kisautó negyven éve bizonyítja – csak akarni kell, és akkor bármiből lehet várat építeni. Persze a futómű, a fékrendszer is felnőtt a 164 lóerőhöz, de a szerkezetét tekintve ez egy pont olyan Sunny, amilyen tízezerszám futott Japán utcáin a hetvenes években.

Negyven éve ez a család ennek az autónak él, talán nem véletlen, hogy a Tomei cég kiemelt zászlóvivői ők. Valószínűleg tudták is már a futam előtt, hogy elsőnek fut majd be a Sunny-juk. Hiszen mindig úgy szokott.

Így is lehet alázni nagyokat. Nem csilliókkal, CNC-gépekkel, Cray-kompjúterekkel, fejlesztőmérnökök százaival a háttérben, csupán csak szimpatikusan, eltökélten, profin, de kedvesen és szerényen, nem mellesleg egy teljesen alkalmatlan, öreg géppel, amit kvázi egy sufniban építenek. Családilag.

Gratula Hirotáék, banzai, és ganbare!

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

34 perce
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21