Nagy elsőautó-tanácsadó I.

Milyen első autót vegyek 150 ezer forintért?

2012.01.25. 07:02

Nem, nem játsszuk el a demagóg, szemellenzős szülők szerepét, összeállításunkban minden első autóra vágyakozó megtalálja az ízlésének megfelelőt. De a Totalcarra jellemző álmodozásnak azért most erős gátat szabunk: nem szórjuk más pénzét felelőtlenül.

Aki rég túlesett a tűzkeresztségen, tapasztalatból elmondhatja: szinte mindenki az első autóján bukja a legnagyobbat, azt szerelteti (vagy bütyköli maga) a legtöbbet, mégis azzal autózik a legkevesebbet. Ja, és abban volt a legjobb a szex, még ha csak egy kispók volt is a szóban forgó, nyomorult jármű.

Az első autó megvásárlását általában nem a fojtogató igény diktálja, hanem az álmodozás, hiszen az autó a legvágyottabb tárgyi jav az ember életében, ráadásul a felnőtté válás megkerülhetetlen, monolit, négyemeletes betontömbje. Ha neked van, és a többieknek nincs, te máris kiemelkedtél a kiscsajok/csávók közül.

Fentiekből következik, hogy amikor valaki az első autó megvásárlásához kezd hozzá, sűrű a rózsaszín köd a szeme előtt, a pénze kevés, a tudása minimális, azaz, ha van is, az elméleti alapokon nyugszik. És akad még egy szörnyű faktor: aki nem maga spórolja össze a zsét, annak ott lesz még a begyöpösödött szülők akadékoskodása is.

Az első autót megvásárolni készülőnek szinte automatikusan két irányt jelöl ki az élet.

  • Ha nem forradalmár típus, seperc alatt bent találja magát egy első szériás Suzuki Swift, netán egy sok légzsákkal felszerelt, alapmotoros, fehér Astra F kormánya mögött. Shit happens A verzió.
  • Ha viszont a saját feje után megy, a nagy dac miatt azonnal, ezerrel beleszalad egy szétmállott, agyontákolt, új korában valóban vagánynak/stílusosnak/szupererősnek készült ritkaságba. Valami olyanba, amit kiskorában, a szülei VHS-kazettáin látott imponálóan gazdag, elegáns bácsikkal és nénikkel a kormányuk mögött, esetleg valami nagyonolasz kisvárosban Celentano zenéjére fel-alá rohangászni. Persze csak megvenni tudja, de autót soha nem csinál belőle; együttlétük legemelkedettebb pontja az lesz, amikor az életben egyszer eljut vele a barátnője házáig a szomszéd kerületben. Hazafelé persze a haver vontatja majd. Shit happens B verzió.

Az első autó megvásárlása bizonyos kor alatt igazából nem is autós, hanem pszichológiai, nevelési és családpolitikai kérdés. Mivel lapunk elsősorban járművekkel foglalkozik, ezért a fenti, három más területre tartozó probléma orvoslását átengedjük a megfelelő szerveknek, erőinket a hardver kiválasztására összpontosítjuk.

Csak zárójelben: a cikk azért jött létre, mert lapunk szerkesztősége újságírásból él, nem e-mailes tanácsadásból – efféle igények kielégítésére ott a Nepperűző rovat. Mivel így is tömegével kapjuk a privát leveleket, ám ezekre válaszolni a legnagyobb jó szándék mellett sincs esélyünk, ezért e szörnyen népszerű témát most felkaroljuk egy négyrészes cikkben. Innentől már csak linkeket kell küldözgetnünk az olvasóknak, és elégedettség járja be kicsiny hazánkat. Igen, fel vagyunk rá készülve, hogy a cikk nyomán százával jönnek majd levelek a „hát az XX típust meg miért nem vettétek be a listába?” De tudják: mindent nem lehet.

A levelek elemzése után négy tipikus árkategória rajzolódik ki:

  1. az igazán kispénzűek 100-200 ezer forint között keresnek valamit, ami mozogni képes,
  2. a valóban autóra vágyók úgy gondolják, akár negyedmilliót is el tudnak különíteni,
  3. az óvatos, már kellő tőkével indulók bő 500 ezer forintos kiadásban gondolkoznak,
  4. a tehetősebbek majd' egymilliót bekockáztatnának – ide inkább az autót ajándékba kapók, illetve az első kocsijukat viszonylag későn megvevők tartoznak.

Igényből is láthatóan többféle van.

1) Sokan csak olyan kocsit keresnek, amelyik nem rohad le alattuk; ha baja van, olcsón szervizelhető; nem zabálja le a gatyájukat – nevezzük őket BIZTOS autót keresőknek.

2) Mások (jellemzően a kora húszas éveikben járók) olyanra vágynak, amivel meg lehet jelenni a diszkónál, az egyetemi buli előtti parkolóban, ami, ha olcsó is, legalább egyedi gép. Legyenek ők a STÍLUSOS autót keresők.

3) A harmadik csoport tudja jól, hogy erőn felül vesz autót, ezért a vételáron túl nem is akar többet költeni rá, még a benzinkútnál sem. Kitalálták, ők keresik a TAKARÉKOS autókat.

4) A negyedik brancsba azok tartoznak, akik nem szükségből, hanem mehetnékből vásárolnak. Elvárják, hogy a kocsijuk érdekesnek, gyorsnak érződjön a volán mögül. Nekik – ha sportautóra nem is telik – olyan gép kell, ami tud lépni. Legyen az ő autójuk NYOMULÓS.

5) A született autóbuzikból és genetikailag fantasztákból álló ötödik csoporttal inkább nem foglalkozunk. Ők azok, akik kétéves koruk óta tudják, mi lesz az az ötven típus, amit életük során biztosan megvesznek majd. Nekik nem lehet tanácsot adni, mert többnyire nem autóra, hanem szoborra vágynak, amire ráképzelnek egy napsugaras, gazdag életet, s amit hosszas kínlódással egyszer talán működésre is bírnak. Mert van ám már Jaguar fél milkáért, Porsche két kilóért, W140-es bálna-Mercedes hat kilóért… Ők már most a saját, boldog poklukban laknak, elvesztek a társadalom számára, hagyjuk őket békén.

6) Az utolsó csoportba az autózásba igazán későn belevágók tartoznak, akik munkahelyváltás, válás, vagy mondjuk, a család kezelhetetlenné fajult transzportációs igényei miatt kényszerülnek volán mögé harminc-, negyvenegynéhány évesen. Ők atipikus esetek, egy átfogó cikkben nehéz lenne kitérni a szempontjaikra.

Tehát maradt a négy első árkategória, egyenként négy vevőtípussal. Ebben a cikkben a legkisebb pénzűeket vesszük előre, a másik három társaságot jól letudjuk majd a következő két hónap során.

Árszint: 150 ezer forint

A piacon ennyi pénzért a haláluk szélén táncoló autókat kapni. Vizsga – trükkösen ugyan, de – akár még lehet is rajtuk. Legalább olyat keressünk, amin még legalább egy év műszaki van, mert lehet, hogy az a legutolsó a kocsi életében. Tizenkét-tizenöt nyugis hónap sokkal több ám, mint kettő, pláne egy. Garantáltan találkozunk pár jelenséggel a következők közül: rozsda, lelakott belső tér, furcsán kóválygó futómű, utastéri bűz, a gombokat, karokat borító, gumiszerű emberzsír, sok-sok nem működő elektromos és mechanikus funkció.

Amíg gumi, fék, kormányzás, világítás, fűtés, szélvédő és ablaktörlő van, örüljünk. Egy ilyen kocsi másfél, két év alatt szinte biztosan úgyis elkér még egyszer annyi pénzt szervizre, mint a vételára volt, nemritkán annak a háromszorosát is. És egy ilyen autó mindenféle abúzusra – nagy gyorsulgatás, súlyos terhek cipelése, sok-sok városi, illetve nagy tempójú autópályás használat – hihetetlen gyors elfogyással reagál. Csak finoman, óvatosan, legjobban úgy teszünk, ha csak nézegetjük, néha lemossuk, és hátradőlünk – lám, van autónk, szinte olyan, mint másoké, nini, itt még csillog is.

Ja, és az olcsó autót vásárló számára a legfontosabb tanács: ezen a szinten nem számít az évjárat, de a márka, a típus is csak marginálisan, mert mindennél előbbre való az állapot. Ha a szomszédban lakó első tulaj öreg bácsi árulja a kocsit, nyugodtan dobják félre ezt a listát, és vegyék meg, akármi is az. Az előélet, a karbantartottság ismerete mindennél többet ér.

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44