A II. Orbán-kormány többször is kiállt a magyar buszgyártók mellett. Mégis a kormány hozta nehéz helyzetbe a hazai gyártócégeket és a Volán vállalatokat is.

Bajban a Credo és a Volánok
Nemrég parlamenti szintre emelkedett a mosonmagyaróvári Kravtex Kft. helyzete. A Győr-Moson-Sopron megyei parlamenti képviselő (Nagy István) az országházban kérdezte meg a gazdasági miniszter Németh Lászlónét, hogy a kormány mikor lesz hajlandó végre feloldani a közbeszerzési stopot. Ugyanis 2010-ben az újonnan alakult kormány egyik első intézkedése az volt, hogy megtiltotta az állami cégek közbeszerzéseit. Így ez érvényes a Volánok buszbeszerzéseire is. Hiába van pénze új járművekre az adott közlekedési cégnek, csak külön engedéllyel vásárolhatnak buszokat. Többször is kértek engedélyt, de az elmúlt két évben csak néhány – indokolt – esetben vásárolhattak buszt, ezek is kivétel nélkül használtak voltak. Ráadásul az egyre rosszabb helyzetbe kerülő városi közlekedéshez egyáltalán „nem javasolják” a járműbeszerzést, pedig ott nagyobb szükség lenne a vérfrissítésre, mint a helyközi közlekedésben.
Van és nincs is ötvenmilliárd új buszokra
A pénz meglenne a buszokra. Már 2010-től rendelkezésre áll a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) hitelkerete, amit új buszok vásárlására különítettek el. A hitelkérelmi tenderek annak rendje-módja szerint 2011 elején le is zajlottak. Igaz, a teljes összegnek csak egy részét hívták le a Volánok, hiszen ez hitel, és előbb-utóbb vissza kell majd fizetniük a banknak. Ezzel igen előrelátónak bizonyultak. Ugyanis a közlekedési vállalatok 4-5 millió forintot fizetnek havonta a hitelt adó banknak rendelkezésre állási díjként. Így az az abszurd helyzet állt elő, hogy a Volánok nem vehetnek új buszt, de még fizetnek is ezért. Ezt korábban a közlekedési társaságok tulajdonosa, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV Zrt.) is elismerte.
Eközben a Credókat gyártó Kravtex Kft. a buszokra kiírt MFB-tenderre várt. Jó esélyük volt, hogy e tenderek túlnyomó részét megnyerjék, és mivel nem akartak kirúgni senkit, a mérnökgárdát is meg szerették volna tartani, elkezdték előre legyártani a még ki sem írt tenderekre az új kocsikat. Napjainkra már 140 teljesen és félig elkészült Credo álldogál a gyár telephelyein. A Credónál nem ez az első eset, hogy tizenkilencre lapot húznak. Egy korábbi – 2004-es – Volán-tenderen is előre készítették el az autóbuszokat. Ekkor nyertesen kerültek ki a csatából, igaz, az akkor még épp vegetáló Ikarus Egyedi Kft. kárára.
Hazánk jelenlegi, második legnagyobb gyártója, a régi-új Ikarus buszokat gyártó Magyar Buszgyártó Kft. más utat választott. Tavaly júliusban felfüggesztette az autóbuszgyártást, és majdnem az összes dolgozójától megvált.
„Ne a szavaimat, a tetteimet figyeljék!”
Hiába áll ki az Orbán-kormány egy minden szakmaiságot nélkülöző NGM-közlemény mellett, hiába állítja, hogy a RÁBA lesz a hazai járműipar megmentője, és hiába kerülnek elő egyre-másra a nyilatkozatok a buszgyártás megsegítéséről, már az előző Orbán-kormány sem szerette a hazai buszgyártókat. Sok, az egykori Ikarusban dolgozó szakember szerint azért került a világhírű gyár 1998-ban a csőd szélére, mert a kormány nem engedte – az akkor gazdasági válsággal küzdő – Oroszországba irányuló Ikarus 263-asok kiszállítását. Ezért került végül az Irisbus kezébe az Ikarus. Nem tudhatjuk, hogy pontosan mi történt a háttérben, de az bizonyos, hogy ebben az időszakban a Volán-tendereket nem a hazai Ikarus nyerte, hanem az MAN török leányvállalata, az SL típus különböző változataival.
Buszgyárak csődközelben
Az első áldozat a székesfehérvári Alfa Busz Kft. volt. Igaz, ők még 2010 elején adták fel a küzdelmet, és ezzel felszámolták a céget. Néhány hete ment csődbe az exportra gyártó Magyar Járműtechnika Kft. (MJT). A cég körülbelül száz kocsit gyártott, a 11 és fél méter hosszú emeletes típusa hiánypótló volt az európai piacon. A hazai piacra egyetlen autóbuszt sikerült értékesíteniük. Az Ikarushoz hasonlóan felfüggesztette a gyártást az eddig mindössze hét buszt gyártó szeghalmi Csabametál Kft. is. Egyik buszuk Cipruson van, de a görög válság miatt nem sikerült üzletet kötni. A szeghalmi cég sok kiállításon bemutatja termékeit, az elmúlt négy év alatt kevesebb mint tíz autóbuszt gyártott.
A Siriust készítő NABI-t még a 80-as években alapították Ikarus autóbuszok amerikai forgalmazására és gyártására. Szép sikereket értek el az USA-ban és Kanadában az Ikarus 286-os autóbuszok és az Ikarus 415, valamint 435 – 416 és 436 – amerikai piacra való adoptálásával. Az elmúlt húsz évben az új compobuszok és a BRT buszok gyártásával maradtak meg tradicionális piacaikon. Az USA piacára gyártott félkész autóbuszaik itthon az eltérő szabványok és a piac árérzékenysége miatt nem forgalmazhatók. Hazánkban a NABI Excell és a NABI 700 SE típusú városi és elővárosi autóbuszaikból értékesítettek pár tucatot az elmúlt évtized elején. Jelenleg Sirius fantázia néven kettő bemutatókocsit futtatnak, egyet városi, egyet elővárosi kivitelben. A városi kivitel a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt.-nél, az elővárosi kivitel a Kapos Volánnál dolgozik.
Csak egy legény van a gáton?
Egyetlen hazai buszgyártó mondhatja el magáról, hogy sikeresen indult a 2012-es év. Négy éve mutatta be az Ikarus Egyedi Kft. mérnökgárdáját átvevő cégegyüttes a Molitus S91-est. A végül homályos okokkal megszüntetett midi tender biztos befutója a BKV-tender bukása után sem csüggedt. Legyártották a már Euro V-ös motorral szerelt második prototípust, ami a BKV igényei szerint készült. Ezt a kocsit több európai országban és a BKV-nál is bemutatták 2011 nyarán. Végül a Norvég RSA ötöt, egy kis svédországi cég pedig kettőt vásárolt az S91-es típusból. A kilenc elkészült buszból így hét exportra került. A Molitus ezzel megvetette lábát az igényes piacokon, így akár újabb megrendelésekre is számíthat.
Bármily szívet melengető dolog is a Molitus lelkes és hozzáértő csapatának exportsikere, azért a tíz alatti darabszámban gyártott autóbuszok még hazai viszonylatban is jelentéktelenek, az európai piacon pedig alig észrevehetőek. Sokszor felmerül a kérdés, hogyha a Molitusnak sikerült az export, a többi buszgyártónak, például a Kravtexnek miért nem? A hazai buszgyártók az elmúlt években minden esélyt elvesztettek azzal kapcsolatban, hogy erős exportőrök lehessenek. Legtöbbször a hazai megrendelések voltak a látóterükben, hiszen biztos megélhetést biztosítottak számukra. Tévedtek, mert eszükbe sem jutott, hogy a magyar állam évekig nem vásárol új buszokat.
A nagyon öreg Volán és BKV buszpark cseréje kormányzati intézkedésre elmaradt. A belföldi értékesítés hiányában logikus lett volna az export felé fordulni, de a gyártók nem tették. Sajnos azt kell mondani, rosszul mérték fel a lehetőségeiket, így most ők vannak a legrosszabb helyzetben. A két legnagyobb – Kravtex és Ikarus – mindenképpen idetartozik, pedig az Ikarus új E127 és V134 változata vagy a Credo Econell típusa minden bizonnyal exportképes termék lehetne.
Az államnak is érdeke lenne az, hogy a saját cégei minél előbb új buszokhoz jussanak. Ha ez a busz magyar, az munkahelyeket teremt és tart meg, adóforintok formájában része az államháztartásnak is.
Fény az alagút végén
Az elmúlt néhány hónapban a döntéshozók felpörgették magukat a buszgyárakkal kapcsolatban. Először a botrányos NGM-közlemény látott napvilágot. Majd a Kravtex kezdett sajtóhadjáratba, ami – ahogy fentebb írtuk – parlamenti szintre emelkedett. Ekkor Németh Lászlóné megígérte, hogy amint befejeződik a közösségi közlekedés átalakítása (eddig ez nem sikerült, nem lett Holding, és a Volánok sem lettek régiósak, az átalakítás csak a járatritkításokra korlátozódott), és amint elfogadják az új személyszállítási törvényt, nyár végén, szeptember elején feloldhatják a közbeszerzési tiltást. Nemrég pedig Fónagy János járt Canossát. Már szinte követelte az egyik nyilatkozatában, hogy oldják fel az autóbusz-beszerzési tiltást, mely egyébként leginkább neki köszönhető. Saját magával kellene megbeszélnie, ugyanis 2010-ben ő hozta a döntést.
A hazai autóbuszgyártás az elmúlt években
- Kravtex Kft. (Credo), közel 990 autóbusz, döntően (99 százalék) belföldi piacra.
- ALFA Busz Kft. (2002–2010), közel 500 új autóbusz számos típusban, ezek nagy része (85 százalék) döntően hazai piacra.
- Plasma busz. 200 új városi midi autóbusz – 2005-2009 között – 25 busz hazai piacra került, a többi export.
- IKARUS* (ARC), közel 100 autóbusz kizárólag hazai piacra.
- MJT, közel 60 új autóbusz, közülük egy került a hazai piacra.
- NABI, sok száz félkész autóbusz USA-piacokra, körülbelül 60 új autóbusz a hazai piacokra, ebből kettő a Sirius prototípusa.
- Molitus, 9 új városi midi autóbusz, 7 külföldre, kettő itthon forgalomba helyezve.
- Csaba Metál, 7 új midi autóbusz, ebből egy kistérségi kocsi, kettő pedig alvállalkozónál közlekedik Békéscsabán.
*Az itt szereplő IKARUS nem az az Ikarus, melyet a köz ismer. A régi IKARUS nevét az ARC autóbuszgyár (Auto Rad Controlle Kft.) 2010-ben megvásárolta, és azóta autóbuszait ARC helyett IKARUS néven forgalmazza.
Ezek a gyártási darabszámok összesen adnak ki 10 év alatt annyit, mint amennyit egy korszerű autóbuszgyár egy év alatt gyárt. A felsorolt gyártók egy része kisipari körülmények között gyárt, döntően kézzel autóbuszokat, igen mérsékelt sikerrel.
A közforgalmú autóbuszpark a helyközi utasok 79 százalékát szállítja napjainkban, megújításának legnagyobb gátja maga a kormányzat. Nyilatkozataikban a buszpark megújításáról beszélnek, tetteikben pedig tiltásokkal tovább rontják a közel 13-14 éves átlagéletkorú hazai helyközi közforgalmú autóbuszpark állapotát.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Hírek
A Mercedes formatervezője szerint a luxus nem egyenlő a nagy kijelzőkkel
A túlzott hangulatvilágítást sem szereti.
- Hírek
A Toyota Probox annyira olcsó, amennyire fapados
Ha minden extrát feleslegesnek tartasz, akkor ez a te autód.
- Hírek
A Trump-kormány megszünteti az összes kormányazti villanyautó töltőt
Jelenleg nem fontosak.
- Hírek
Videó: letarolta a kerítést a Mercivel, aztán jött a gázszivárgás
Dömsödön akadt problémája egy sofőrnek a Mercedesszel. Letarolta a kerítést, és elintézett egy gázcsapot is.
- Hírek
Határozatlan ideig Kínában marad az elektromos Mini Cooper és Aceman
Gazdasági okok miatt.
- Hírek
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.
- Belsőség
Unalmas az életem, ezért eladtam az Accordot, hogy vegyek egy...Mi jön ezután?
Öt év együttlét után könnyes szemmel búcsúztunk.
- Hírek
Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon
Ijesztő lehet, amikor több mint száz tonna elkezd borulni.
- Hírek
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.
- Hírek
A kínaiak már inkább Xiaomit vesznek Porsche helyett
A különbség oka, hogy a Xiaomi ár-érték arányban egyszerűen jobb ajánlatnak tűnik a kínai vásárlók szemében.
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Hírek
Nagyon ciki: hamisított márkás hangszórók kerülhettek több kínai Volvóba
A problémát egy ügyfél vette észre.
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Közélet
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.
- Hírek
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.
- Gumidoktor
Mi a legnagyobb felni a VW Golf GT-re?
Most 18"-os felni van rajta, ezért szólhat a rendőr?
- Hírek
Csődvédelmet kért az elektromos teherautókat gyártó Nikola
2024 első három negyedévében 10-szer akkora veszteséget termeltek, mint amennyi a cég értéke.
- Hírek
Az Ioniq 5 a Hyundai vásárlócsalogató titkos fegyvere
A modell nemcsak a Hyundai váráslói között népszerű, hanem rengeteg új ügyfelet is hoz a koreai márkának.
- Hírek
Kitiltják a motorokat a Nordschleife nyílt idősávjaiból
A pályafenntartás biztonsági kockázatokra és eltérő menetdinamikai jellemzőkre hivatkozik.
- Közélet
Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra
Ötödük pedig egyáltalán nem akar vagy nem tud autót vásárolni.
- Hírek
Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat
A metróbuszok bevezetése helyett találták ki.
- Hírek
A Peugeot elképzelte, milyen lenne egy Pikes Peakre épített 504-es
Elég jól néznek ki ahhoz, hogy vágyni lehessen rájuk.
- Szerelem
Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)
Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.
- Hírek
Mindenki örülhet: a Kia EV4-ek is kapnak kamu sebességváltót
De tiltás csak a GT kiadásban lesz.
