Minden évben kell egy ilyen nap. Egy önfeledt nap, amikor a hírszerkesztő nem szerkeszt hírt, az újságíró nem telefonál, nem idegeskedik, fejében cikket nem fogalmaz. Ez az a nap, amikor az ügyvezető hátrahagyja az összes megoldandó problémát, lecsapja a notebook alumínium fedelét és a többiekkel együtt autóba száll. Velük tart a Motordoktor, akinek éppen elkészült legújabb Bogara, a főszerkesztő aki szájharmonikázással üti el az időt a Mercury Cougar volánja mögött, egy kisautós úr a legnagyobb autójával és a motoros szerkesztő, aki csodás képekben látja a világot.
Osztálykirándulásnak neveztük, végül valami ennél is jobb sült ki a Totalcar szerkesztőségének egynapos kiruccanásából. A főszerkesztő ötlete volt, hogy látogassuk meg a Pintér Művek híres haditechnikai múzeumát, Kecelen. Rövid előkészület után robotpilótára állítottuk a TC-t, eldöntöttük a ki, kivel megy kérdést és Csikós legszebb állólámpása mögé sorakozva, elindultunk dél-felé. Az úton mindenki kipróbálhatta a másik évek óta dédelgetett autóját, Stump Bandi 504-esében hordozható kazettás magnóról szólt a zene, a csodálatos Angéla a jobb egyen élvezte a 1302-est, és Dani sem vesztem el végleg, miután elnézett egy lehajtót és felesleges kilométereken át bolyongott a GS-sel az M0-ás körgyűrűn.
Pintér úr gyűjteménye egyedülálló. Aki nem volt sorkatona, biztosan soha nem látott ennyi orosz haditechnikát egy helyen. Vadászgépek, harcihelikopterek és hajtóművek, mindenféle méretben és állapotban. A katonai teherautók, vontatók és harcjárművek erdejében ott a huszadik század második felének technikatörténete, a zárt kiállító teremben pedig azok a kézifegyverek, melyekkel az elmúlt száz évben vadásztak állatra és emberre. A szovjet hadiiparban nem spóroltak az alapanyaggal, pénzből is több jutott a fegyvergyártásra, mint bármi másra. Tanulságos tárlat, az biztos. Az ott látottakról és a Totalcar osztálykirándulásáról szól nagyképes sorozatunk. A fotókat Zirig Árpád, Csikós Zsolt, Papp Tibor és Rézmányi Balázs kollekciójából válogattuk.
Szakál-metál. Képzelhetik mi mehetett abban az autóban, ahol Pista és az őt örökké interpelláló Árpád utazott. És kazettás magnóról hallgatták az ACDC-t! (Fotó: Totalcar)
Utazás odafelé - Pista vezeti Bandi Peugeot 504-esét... (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Szent pillanat. Bandi Csikós papájának egykori autóját vezetheti (Fotó: Totalcar)
Csikós végre boldog. Együtt a társaság, mindenki az öreg állólámpást követi (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Ezt láthatta a kis Csikós Zsolt, ha beült a papája mellé az akkor még fiatal Mercedesbe (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Nem megy, vonul (Fotó: Totalcar)
Winkler szájharmonikázással üti el az időt a Cougarban. A keceli kirándulásra tartva John Mayall, Room to move című slágerét tanulta (Fotó: Totalcar)
4,5 literes, V8-as motor (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A kisautós nagy autója. Sipos úr a W108-ban (Fotó: Rézmány Balázs / Totalcar)
Az arányokat figyeljék (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Árpád akkor vághatott ilyen arcot, amikor kiderült, az ellenkező irányból jön visszafelé Dani, motorral (Fotó: Totalcar)
Zách Dani elveszett, ezért a leleményes Csikós az út szélére parkolt Mercedesszel jelölte meg a társaság tartózkodási helyét (Fotó: Totalcar)
Kicsöng, de nem veszi (Fotó: Totalcar)
Winkler itt demonstrálja, milyen jó a motorosnak, amikor az utasa az egyik lábtartóra nehezedve próbálja átlendíteni a lábát az ülés fölött. Hosszú másodpercek voltak (Fotó: Totalcar)
Bende cápája. Talán az első hosszabb út volt a keceli, a nagy felújítás óta (Fotó: Totalcar)
Angéla várja, hogy tovább rezegjen alatta Motordoki bogara (Fotó: Unknown / Totalcar)
Pintér úr, a rendkívüli gyűjtemény tulajdonosa kedveli a kitömött állatokat (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Winkler hosszan álmodozott a lőfegyverek tárában. Egy AK-t mindenképpen rendszeresítene otthonra (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Az Antonov An-24V a keceli gyűjtemény legnagyobb darabja. Egy-egy hajtóművének teljesítménye több mint 2500 lóerő (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Ha a napig nem is, az imperialista ellenség udvarába simán ellőttek ezekkel a rakétákkal (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A Mi-24 harci helikopter nem irányított UB rakétablokkjai. Aligha akad félelmetesebb megjelenésű fegyver az arzenáljában, bár a szárnyvégekre szerelt, irányított rakéták sokkal hatékonyabbak földi célok ellen, feltéve, ha szempont a pontosság (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A Mi-24 a szükséges figyelmeztetéssel. A farokrotor körül tényleg érdemes volt vigyázni - mikor még működőképes volt a gép. (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A BRDM-2 úszóképes felderítő harcjármű - a két kis kerék-pár középen a felakadást hivatott megakadályozni terepen (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Javarészt orosz haditechnikát láttunk, a Magyar Honvédség egykori készletéből. Ez a hátsó sor tucatnyi késői T-34-essel indul (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A kétcsövű tank. A ZSU-57-2 a T-54-es alvázára épített önjáró légvédelmi üteg, két S68 jelzésű 57 mm-es automatikus töltésű ágyújával az ellenséges repülőgépek lelövése volt a feladata. A légvédelmi rakéták mellett már ötven éve elavult - Magyarország akkoriban vett egy nagyobb tételt (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Légvédelmi és földi célok elleni rakéták - talán a gyűjtemény leglátványosabb elemei, legalábbis a fotós szemszögéből (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A BAT-M szörnyű öszvér: T-54 alváz, szélesített ZiL 157 fülke és egy hatalmas, eke-forma földtoló kombinációja. Elsődleges feladata az út megtisztítása lett volna az előrenyomuló csapatok előtt, akár egy nukleáris támadás helyszínén is (túlnyomásos kabinja volt). Most már csak ócskavas (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Az MDK-2M speciális jármű - a hátulján látható kramanc az alagútásó készülék. Ezzel gyorsan telepíthető, előregyártott bunkerek vagy földalatti raktárak számára készíthette elő a terepet (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Micsoda szerencse, hogy ezzel nem oszlattak tömeget. A géppuskát nézzék a tetején (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
MIG-orr. Ez már egy radaros változat. (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A bólogatós radar ma már nemigen mozdul. Régebben ezek figyelték a magyar légteret és annak környékét (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Mivel a járművek a szabad ég alatt vannak, és Pintér úr munkatársai gondosan ügyelnek a szép zöld gyepre, a járművek többsége rozsdás (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Pista szeretné, ha lenne neki egy ekkora (szó sincs róla, ez csupán a klasszikus páncélos-póz - Pista) (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Árpád komponál (Fotó: Totalcar)
Ilyen MAZ 543 típusú teherautóval szállították a ballisztikus rakétákat. Élőben minden képzeletet felülmúlnak a méretei (Fotó: Papp Tibor / Totalcar)
Tör előre a hadsereg (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Vontató (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Az egyetlen kakukktojás, a Svédországból származó J-35 Draken. A második generációs szuperszonikus vadászgépek közül az egyik legérdekesebb - és egyik legszebb - konstrukció kettős nyilazású deltaszárnyaival. Egészen a 90-es évekig használták. Sajnos a kiállított példányra vöröses lepedék került az évek során - nem rozsda, hisz a géptest alumíniumból van - így az eredeti szürke festés és a jelzések már alig láthatók (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Ez a kétüléses MIG-21MF még a 90-es években is repült. Azóta jócskán megkopott a századjelvény és 2010. december 7-én az utolsó MIG29-es is leszállt, mára már fedetlenül napon enyésző kacat mind, ékes bizonyítékaként elkótyavetyélt és rosszul kezelt értékeinknek. A környező országok légierőiben még sokáig szolgálni fognak (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A Sámán század jelvénye a kétüléses MIG-23-ason volt látható. 1997-ben feloszlatták őket is (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A SzU-22 (NATO kód: Fitter) vadászbombázó szemből. Épp olyan ebből a perspektívából, mint a MIG-ek - az csak élőben látszik, hogy legalább másfélszer akkora. A háttérben egy Aero L-39ZO Albatros, keletnémet jelzésekkel, annak idején 24-et kaptunk amolyan hagyatékként tőlük (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Vlagyimir Iljics találkozik, támogatásáról biztosít (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Vállt vállnak vetve (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Egy vadászgép-sugárhajtómű, csak úgy magában. Ilyen is akad a keceli gyűjteményben szép számmal. A speciális ötvözetből készült kompresszor-lapátokat egyáltalán nem fogja az időjárás (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Bandi 504-esének feneketlen benzintartálya van. Talán csempészautó volt. W115 üldözi (Fotó: Totalcar)
A képen alig érzékelhető, micsoda monstrum az Antonov szállítógép. Pedig ez az ukrán repülőgyár egyik kisebb terméke (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A Mi-24D harci helikopter Jakusev-Borzov 12,7 milliméteres forgócsöves gépágyúja ma is félelmetes látvány, bár ezzel a példánnyal aligha lőnek már. A híres Bakony Harcihelikopter ezredet 2004-ben szüntették meg (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Nem minden jármű vezetőfülkéje őrzi eredeti állapotát (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Rácsok mögött a múlt (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Az összes helikopter kabinablakát az öntözővízből kivált, vöröses lerakódás borította, a direkt napfény pedig lassan, de biztosan tette tönkre a plexit, melyet amúgy takaróval védtek (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Jót tenne egy felújítás (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Így múlik (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Kár értük (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Hadi lyuk (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A dolgozó népet szolgálták (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
A Saab-vadász Volvo-gyártmányú sugárhajtóműve közel 8 tonna tolóerőt biztosíthatott fénykorában, így a gép elérhette a hangsebesség kétszeresét (Fotó: Zirig Árpád / Totalcar)
Tibby itt éppen nem vezet semmit, csak állólámpázza magát (Fotó: Totalcar)
Tökéletes lett a 1302-es fényezése. Ezt csak úgy, használni vette a Doki. Végül mégis felújította (Fotó: Totalcar)
Óriási hangulat a kettőhármas dízel Peugeot-ban (Fotó: Totalcar)
Az egyetlen mai autót Andróczi Balázs, hírszerkesztő és autós encklopédia vezette. Kicsit idegenül hatott körülötte a Mini Countryman (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Winkler kocsit hajt (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)
Hiba nélkül rotyogtatott végig az 1968-as Amerikai Év Autója (Fotó: Rézmányi Balázs / Totalcar)