Csütörtöktől igényelhető zöld rendszám a környezetkímélő gépkocsihoz – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Világgazdasággal. A kiváltásához a forgalomba helyezéskor, időszakos vizsgán vagy külön szemle alapján kell műszaki adatlapot kérni, és az okmányirodában bemutatni. De ki kérhet ilyet? És miért jó ez?
Zöld rendszámot a tisztán elektromos és bizonyos hibrid, vagyis benzin-, dízel- és elektromotoros autók tulajdonosai igényelhetnek. Hogy pontosan mi tartozik ezekbe a kategóriákba, azt a 40/2015. NFM rendeletből tudhatjuk meg:
- tisztán elektromos hajtású gépkocsi (5E környezetvédelmi osztály)
- külső töltésű (plug-in) hibrid gépkocsi, legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval (5P)
- növelt hatótávú plug-in hibrid gépkocsi, legalább 50 kilométeres hatótávval (5N)
- nulla emissziós gépkocsi (5Z)
Ez alapján tehát az egyszerűbb hibridek, amelyekből több, mint 8000 példány van forgalomban, nem jogosultak zöld rendszámra, mivel nem képesek tisztán elektromos hajtással legalább 25 kilométert megtenni. Ilyen például a sima Toyota Prius, amiből rengeteget látunk az utakon. Igaz, több márka is kínál zöld rendszámra jogosult autókat, csakhogy ezek igen drágák, a legolcsóbb is (Volkswagen e-Up) 8 millió forint újonnan.
A Citroën a városi C-Zerót, a BMW az i3-ast és az i8-ast, az Audi az A3 e-tront, a Volkswagen a Golf GTE-t, a Passat GTE-t és az e-UP-ot, a Toyota a Plug-in Priust, a Volvo a V60 Plug-in-t, a Kia a Soul EV-t, a Mitsubishi az Outlander PHEV-t, a Nissan a Leafet és az e-NV200-at, illetve a Porsche a Cayenne és a Panamera plug-in hibrid változatait – itt olyan járművekről van szó, amelyek az elektromos hálózatról tölthetőek.
Megkerestük a felsorolt márkák importőreit, akik egyelőre kíváncsian várják, hogy milyen kedvezményekkel jár majd a zöld rendszám. Abban mind egyetértettek, hogy ezeknek a környezetkímélő autók elterjedését a megfelelő kedvezményrendszer hiánya gátolta jelenleg.
Bár a jogszabályi keretek adottak és a zöld rendszámtáblák gyártása már megkezdődött, azt hogy mik lesznek a kiváltással járó kedvezmények, még nem lehet tudni. Erről az ősz folyamán egyeztetnek, és várhatóan jövő év elejére ígért eredményt a Nemzetgazdasági Minisztérium. Találgatni persze addig is lehet.
Külföldi példákból kiindulva várható útdíj-, dugódíj-, parkolási, adózási kedvezmény vagy buszsávhasználati-jogosultság is. Mindezek melett azonban a legfontosabb a szükséges infrastruktúra kiépítése lenne, tehát a mostani néhány darab helyett több száz nyilvános gyorstöltő kéne az országba.
A zöld rendszám kiváltásának ára 8500 forint, ami nem tartalmazza az új forgalmi engedély előállításának további 6000 forintos költségét. A zöld rendszámoknál nem a karakterek színe más, hanem a fehér alapszín változik zöldre. Ha valaki szeretné megtartani jelenlegi betű-szám kombinációját, az hosszabb várakozási időre számíthat, és valamivel többet is kell fizetnie. Hogy a sárga taxisok és teherfuvarozók által használt rendszámokat is bezöldítik-e, arról egyelőre nincs információnk.
Jelenleg még nagyon kevés érintettje lehet az új rendszám bevezetésének, jelenleg 228 elektromos autónak és pár tíz plug-in hibridnek magyar rendszáma, de minden megváltozhat, ha Budapesten egy éven belül valóban bevezetik a dugódíjat és a nem zöld rendszámos autók csak drágán hajthatnak be a belső kerületekbe; illetve ha elindul a fővárosi autómegosztó szolgáltatás, amelyben egyesek szerint szintén villanyautókat lehet majd bérelni.
A forgalomban lévő hibrid és elektromos autók számát a Carinfótol kaptuk meg.