Óratekerési világrekord egy Audiban
Óriási változást látok jönni. Lehet, hogy ebben az évben drámai emelkedésnek indul a magyarországi autóállomány átlagos futásteljesítménye. Persze óriási forgalmi dugókra vagy folyamatosan úton lévő autókereskedőkre ne számítanak. A megfejtés egyszerűbb: az óratekerő lebukik, ha velünk van az autó tulajdonosa.
Hiába írjuk le akár ütemhangsúlyos verseléssel, hogy legyenek óvatosak a használtautó-vásárlók, eddig nincs áttörés, a lakosság önként gyújtja fel a spórolt pénzét. Persze megértem, hogy sokan szeretnének nagyon olcsó német prémiumautóban ülni, de így a csalók számára csupán napi rutin összefogdosni a pénzes balekokat és annyit hazudni nekik, amennyit azok még pont elhisznek. Lehet, hogy a csaló autónepperek már unják is.
Van viszont azért jó hír is: egyre több embernek van elege abból, hogy se vége se hossza a roncsautós, lopott autós és más átveréseknek, továbbá az óratekerésnek. Ezekkel a módszerekkel egyenként akár milliós károkat okoznak a vevőknek, akik későn tudják meg, hogy a Titanicra váltottak jegyet, de nem a dicsőséges kihajózás következik, hanem az a rész, amikor a srác meg a lány felszaladnak a kettétörő hajótest égnek álló tatjára.

Néhány napja érdekes levelet kaptam Győrből, egy 2009-es Audi A6 Avant 3.0 V6 TDI egykori tulajdonosától. December elejéig járt az autóval, majd meghirdette a Használtautó.hu-n, és hamar el is adta. A kocsiért, az eredeti hirdetésről készített screenshot szerint 3 590 000 forintot kért. Hogy végül mennyit kapott, az az adásvételi szerződésből sem derül ki, de valami sokkal fontosabb igen.
Az autóban december 13-án 340 ezer kilométer volt, vagyis újkora óta évi 48 ezret mentek vele átlagosan. Állítólag 260 ezer kilométeres futásteljesítményig márkaszervizbe hordták, amit a kitöltött szervizkönyv is igazol, szóval nincs nagy gond.
A karbantartások olyan jól sikerültek, hogy a még most is szemrevaló autó a következő hetekben fiatalodni kezdett. Hogy pontosan mi történt, azt nehéz volna rekonstruálni, de ismét eladó az A6-os és már csak 195 ezer kilométert mutat a számlálója. Erre figyelt fel az olvasó, aki maga is kereskedő.

Gyorsan le kell csapni erre a kiváló A6-osra. Az extralistáját végiggörgetni is kész kalandtúra, ráadásul meglehet, hogy hamarosan túl késő lesz. Ha így fiatalodik tovább, egyszerűen elfogynak majd a kilométerek, végül visszagurul a szerelőszalagra, ott gondos kezek szétcsavarozzák a bódét, a hegesztőrobotok, rövid tanakodás után elválasztják egymástól a karosszériaelemeket, az utolsó melós összeszedi a földre potyogó műanyag patentokat és ez a szép jármű visszatér a nemlétbe.
Lépnem kellet, ezért felhívtam a hirdetést, ahol egy fiatal férfihang jelentkezett. Jót beszélgettünk, elmesélte, hogy az autó mindössze három napja van nála, egy 7-es BMW-be számította be, és most mégis megszabadulna tőle, mert furgont szeretne venni a vállalkozása számára. Az előző tulajdonos egy autókereskedő, és ha jól emlékszem volt még egy, aki szintén, de ezek közül egyik sem az a cég, amelyet az Audi egykori, időben visszafelé a negyedik gazdája említett és az adásvételiben is szerepel.

Több mint fél éve működik a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) weboldalán a csodálatos, bár csöppet sem tévedhetetlen Gépjármű-adatlekérdező szolgáltatás. Ezen az egyszerű webes felületen egy Magyarország.hu-s regisztrációval, néhány száz forintért bárki megnézheti, hogy korábban hány kilométert mutatott egy autó számlálója amikor forgalomba helyezték, átíratták vagy eredetiségvizsgálatra vitték. Normális esetben ezeknek a számoknak az idő múltával emelkedniük kéne, de itt ne arra gondoljanak, ahogy anyám Nissan Micrájában ötezresével nőnek a számok az évek múltával, inkább gondoljanak 30 ezer kilométeres éves futásteljesítményre, vagy többre.
Sokkal nehezebb lesz az óratekerés
Akár okostelefonnal és megtudhatjuk, nem akar-e átverni a kiszemelt használt autó eladója. Sokféle csalás ellen jó a KEKKH új szolgáltatása, egyet kivéve.
Az eladó nekem, a lelkes vevőjelöltnek elmesélte, hogy a villámgyors tulajdonosváltások közt belekerült ez-az a kocsiba. Kapott új kuplungot, felújították a légrugóit, kicserélték a vezérlést és az összes folyadékot. Az Audi teljesen sérülésmentes, egy kavicsfelverődés sincs rajta, ami, figyelembe véve, hogy egy tanyára van bejegyezve a cég, amelynek bélyegzője az olvasótól kapott adásvételi szerződésben szerepel, nem kis dolog. Amikor alaposan kikérdeztem, ő következett: nyomozó vagyok?

Ha én tényleg most akarnék 4 millió körül V6-os dízel Audit vásárolni, bizony holnap elutaznék Mezőhegyesre, és ahogy zötyög velem a vonat, egyre csak reménykednék, hogy nehogy valaki megelőzzön. Viszont mivel nem akarok, nem mentem le a bankba a pénzért, viszont elkértem a mostani hirdetőtől a kocsi képeken kitakart rendszámát és bepötyögtük a KEKKH rendszerébe. Hamarosan aláírt pdf-et kaptunk arról, hogy ez az Audi pontosan ugyanakkora átverés, mint a magyar használtautó-kínálat jelentős része.
Ahogy böngészni kezdtük a korábbi években lendületesen emelkedő, majd hirtelen 340 ezerről 40 ezer kilométerrel megugró, körülbelül 380 ezren rögzített óraállásról, napok alatt 195 ezerre zuhanó számsort, valamit nem értettünk. Újfajta nyugatos jelenség a csalószakmában, hogy először előre léptetik a számlálót és csak aztán dobják vissza a magyar számára lelkileg elviselhető, szigorúan 200 ezer alatti értékre? Ha valaki tudja a pontos megfejtést, esetleg decemberben ő is birtokolta pár napig az Audit, nyugodtan írjon. Lehet elírás és műszerfalcsere is, persze.
Amikor mindezt megtudtam, visszahívtam a hirdetőt, aki hallhatóan nem így képzelte a pénteki napját az Audi tövében. Mit csináljon most, kérdezte. Én hívnám az előző tulajdonost, és reklamálnék, javasoltam. Az nyilván felhívná a korábbi, december közepi tulajdonost és így tovább. Talán kiderül, melyiküket zavarta ennyire, hogy sokat mutat az óra. Ha nem, még mindig lehet ügyvéddel fenyegetni, vagy kutyával, vagy nem tudom. Szomorú ez, na.

Elhatároztuk, hogy rászállunk az óratekerőkre. Mostantól minden olyan olvasó levelét várjuk, aki óratekerés után, vagy totálkárral végződő baleset után látta viszont egykori autóját az apróhirdetések közt, és segíteni szeretne nekünk leleplezni az átverést. A KEKKH rendszere csak a már magyar forgalomba helyezett autókkal kapcsolatos csalások ellen használható, a roncsautós visszaélésekkel szemben pedig még így sem. Célunk világos: legyen sokkal kevesebb a tekert órás autó, és több a valós adatokon alapuló használtautó-adásvétel.
Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
