Rossz hír: elzárták az olcsóalkatrész-csapot

2017.03.15. 07:01 Módosítva: 2017.03.15. 07:48

Egy harminckét éves férfi bontójában minden volt, amire az Audi- Volkswagen- és Seat-tulajdonosok vágyhatnak, és amire sokszor nincs pénzük. A készlet zöme lopott autókból származik, egy részük viszont teljesen új. Az utóbbi évek legnagyobb rendőrségi fogásának összértéke százmillió forint. Ez felvet néhány kérdést az alkatrészpiac működésével kapcsolatban. Te tudod, mit szerelsz az autódba?

Nem csoda, ha a többség figyelmét elkerülte a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság február végi közleménye, amelyben egy leleplező akció részleteiről írnak. Néhány héttel korábban őrizetbe vettek egy vidéki autóalkatrész-kereskedőt és bontóst, akinek bérelt raktáraiban eddig összesen négyezer, lopott autóból származó alkatrészt vettek leltárba. 

A nyomozást vezető Horváth Csaba ezredes elmondta, hogy a harminckét éves gyanúsított hivatalosan is bontással és alkatrész-kereskedelemmel foglalkozott, legális készlettel fésülte össze a lopott holmit. Az ezredes ennél többet a nyomozás érdekeire hivatkozva nem árult el, de az ügyet jól ismerő, neve elhallgatását kérő rendőrségi forrásom szerint a több százmillió forint értékű alkatrész azonosítása most is tart – ez a rendőrség történetének legnagyobb lopott alkatrészes fogása.

Több mint huszonkét autóhoz tartoznak az alkatrészek, melyek zöme évek óta szerepelt a nemzetközi körözési rendszerben. Az érintett autók közül ötöt a Balaton partján, többségüket viszont Angliában, Ausztriában, Németországban és Olaszországban lopták el, méghozzá értő módon, mert pontosan tudták, mely alkatrészekre lehet azonnal vevőt találni. Akadt köztük néhány éves Passat, Caddy, Touran, Golf, illetve Transporter, de találtak Seatokból, valamint Audi A6 Allroad Quattróból és A4-ből származó alkatrészeket is. Más márka nem érintett.

Bár az azonos korosztályhoz tartozó, Volkswagen-csoport által gyártott modellek alkatrészeinek jelentős része azonos, nyolcszáz lefoglalt tétel vadonatúj. Egyelőre nem tudni, hogy ezeket közvetlenül az Audi-gyárból, vagy a beszállítói láncból szerezték-e. A gyanúsított eleve bontva vásárolta az alkatrészeket a tolvajoktól, és azoknak nemcsak a hatósági azonosítóit, tehát a váz- és motorszámokat tüntették el, de a kisebb elemek vonalkóddal és sorozatszámmal ellátott címkéit is, amelyek alapján a gyártó pontosan be tudná azonosítani, konkrétan melyik autóból származnak.

Rendőrségi forrásom szerint a gyártókkal való együttműködés nem mindig gördülékeny, hiszen maguk is attól tartanak, hogy ha felfednék saját adatbázisaikat, áttételesen az alvilágot támogatnák. Így a rendőrség most is igazságügyi gépjárműszakértők bevonásával dolgozik, a kicsiszolt számokat röntgennel és metallográfiai eljárással kutatják, de további hónapok telnek majd el, mire sikerül kideríteni, milyen karakterekből álltak a kiköszörült motor- és alvázszámok.

A komplett üléseket, az egész irodát megtöltő mennyiségű komplett légzsákot, a több mint kétszáz darab komplett motorblokkot és hasonló mennyiségű, beépítésre kész sebességváltót, sértetlen műszerfalakat, hadosztálynyi önindítót, generátort autószervizeknek akarták eladni, de apróhirdetésben is árusíthatták őket, hiszen a vevők többségét egyáltalán nem foglalkoztatja, mit építenek be a szervizek, és honnan származik az olcsó alkatrész, ha elég olcsó.

Bár a szétbontott autók közt volt benzines és dízel is, az utóbbihoz való alkatrészekből van több, mert ezekre nagyobb a kereslet. Emlékezzünk, hogy az utóbbi években az országba hozott több százezer használt autó körülbelül harmada a VW-konszern terméke, ezek közt is a dízelek a legnépszerűbbek.

A kétszáz darab kettős tömegű lendkerék, kuplungtárcsa és kinyomócsapágy, illetve a nagynyomású üzemanyagellátórendszer-elemek egyenként is több százezer forintot érnek, a szakértő szerint csupán ezek miatt is érdemes ellopni egy-egy autót. 

Valóban akkora a káosz a bontott alkatrészek piacán, hogy sokáig fel sem tűnik, ha valaki azonosíthatatlan holmit árusít? Erről Kovács Gyulát, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnökét kérdeztem, aki szerint az országban körülbelül százhetven legális autóbontó van, de kétharmaduk a hulladék újrahaszonosításával foglalkozik, csak a maradék értékesíti tovább hivatalosan a kiszerelt alkatrészeket.

2015 január óta elvileg kizárólag olyan használt autóalkatrészt lehet újra forgalomba hozni, amelynek van származási bizonylata. Ez a bizonylat minden alkatrész esetén tartalmazza a forrásként használt autó bontási igazolásának számát, az alkatrész árát, és egy olyan nyilatkozatot, melyben a regisztrált bontó kijelenti, hogy az alkatrész biztonságos és beépíthető. Ami ennek nem felel meg, hulladéknak minősül, és akár a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, akár környezetvédelmi hatóság eljárást indíthat a szerviz ellen, ha mégis beépíti egy autóba. 

Kovács Gyula példaként az olyan húsüzemet említi, amely bizonylat nélküli húst árusít. Ha lebukik egy ellenőrzésen, termékeit lefoglalják és megsemmisítik, de a céget meg is bírságolják. A törvény szerint, ha egy autóbontó nem tisztázott eredetű alkatrészeket árusít, hasonló szankciókra számíthat, hiszen bizonyos alkatrészek valóban ronthatják az autók biztonságát.

A bontósok egyesületének vezetője szerint aggályos a biztosítók gyakorlata is, mely szerint a káresemények egy részében úgynevezett egyezséges kárrendezést ajánlanak fel a károsultnak, aki bár így kevesebb pénzhez jut, nem kell számlákat felmutatnia a javításról és az ehhez felhasznált alkatrészekről. Sőt, azt sem kell igazolnia, hogy mire költötte a pénzt. Kovács Gyula úgy látja, ez önmagában segít fenntartani az évi 400 milliárd forintosra becsült feketealkatrész-piacot, nekem viszont az jut erről eszembe, hogy a törött autókon kívül egyre több olyan használt, német prémiummodellt hoznak be, amelyekben lényegesen több kilométer van valójában, mint amennyit a számláló mutat. Ezzel szintén nem tud mit kezdeni az állam.

A magasabb futásteljesítményhez sok tipikus és drága hiba tartozik, az ilyen autók tulajdonosai pedig nem felkészültek, nem ismerik az alkatrészek reális árát, és a legolcsóbb megoldást keresik. Ők mostantól eggyel kevesebb forrásra számíthatnak, de nem hiszem, hogy nem terem helyette hamarosan két újabb, mert az igény állandó. 

Az oldalról ajánljuk

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust.

32 perce
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Neked ajánlott