2021.02.12. 14:13

Kedveled a változatosságot? Szeretsz emberekkel kommunikálni? Az autók sem hagynak hidegen? Jelentkezz értékesítőnek még ma! - na ezt a hirdetést nem láttam, amikor először elküldtem az önéletrajzom egy nyitott pozíciót nem hirdető kereskedésbe, mert tetszett a neve és a logójuk színe.

Aztán mindenféle tapasztalat nélkül mégis felvettek, és idén lesz hét éve, hogy virgonc csikóként első értékesítésem alkalmával eladtam egy Chrysler Stratus-t, ami a telepen porosodott már jó ideje, majd a vásárló felhívott, hogy a kesztyűtartóban talált papír szerint ez az autó lopott. Kezdő lámaként a bal kezemmel egy bontatlan Tena Lady-ért nyúlva csak annyit tudtam mondani a jobb kezemben izzadó Nokiába, hogy „nyugodjon meg, most már az ön nevén van az autó”. Az ügyfél természetesen visszasietett sikítozva, de mint kiderült, csak egy rablásgátlókat gyártó cég szórólapjának a hátoldala okozta a riadalmat. A Stratus és gazdája boldogan távozott, de a spontaneitással bekevert változatosságkoktél azóta is rendszeres hűsítőnk.

Az autókereskedelem pont olyan, mint a peca. Korán kelsz, legtöbbször még hideg van és sötét, idővel megismered és alkalmazni próbálod a legjobb technikákat, rengeteget olvasol a témában, tájékozódsz, ahogy csak tudsz, a többi horgászt lesve beszerzed a szerinted legjobb csaliautókat, beetetsz velük a Hahun, és ha a megérzéseid nem csesztek át, a végén csak csak kisüt a nap. Szerencsés esetben néhány percen belül érkezik is az első kapás telefonon, de ha benézted, napok, esetleg hetek telnek el, te pedig csak állsz félsötétben a téli esőben vacogva, mire valaki elsétál a telepen lustán oszladozó teszkós bojli mellett, majd végül ő is ott hagyja.

Az autókereskedelemnek azonban van egy hatalmas előnye a horgászattal szemben, mégpedig hogy premier plánban kísérheted figyelemmel a halak és csalijaik násztáncát, közbe is avatkozhatsz, beszélhetsz hozzájuk (be sajnos nem vághatsz nekik, pedig néha... :) ugyanakkor sosem tudod előre, hogy milyen ügyfelet találsz majd a botod végén. Viszont ha már ismered a gyakoribb halfajokat, óriási előnyt könyvelhetsz el. Összegyűjtöttem a mi vizünkben gyakrabban előforduló ügyfeleket, a kivételek ritkák, fő a változatosság, lássuk hát!

A Néma

A halak általában amúgy sem túl beszédesek, ebben mindenki egyetért, na de a Néma ügyfél atomtengeralattjáró csendességével úszik be a hátsó kiskapun keresztül, majd bukkan fel percekkel később egy Picasso volánja mögött a kormányt 9 és 3 óránál mereven markolva, mozdulatlan, mogorva tekintettel. Bőre száraz, köszönésre nem reagál, „segíthetek-e?” kérdésre kiszáll és válasz nélkül tovább sétál. Amennyiben csak gyalogolni vágyó Némával találkozunk, ő ugyanolyan sebességgel és feltűnésmentesen képes távozni, mint ahogy érkezett, odanézel - elnézel - visszanézel, sehol sincs már. A Némának azonban szüksége lehet autóra, és amennyiben mégis a telepen marad, már tudod, hogy az ő gyenge pontja a saját mobilitásának biztosítása.

A Néma nehezen nyílik meg, és egészen addig nem fog kommunikálni veled, míg egy csónakban nem érez magával. Első kérdése biztos, hogy nem az utolsó ár lesz, de könnyedén bújik búcsúzóul a feleségével való megbeszélés kamumaszkja mögé egy pickup TGK mustrálása után. Ha képes vagy sorsközösséget vállalni vele, és együtt átnézni a kinézett autót, már nyert ügyed lehet. Rövid, lényegre törő mondatok, a hibák bemutatása, egyszavas válaszok, nesztelen és funkcionális próbakör, döntéshozatal, lezárás. A Néma bármit vehet, nincsenek ráhúzható sablonok, van hogy megbízhatót, van hogy extrémebbet keres, de ami biztos, hogy a Némát hiba korán otthagyni próbálkozás nélkül, az esetek többségében jó arcok velős humorérzékkel!

A Precíz

Ő áll tőlem a legtávolabb (sajnos), ezért könnyen felismerem. A Precíz időpontra és egyedül érkezik, vagy maximum elhozza magával a csaját. Gyerekek és haverok kizárva, hozzáértő vagy segítő személy csak a legvégső esetben, elvégre ő a Precíz, mindenki más csak elterelné értékes figyelmét. Listával érkezik, pro-kontra érvek és ellenérvek, autótípusok egybeszedve, konkrét példányok kinyomtatva (színesben!), összefűzve, sorszámozva, típushibák, tippek és tanácsok, miegymás. Az irodában kezd, ötvenforintosra tágult pupillával és rajtra kész agár feszülő izomzatával bombázza kérdéseit, azonnal tudjuk, hogy ő a Precíz. Esetében felesleges lenne bármit mutatnunk az autón, így inkább odavezetjük a kiszemelthez, átadjuk a kulcsokat és magára hagyjuk, mert jelenlétünk csak zavarná szabad kibontakozását.

Ha néhány órával később ismét egy mindent elsöprő kérdéscunamival szembesülünk, az már jót jelent, mert elfogadta a kinézett autó állapotát, megismerte hajszálkarcait, a gumik profilmélységét, a fékbetét vastagságát, és a motorolaj viszkozitását az ujjsikamlósság-mérés módszertanát alkalmazva. Innentől sima ügyünk van, az autóink előélete általában lekövethető, az alvásszámot és minden kért információt szívesen átadunk, ez a Precíznek imponáló, és örül a transzparenciának. Nincs más hátra, mint a külföldi kezelési könyv fordítgatása oldalanként a Google Translate-tel, majd az árról vívás. A Precíz is szeretne alkudni, mert habár megvan a pénze, azt olvasta az interneten, hogy ez ilyenkor szokás, de mi már tudjuk, hogy ez lehet az ötvenedik autó, ami végül megfelel neki és rohadtul nem fogja veszni hagyni, ha már az ártárgyalásnál tartunk.

Az üzlet vége win-win, a Precíz örül az autónak, mi pedig örülünk, hogy eladtuk, ráadásul egy olyannak, aki jobban átnézte, mint egy sokat látott gépjármű igazságügyi szakértő. Foglalózás esetén a foglalószerződés kielemzése és az adásvételi szerződéstervezet megtekintése után nem maradhat el a paripa állapotának fotódokumentációja sem az illesztésekről, dotszámokról, folyadékszintekről és az alvázszámról az esti online lekérdezős partihoz. A Precíz főleg megbízható autókat vásárol, pókerarcát csak a szívó benzines japán gyártmányok dicsőítése vidíthatja fel vagy egy Prius. Márkái főleg a Toyota, Honda, Lexus.

A Makretplace-i

„Szia, Uram. Megmondom őszintén. Időgarancia van? Ajtalyát beszippantcsa? Négykerekes autót keresek. Dinagosztika. Ignisszia van? Pamanéra. Bigszennon. Istenlássa lelkem. Kormányzásra érzékelős szennon lánpa. BNW. Híglin felszereltség. Triptonic. Tiptonik. Konbi. Hányszoros eslájn? ara. menyi. Helyileg magánszemély?" - Ezek vagy ehhez hasonlók hangzanak el az első néhány telefonos mondatban, a „mennyi a vége?” viszont kötelező elem, csupán az változik, hogy az elejét kezdi ezzel, esetleg mérsékli izgatottságát, és a második mondatot. Feltétlenül hozzáteszi, hogy messziről telefonál, különben nem is kérdezne ilyet, majd őszintén a lelkire esküszik. A vonal recseg, a háttérben ugatás, kukorékolás, gyerekvisítás hallatszik, és nem elhanyagolható elem, hogy a lényegi megszólalások érthetetlenek.

Marketplészi a garanciát firtatja a 350 ezret futott 17 éves dízel A8 kapcsán. Érezhetően fogalma sincs a kategóriával járó költségek mértékéről és a majdani megoldásokat a későbbi GARANCIÁLLISS igényekre alapozza. A Markettplészi-nek mindig van egy beszámítandó autója, mert képtelen urizálás nélkül élni nagyvárosi Aladdin-életét. A karcokat könnyen és gyorsan észreveszi kinézett áldozatán, és nem felejt el gigászi jelentőséget szentelni egy közepesen kopott fékbetétnek, de nem túl nagyot ahhoz, hogy hülyének tűnhessen, ha ezek ellenére is megveszi, mert tudja hogy nincs olcsóbb épkézláb példány a kínálatban. A beszámítandó autóért irreálisan magas árat kér, mert márka függetlenül is háromszoros eslájn. Ha X6-os BMW-je van, akkor az Pécsett volt a Schneider úr tulajdona vagy ő az első magyarországi gazdája, mióta a múlt hónapban megjött “németbő”.

Az ilyen esetek változatos módon érhetnek véget. A gyakoribb szcenárió szerint mind a kilencen visszapotyognak a mekafullba és elmennek máshol szerencsét próbálni, mert lekértük a Jármű Szolgáltatási Platformon keresztül, és kiderült, hogy visszatekert, törött, lefoglalás hatálya alatt lévő, hitelezett autóról van szó, egy csecsemő nevén, kinek a gondviselői nincsenek a Föld bolygón. Végződhet úgy is, hogy isteni csodaként nincs jogi, előéleti és állapotbeli probléma az autóval, és megegyezünk, mert mi eladni szeretnénk, a Martetplészi pedig venni. Ügyfelünk alapvetően nyájas, de végig sejted, hogy csak színjáték az egész, vele nem mindig biztonságos üzletelni, ezért mi gyakran inkább idő előtt kiszállunk a játékból. Fenegyerekünk a Marketplace-ről soha nem lő alá, lételeme a felvágás, pályája hájlájf, autói pedig: Porse Panoráma, BNW pakettelve, Mercedes szedán, ha pedig kisebb a keret, akkor mindegy, csak fekete legyen, meg valami “extráss”.

Angyalok és a szakértőik

Az Angyal egyéniségétől nincs is távolabbi aktivitás, mint az autóvásárlás. Szeretne autót venni, mert a régi már tízéves, mert a szerelő mondta, mert még nem volt autója, vagy mert közeleg a műszaki vizsga. Az Angyal érdeklődésétől függően tájékozódni kezd internetes fórumokon, de gyakran sajnos minden olvasott bejegyzést tényként kezel. Nem vesz dízelt, mert az az ördögtől való és még idén kitiltják a Földről, marad a benzines, szerencsés esetben nem épp a TSI-, az Ecoboost- vagy a Prince-motorcsalád. Kicsit keres, de olyat ami nagy, de ha túl nagy, az baj még ha kicsi is, de nagynak tűnik közelről és nagyok a lámpái. Nem vesz olyat, amibe már nem kapható üzemanyag az E10-para óta, és nem vesz sárgát, de feketét igen, a szín mindenképp jelentős. Az Angyal tovább áll, ha nem szép a belseje vagy aránytalan a formavilága, vagy ha rossz a zene és nem érdeklik a festékréteg-vastagságok, csak hogy volt-e komolyan sérült.

Hősnőnk sejti, hogy nem szerepe műszaki oldalról vizsgálódni, így szerencsére vagy szerencsétlenségére mindenképp hoz magával egy kompetens férfit. A férfi szakértőnek számít, amennyiben a következő tulajdonságok legalább egyikével rendelkezik: fütyköse van, volt már autója, ismer márkákat (többet is), autószerelő vagy autószerelő ismerőse van, látott már MűhelyPornót, az Angyal rokona, tud kuplungos autót kezelni, vagy titkon szerelmes belé. A férfi ilyenkor domináns hímként gyakran tudásfitogtatásba kezd, kinyitja a fikatárat, ezzel bemutatva imponáló bölcsességét az Angyalnak, ki ilyenkor csillogó szemekkel issza az erős, magabiztos, okos és szemfüles szakértője szavait. Ekkor megtudjuk, hogy az utángyártott ATE tárcsa nem belevaló, csak a gyári Volvo a megfelelő, a Yaris hibrid esetében négymillióba kerül az akkupakk, akkor is ha bárki tévesen mást állít. A szervizkönyvet oldalanként simogatjuk, a százas Marlboro füstszűrőjét tologatjuk az illesztésekben, az ablaktörlő cikkszámát vizslatjuk, és szigorú szögből keresünk fénytörést a 2004-es Corsa sárvédőjén, aminek a jobb első ablaka sorszám szerint már nem az eredeti. Kuplungot ellenőrzünk egyesben kézifékkel, rugdosásos módszerrel guminyomás mérünk, lengéscsillapítókat nyomkodunk két tenyérrel, az Angyal pedig csak olvadozik a professzionalizmustól.

Vele ilyenkor felesleges aktívan foglalkoznunk, hiszen ő már rég eldöntötte a vásárlást, mikor a Hahun meglátta álmai autóját. Gátat ennek csak a férfi szabhat, aki ha nem gondolkodik előre és csak imponálni óhajt, túltolja az alkudozás oltárának megalapozását, és annyira lefikázza az amúgy neki is tetsző autót, hogy az Angyalnak elmegy tőle a kedve, ezért esze ágában sincs már megvenni. Így mehetnek tovább keresgélni a januári hideg esőben, adieu! Amikor viszont a szakértő reálisan látja az autó állapotát, és képtelen komoly hibát találni (vagy a töke tele van a nézelődéssel), akkor már tudjuk, hogy az alkudozás folyamata alatt tervezi megmérettetni magát, pedig ha idáig eljutottunk, az Angyal mindenképpen vásárolni fog.

Két emlékezetes esetre emlékszem a mai napig. Egyszer egy férfi közölte, hogy nyugodjak meg, mert egyik autónk sem lesz megfelelő, mivel még szerelmes a volt feleségébe, és amíg autót néznek, addig legalább vele lehet. A másik alkalommal egy jó humorú és karakán Angyal első Tinderes randira hívta el a New Match-et tesztelésképp, és csak a folyamat legvégén derült fény erre, mert a férfi véletlenül elkotyogta.

Egyedülálló Angyal vagy és autóra vágysz? Válassz ki egy normálisnak tűnő kereskedést, menj oda az értékesítőhöz, és ha szimpatikus, mondd el a helyzeted neki! Segíteni fog, mert ő is ember és hagyd a mondvacsinált hozzáértőket! Ha nagyon akarod, akkor inkább hívj egy rendes használtautó-állapotfelmérőt! Az Angyal prioritásai a következők: klíma, évjárat, forma, szín, kilométerfutás és mostmár a benzinmotor, jellemző típusai pedig: Yaris, Note, Jazz, Agila, Micra, Corsa, Fiesta, Aygo, A-class.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

中国人

我们的贸易经常受到中国公民的访问。我们认为它是中国人,但可能不知道是越南人,蒙古人还是韩国人。在面对面会议之前,我们永远无法准确地解码电话交谈中的每个单词,但它们总是在到达之前打电话。他们只是在寻找具有自动变速箱的汽车。里程不得超过100,000公里。钱对中国人来说并不重要,但至少应该有100马力。他们不会说匈牙利语,不会说英语。他们认为自己会说英语,尽管他们不会。这辆汽车要花费数百万福林,要从Sencor包中以现金支付。之后,他们会为自己安排一张税卡,以便转录两周。他们的身份证上看起来都一样。我们永远不知道会不会有与预订它的人相同的中国人来购买它。他们大声说话。他们总是很友善。他们笑很多,心情很好。他们总是由一个不会说中文,不会说英语的匈牙利人陪伴,因此没有必要。他们只是从美学角度看汽车,如果对汽车感觉良好,就买了。购买后,他们非常急躁。到这个时候,他们已经大声了。我们喜欢与他们开展业务,因为即使他们讨价还价的难度最大,他们也会立即付款,而且我们的Ali Express屏幕保护程序订单会提前几天到达。中国人不购买日本或韩国的汽车。中国人喜爱德国高端品牌:7人座BMW Gran Tourer是他们的最爱!

A Hozzánemértő

A Hozzánemértő jobbik esetben tudatában van hozzánemértésének, és már bemutatkozáskor elmondja, hogy rohadtul nem konyít az autókhoz, egyáltalán nem érdekli őt a közlekedésgépészet, de tudja, hogy mire használja majd, tisztában van méretbeli igényeivel és anyagi keretével. A jobbik fajta Hozzánemértőnek ilyenkor bemutatunk néhány megbízhatóbb típust, kiválasztunk egyet, ami megfelel elképzelésének, és van annyira jó állapotban, hogy ne kelljen később kényelmetlen helyzetben magyarázkodnunk a leszakadt kettős tömegű miatt, mert nem ért hozzá, és jogosan csak annyit lát a sztoriból, hogy jó volt, aztán meg rossz lett. Jó Arc Hozzánemértő vásárlása esetén ragaszkodunk a külsős állapotfelméréshez, hogy több szemszögből is megalapozott legyen ajánlásunk. Ő általában nem alkudozik, nem olvassa el az elé tett papírokat, maximálisan megbízik bennünk, mert a hátára sem kívánja az egész autósdit, és mivel ezt tudjuk, mindent úgy intézünk, hogy csalódásmentes üzletkötésben részesüljön.

A Hozzánemértő rosszabbik esetben eljátssza a faszagyereket, akinek a szemében csak egy századik nepper vagy, és úgyis csak át akarod őt cseszni, megmondták neki az Interneten. Ő már csak azért sem kérdez, mert nyilvánvalóan hazudnál, így inkább klisékkel tűzdelt és erőltetetten ideges átnézésbe kezd, gitárhúrként pengeti a féktárcsák vállát, bütykös ujjal kopogtatja a karosszériát, leteszteli az elektromos ablakokat és a tükörállítást, majd közöl egy irreálisan magas vezérlés- és olajcsere-árat, hogy utána tegyen egy egymilliós ajánlatot a másfélért kínált Focusra. Elutasítás után feldúltan távozik, és közli, hogy alszik még rá egyet és megkérdezi a feleségét, meg a gyerekeit és a kiskutyáját is. Vele általában félévente találkozunk újra és újra. Mi még mindig autókat árulunk, ő pedig még mindig autót keres. A Jó Arc Hozzánemértő ritkán fürkész konkrét autót, ezért mi szoktunk javasolni valami bevált és megbízható típust, mint például a Corolla E12, Focus 1.6 MK2, Prius. A Faszagyerek Hozzánemértő nem tudjuk, mit akar igazából, de az első néhány mondat után nem is nagyon érdekel.

Az Aranyhal

Nem igazán tudok olyan horgászt vagy kereskedőt, aki ne akarna időnként Aranyhallal találkozni. Ritka faj, de Aranyhal tudja mit akar, tudja hogyan szerezze meg, optimista és jóindulatú. Már a telefonban is kedves, elmarad a miavége? és érzed, hogy ő szorgos munkával, évek alatt gyűjtötte össze a pénzét. Most pedig szeretne boldog lenni új autójában. Céltudatosan érkezik és mosolyogva, mert alig várja, hogy bemutassuk neki a régóta vágyott négykerekűt. Sehol egy pókerarc vagy szájhúzás, ha élőben is tetszik neki, nem rejti véka alá örömét. Tisztában van az ár/kor/futásteljesítmény háromszög által nyújtott lehetőségekkel, néhány perc alatt lényegre törően átnézzük együtt az autót, próbakört kér és nem riad meg egy elfelejtett rádió kódtól. A forduló végén újra körbesétálja az autót, átnézi a papírokat és meghallgatja véleményünket, majd tesz egy nem túl pimasz ajánlatot, kezet rázunk és átadáskor csillogó szemekkel valóban képes örülni.

Az Aranyhalat jó érzés várni, mert már a telefonban is csillog a hangja, őt élmény végigkísérni a vásárlás folyamatán, hiszen tudjuk, hogy boldog lesz újonnan szerzett autójával, és ezt nem felejti el egy baráti kézfogással megköszönni sem. Az Aranyhal egy ideális világban éli életét, és ehhez ideálisan passzoló autót keres, ha viszont úgy érzi átverik, azt nem felejti soha. Nem kenyere a felvágás, szeretne fiatal autót alacsony kilométerfutással, hosszú évekre tervez és az alap extrákkal is elégedettek. Márkái a KIA, a Hyundai és a fiatalon is kedvezőbb árú típusok.

Most szombat délelőtt van, száz ágra süt a nap, én meg csak állok a telepen és nézem a hömpölygő tömeget. Hallgatom az ajtók ütemes pufogását, érzem a suhanó Némák neszét, várom a Precízek kérdéseit és ámulok, ahogy az Angyalok babahangon ecsetelik álmukat kollégámnak, mialatt a háttérben a Marketplészi alkudozik egy használt akkumulátorra, a Hozzánemértő pedig tanácstalanul bolyong körülöttünk sok kicsi 中国人 árnyékában.

Egyik szemem sír, a másik nevet, ugyanis ma nem néztek be a „Csaknézelődöm”-ök, otthon maradtak a „Megbeszélemotthon”-ok és a színi tanodában summa cum laude végzett vásárló-imitátor idő-dementorok. Ugyanakkor örülök, mert mára már megtanultam, hogy a változatosság káprázatos, mégiscsak szeretek emberekkel kommunikálni és hiába skatulyázhatóak be valamennyien egy-egy előre definiált kalapba, a végén mindig ott van az a nüánsznyi difi, mely minden eladást egyedivé varázsol, hogy újra és újra spontán megmérettetések elé állíthasson minket. És hogy végül ki a hal és ki a horgász? Ezt a helyzet dönti el, de nem is igazán számít, ha végül mindenki úgy érzi, hogy nyert az üzleten.

Te melyik autóvásárló vagy?

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.