2023.09.30. 12:34

18 millió forintért adnak ma egy Tesla Model 3-at, és ez a mai mezőnyben kimondottan jó dealnek számít. Miközben ez rengeteg pénz, az utóbbi időben annyira elszállt az új autók ára, hogy már ennyiért is váratlanul szűk a mozgástér. Jól használható, kompromisszummentes villanyautó alig van ennyiért, de hagyományos autók közül se hajítanak utánunk bármit 18 milláért. Legutóbb összeszedtem pár olyan új autót, ami belefér a Model 3 árába, most a régieken a sor.

Pár éve 18 millióért óriási választék volt az új autók piacán, kedvünkre válogathattunk a nagy, jól felszerelt darabok között. Mára ez gyökeresen megváltozott, az árak felkúsztak, és gyakorlatilag ott tartunk, hogy egy középkategóriás, belső égésű motorral szerelt SUV is könnyedén belekerül ennyibe. Ennyiért jó hibridet valamivel könnyebb, elektromosat már nehezebb feladat.

Bár a Model 3 ezek alapján remek megoldásnak tűnik, sokaknak nem jó alternatíva, sőt, olyanok is akadnak szép számmal, akik egyszerűen nem vágynak Teslára. Épp ezért az előző gyűjtésben nemcsak olyanokat gyűjtöttem össze, amik a Model 3-at váltják ki, hanem olyanokat is, amik annyiba kerülnek, de teljesen más felhasználáshoz optimálisak.

A cikk előző részét itt találod:

Most még messzebb merészkedek, és az almát már nem körtével, hanem csilipaprikával hasonlítom össze: íme öt régi, használt autó, amik kijönnek egy Model 3 18 milliós árából. Itt már egyáltalán nem lesz szó logikus döntésekről: régi, de ahhoz képest baromi drága autókat szigorúan érzelmi alapon választunk. Így hát ez esetben nem lesz szó se fogyasztásról, se szervizelésről, hiszen aki drágán vesz öreg autót, az pontosan tudja, hogy az üzemeltetés is szemmel látható összeg lesz egy újhoz képest.

A régi autókat azonban érdemes különösen megbecsülni, hiszen annyira érdekes és karakteres darabok ma már aligha születnek, mint egykor. Éppen ezért elég sokan szeretnék kiélvezni ezeket, mielőtt még a jövő szinte teljesen leradírozza őket a térképről. Ez az 5 autó azoknak szól, akik nem hisznek a modernben, és abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy egy nem olcsó új autó árát rá tudják szánni egy csodás, különleges régebbi autóra.

1. Porsche 911 (997)

Ha valaki egy régebbi, de bitang jó autót szeretne venni, akkor a 911-nél nem sok jobb választás létezik. A 997-es, vagyis a 2004-től 2013-ig gyártott 911-es még mindig hihetetlen formában van, egyszerűen nem fog rajta az idő.

Ráadásul itt nem arról van szó, hogy oké, ez egy gyors autó, de amúgy csurig van kompromisszumokkal és élhetetlen a mindennapokban. Dehogy! A 997 mindennapi használatra is remekül alkalmas, amennyiben maximum két fő közlekedik vele. Arra érdemes készülni, hogy 18 millából nem Turbót lehet venni, hanem leginkább egy alap Carrerát, esetleg Carrera S-t.

Nem mintha egy 911 Carrera olyan szörnyű lenne: a 3,6 literes, hathengeres, szívó bokszermotor leggyengébb kiszerelésben is 325 lóerőt és 370 Nm-t tud. A 4,8 másodperces nulla-száz egy dolog, az igazi kvalitásait versenypályán vagy egy tempós szerpentinen mutatja meg a 911. Az már csak hab a tortán, hogy olcsóbb már aligha lesz egy ilyen, később pedig szinte biztos, hogy szépen felugrik majd az ára, ahogy eddig minden 911-esé.

2. Mercedes G osztály

Amennyire ikonikus sportautó a Porsche 911, legalább annyira jellemző darab a terepjárók között a G osztály. A Geländewagen célszerszámként kezdte a pályafutását, ma meg az egyik legdrágább és legdivatosabb terepjáró lett, amivel szinte senki nem merészkedik terepre.

Az a jó a G osztályban, hogy minden verziója nagyon állat, csak épp máshogy. Az alvázas, masszív hajtású, három differenciálzáras Mercivel simán el lehet húzni terepezni, de akár napi közlekedésre is alkalmas lehet. Kicsit kevésbé kényelmes, mint egy modern SUV, mivel kemény terepjárónak készült, majd arra rakódtak rá a drága kényelmi részletek. Ezt érdemes előnyként felfogni, hiszen baromi strapabíró autókról van szó.

Egy Tesla Model 3 árába sokféle G osztály belefér: lehet terepre igényesen megépített, gyárias öreg, de akár modernebb is. A különleges modellváltozatok és motorok nem férnek bele, ahogy a nagyon fiatal példányok se, de a választék így is hatalmas, szinte biztos, hogy minden G-re vágyó megtalálja azt az autót, ami tetszik neki.

3. BMW 850 CSi

Az egyik legmenőbb BMW kupé is megvehető egy új, kis Tesla új áráért, ráadásul ennyiért már a paletta csúcsát, vagyis a V12-es 850 CSi-t is nézegethetjük. A gyönyörűen egyszerű vonalvezetésű, bukólámpás kupé csodálatos tárgy, és kétlem, hogy van a bolygón olyan autórajongó, akit zavarna, ha egy ilyet kéne birtokolnia.

A típus nemcsak a V12 miatt igazi különlegesség, hanem azért is, mert tulajdonképpen hívhatnák M8-nak is (az egyetlen M8 prototípusért katt ide). A CSi rengeteg ponton más, mint a többi E31: keményebbek a lengéscsillapítók és a rugók is, illetve a hasmagasság is csökkent. Gyorsabb a kormány áttételezése, jobb a fék, sőt, az összes európai modell alatt összkerékkormányzást találunk.

Az i-re a pontot a motor teszi fel: az S70-es motorkodú, 5,6 literes V12-es 381 lóerőt és 550 Nm-t tud és kizárólag hatsebességes, manuális váltót lehetett kapcsolni hozzá. Az erős V12-es 5,9 másodperc alatt gyorsítja 100-ig a nagy tepsit. De nemcsak száguldozni, krúzolni is remek a B-oszlop nélküli, pazar BMW-vel, hiszen alapvetően a 8-as egy testes túraautó. A szervizköltségek nyilván extrémek lehetnek, de jó hír, hogy ez az autó se lesz már olcsóbb soha, az szinte biztos, tehát befektetésnek se rossz.

4. Mitsubishi Lancer Evo VI

Ha nem kiváló balanszú, hátsókerekes sportautó, kemény terepjáró, vagy selymesen járó túrakupé kellene sok pénzért, hanem mondjuk egy utcai raliautó, akkor a lancer Evo VI tökéletes választás lehet. Az Evókat a versenysport, a Taxi 2 és a videójátékok miatt sokan megszerették, így az árak ma már elég húzósak. Szerencsére a 18 milliós büdzsébe még a legnépszerűbb generáció, vagyis az Evo VI is simán belefér.

Mivel nagyon kedvelem az Evókat, itt összeszedtem a típus sztoriját, szóval, ha téged is érdekel, itt érdemes keresned:

Ahogy addig is, a hatodik generációs Evolutionből is készült utcaibb kiszerelésű GSR, illetve a raligépekhez közelebb álló – de amúgy rendszámos – RS változat is. Mindkettőbe az addigra már sokszor bizonyított, 4G63T-t szerelték: a kétliteres, turbós benzines 280 lóerőt és 375 Nm-t tudott, manuális váltó kapcsolódott hozzá, és természetesen mind a négy kereket hajtotta.

Szép állapotú Lancer Evót nem nehéz találni ennyiért, és ha valaki az utcai raliautó mellett dönt, garantáltan kiválóan fog szórakozni, amikor használja. Jó hír az is, hogy megbízható, kiforrott technikáról van szó, tehát nem kell félni a napi használatától se. Egy Model 3 áráért bőven akad szép Evo VI, de nagy választék nincs belőlük, Magyarországon nagyon ritka a típus.

5. Volkswagen Transporter T1

Az egyik legizgalmasabb és egyben legaranyosabb Volkswagen a Transporter legelső generációja, vagyis a T1. Mivel sokan imádják a típust, a hajdan hippibuszként üzemelő T1-esek ára az utóbbi időben extrém módon elszállt, de pánikra semmi ok, 18 millióért azért akad rendes T1.

Az eredeti, 23 ablakos, szekrényajtós Sambák ára vaskosan túllóg a 18 millán, de ha valaki szemfüles, még akár ahhoz nagyon hasonlót is megcsíphet, méghozzá sokkal olcsóbban. Például a szépen sokablakossá alakított, esetleg frissebb gyártású darabok bőven beleférnek a keretbe. Az utánozhatatlan hangulatot azok is tudják, amik nem a legkívánatosabb változatként jöttek ki a gyárból, de azt érdemes figyelembe venni, hogy ezeknek az ára később se lesz olyan magasan.

Azonban ennyi pénzért kevés érdekesebb – és feltűnőbb – autót lehet venni, amiért tuti, hogy a tulaj környezete is oda meg vissza lesz. Nem gyors, nem erős, sőt, kimondottan kompromisszumos, cserébe végtelenül vidám és cuki a T1, ami bárkinek, bárhol feldobja a hangulatát, az egészen biztos.