Az év homoszexuális autója: Peugeot 206 CC

2003.06.16. 12:40

A francia kupé-kabró mellett elég melegnek találtatott a VW Beetle, az új Mini és a Smart. Amerikában a Volvo, a Subaru, Európában pedig a Volkswagen már tudatosan veszi célba a meleg vásárlóközönséget.

 
 

Az autómarketing egyik legnagyobb felismerése, hogy családi autót meleg családok számára is lehet reklámozni. Egy 2000-es amerikai felmérésből ugyanis az derült ki, hogy az azonos nemű párok jelentős része nevel gyermeket, konkrétan nőknél 33, férfiaknál 22 %. Ez pedig Amerikában már kifejezetten zsíros piacot, 600 ezer háztartást jelent.

A meleg-családi piacon pedig ki más tehette volna meg az első lépést, mint a leginkább családi autóként számon tartott Volvo, a legendásan toleráns Svédországból. Thomas Andersson, a Volvo Cars North America alelnöke azt mondta, elsődleges célközönségük a "modern családi értékek" iránt elkötelezett vásárlók, márpedig "a család sokkal többet jelent, mint a hagyományos értelemben vett család".

 
   
    Volvo XC90

A Volvo idén kezdte a meglehetősen egyértelmű meleg offenzívát, mégpedig épp első majdnem-komoly terepjárójával, az XC90-nel. A sajtóhirdetésekben - a világon elsőként - boldog meleg párokkal reklámozták a Volvo hobbiterepjáróit. Az egyik képen egy leszbikus nő öleli át terhes partnerét, a másikon két férfi alkot meghitt családi kört babával.

A szlogen: Whether you're starting a family or creating one as you go. Magyarul kb. akár tervezted, akár csak úgy menet közben jött.
Howard Buford, a Volvo észak-amerikai reklámügynökségének vezetője szerint a meleg fókuszcsoportok vizsgálatakor látható volt, hogy a melegek sokkal fogékonyabbak az egyértelmű üzenetekre. Ez azt jelenti, hogy ha csak egyszerűen "családi" autóként reklámoznak valamit, azt ők is ugyanúgy értik, mint valószínűleg maga a hirdető: hagyományos, heteroszexuális családoknak szánt termék. Aki tehát meleg családoknak is el akar eladni, egyértelműen kell fogalmaznia, a mellébeszélés egyetlen árva Volvót sem ad el.

 
   
  Volvo C70

A Volvo sportos C70 kupéja felett már erősen eljárt az idő, de a cég bízik abban, hogy a meleg közösség segít a raktárkészletek apasztásában. A C70 új hirdetéseiben az autó mellett egy meleg pár látható a mozgalom közismert jelképével, egy yorkshire terrier kiskutyával. A még mindig habozó melegek, vagy esetleg csak sima liberális szimpatizánsok számára valóságos kegyelemdöfés, hogy a kampányban hangsúlyozzák: a Volvo az eladott autók árából 500-500 dollárt utal a Human Rights Campaign számára. ( Sztárcsevity Andrea, a Volvo Autó Hungária marketingese szerint Magyarországon a cég ilyen kampányt eddig nem csinált, és ezután sem fog.)

A Volvo mellett a tulajdonos Ford másik márkája, a Jaguar is igyekszik erős hídfőállást kiépíteni a homoszexuális piacon. A Jaguar szlogenje: "Life is full of twists and turns. Care for a partner?" Vagyis nagyjából az élet már csak ilyen, egyszer fenn, egyszer lenn. Mit szólnál egy partnerhez?
És bár az anyacég imidzse Amerikában is jóval konzervatívabb, mint a Volvóé, a tervek szerint hamarosan számos Ford hirdetés jelenik meg a meleg lapokban.

 
   
    Volvo XC90

Azt mindenki tudja, hogy az amerikai autópiacon morbid módon a SUV-ok, a nagy hobbiterepjárók a legkeresettebbek, a maguk rettenetes fogyasztásával. A felmérések szerint a melegek az átlagnál is jobban vonzódnak a nagy, feltűnő hobbiterepjárókhoz, így aztán az XC90 reklámkeretéből meleg magazinoknak átutalt összegek a lehető legjobb befektetésnek tűnnek.

Az angolszász piac az autós marketingesek szerint valójában két külön világ, legalábbis erre utal, hogy a Daimler-Chrysler és Ford meleg hirdetései csak Nagy Britanniában futnak, amerikában a Jeep és a Ford Focus már nincs jelen a gay médiában.

 
   
  VW Golf IV

Történészek számára érdekes epizód lehet, hogy az első televíziós meleg autóhirdetést a Volkswagennek tulajdonítják. 1997-ben, amikor egy amerikai szappanoperában először tűnt fel meleg szereplő, több hirdető visszalépett a film előtti-utáni reklámblokktól. A VW épp ellenkezőleg: akkorra időzítették a Golf IV. új kampányának indítását. A filmben két srác egy romos fotelt cígöl az utcán egy Golf csomagtartójába, miközben az autóból a Trio slágere, a Da da da csipog. A VW soha nem ismerte el, hogy a két fiatalember melegnek lett volna szánva, a célközönség azonban így is hálás volt az összekacsintásért, és ahogy az utóbbi szavazások is alátámasztják, a Golf azóta is kedvelt meleg típus.

 
   
    VW Touran

Vérten Sándor, a magyar Volkswagen foraglmazó kommunikációs igazgatója nem látta a Golf IV amerikai hirdetéseit, csak a németeket:
-1997-ben a Volkswagen kifejezetten lazítani akart a hagyományos, merev imidzsen, és elég meglepő elemei voltak a Golf bevezető kampányának. Emlékszem indiai fakírra, volt egy idős hölgy, aki arról beszélt, hogy a férjével már nem olyan tüzes a szex, mint rég, bezzeg az öreg Golfja hogy bírja. És volt két srác, akik egy Golfban csókolóztak egy diszkó előtt. Érték is támadások a Volkswagent, de nem változtattak a kampányon.
-Az új Touran tévéhirdetésében négy selyeminges, Jean-Paul Gaultier-frizurás fiatalember nyalókázik. Ők heterók?
-Nem tudok effajta mögöttes üzenetről. A Touran kampánya inkább azt próbálja hangsúlyozni, hogy az új buszlimuzin formája kívül konzervatív, a boltos néni ezért is hiszi, hogy egy apuka viszi vele a családját. A Touran belseje viszont elég avantgard, tehát négy fiatalember mehet vele például szörfözni.

 
   
  Subaru Forester

Különleges színfolt a Subaru amerikai marketingje. Kedvenc japán autógyártónk a stratégiai döntés előtt olyat csinált, ami sajnos nem általános a szakmában: kutattak. Az 1995-ös felmérés szerint a leszbikusok között négyszer annyi a Subaru tulajdonosok aránya , mint a heteroszexuális mezőnyben. Hogy miért, az ördög tudja, talán van valami férfias esetlenség a nagyobb Subaruk, a Legacy és a Forester formájában - a leszbikusok egyébként az Imprezát is kedvelik. És 1996-ban a Subaru ráhajtott a leszbikus piacra.

A Subaru újsághirdetései mai szemmel meglehetősen visszafogottak, hiszen meglehetősen frissek voltak a negatív tapasztalatok a Miller sör és az Absolut vodka melegeket célba vevő kampányainak mellékhatásaival. A Subaru reklámjait látva nem tiltakoztak a konzervatív szervezetek, a melegek viszont egyértelműen vették az üzenetet. Például hogy az óriásplakátokon látható Subaruk tetejére két férfi hegyibringát szereltek. Éberség, éberség!