Az alábbi eset, sajnos, megtörtént.
– Ne haragudj, de nem állnál máshová, ezt a helyet mozgássérülteknek tartják fenn.
– Mé', bazd meg, te rokkant vagy?
– Igen, bazd meg, rokkant.
A mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkolóhelyeket nem véletlenül találták ki. Magyarországon éppen elég nehéz a tolószékben élők sorsa, szörnyű az infrastruktúra, sok kórházban, de például a Fővárosi Bíróság épületében sincs megoldva a közlekedésük. Még a modern épületekben sincs mindenhol rámpa, vagy használható illemhely. És akkor mindennek a tetejébe' lusta, nemtörődöm emberek még a parkolóhelyeiket is elfoglalják.
Pedig még akkor sem egyszerű a helyzetük, ha a fenntartott helyen állhatnak meg. Sok helyen a tábla vagy a felfestés mellett ugyanolyan járdaszegély van, mint máshol, márpedig tolószékkel egyedül nem lehet felmenni 5-8 centinél magasabb padkára. Sok olyan hely is van, ahol van ugyan rámpa, de túl meredek, így nem használható. Mintha nem is lenne.
Egy szó, mint száz, nincsenek könnyű helyzetben. Problémáik egy része nyilván az ország múltjával és anyagi helyzetével függ össze, de sokat segíthetnénk nekik, ha hagynánk, hogy legalább az alapvető jogaikat érvényesítsék, és például nem állnánk be paraszt módon a helyükre. Gáborral és Jánossal arról beszélgettem, milyen ma Magyarországon mozgássérültként autóval közlekedni meg parkolni, és úgy általában élni.
Mindketten három éve ülnek tolószékben. Gábor épp a születésnapján ment valahová motorral. Lehúzódott előtte egy Kispolski jobbra. Gábor azt hitte, őt engedi el, és elkezdett előzni, mire az autó egyszerre balra kanyarodott. A motor ott maradt az autó oldalán, Gábor pedig röpült előre, bukfencezett hármat, és az óta nem tudja mozgatni a lábait.
János Amerikában ütközött frontálisan. A szembe jövő autót egy indián gyógyító fia vezette, aki régi tradíció szerint mindenféle gombákat, kaktuszokat és füveket gyömöszölt a szervezetébe, és a sok hallucinogén hatása alatt átkormányozta kisbuszát a szembesávba. Az indián mellett ült a medicine man, kutyával az ölében. Ő nem volt bekötve, kirepült az ablakon, és a kutyussal egyetemben azon nyomban szörnyet halt. A sofőr megúszta. János és három utasa is túlélte az ütközést, ők ugyanis be voltak kötve, a baleset azonban nem múlt el nyomtalanul.
Mindkét fiatalember BMW-vel érkezett a találkozóra. Nem elveszett
ember egyikük sem, vállalkozók, és kifejezetten aktív életet élnek.
Amikor megkérdeztem, miért pont BMW, János szerényen mosolyogva
így felelt: ez jár a tolószékhez! Mindkét autót hasonlóan alakították
át. Az automata váltó természetesen alapkövetelmény volt, ezt kellett
kiegészíteni egy kézi gáz-fék karral. A karon ugyanolyan fogantyú van,
mint a motorokon, és gázt is ugyanúgy kell vele adni. János, mikor a
működését magyarázta hozzátette:
– Mi nem padlógázt adunk, hanem csuklógázt. Fékezni is a karral
kell, csak előre kell tolni, és az autó megáll.
– Nehéz volt megszokni az autó irányítását?
Gábor:
– Hát, az igazat megvallva, az elején, ha nagyon hirtelen kellett
volna fékeznem, valószínűleg csattantam volna, de én rengeteget
vezetek, van, hogy 5-6000 kilométert is megyek egy hónap alatt, így
viszonylag rövid idő alatt hozzászoktam.
– Ugyanolyan finoman tudjátok adagolni a gázt és a féket, mintha
lábbal csinálnátok? Egyáltalán, ugyanúgy tudtok közlekedni? Akár
sportosan is lehet menni így?
János:
– Persze. Hozzá kellett szokni, de ma már ugyanolyan
reflexszerűen csináljuk, mint régen lábbal. Ugyanúgy tudunk finoman
menni, de nagy gázt is adhatunk, jól működik a kézi vezérlés.
– Mennyibe került az átalakítás?
János:
– Az a vicc, hogy állami támogatást vehetsz fel az autód
átalakítására, ami 30 000 Ft, ehhez képest a legolcsóbb
átalakítás is bő 80 000-be kerül. Ha nagyon profi szerkezetet
akarsz, akkor majdnem egymilliót kell elköltened. Egyébként
autóvásárláshoz is vehetsz fel támogatást, de én három éve igényeltem,
és azóta sem történt semmi. Ráadásul benzines autóra maximum 1,6-osig,
dízelre kétliteresig adnak támogatást, pedig ilyen kicsi benzinesből
szinte nincs is automata váltós. A támogatás egyébként maximum
300 000 Ft lehet, ha jól emlékszem, vagy az autó értékének
maximum 60%-a, szóval nem túl sok.
Gábor:
– Lakás átalakításra is vehetsz fel pénzt. Az is 300 000
körül van, ami nevetségesen kevés. De legalább kapunk 90%-os
támogatást, ha vonattal akarunk utazni. Igaz, előtte oda kell szólni,
hogy legyen idejük kihozni az emelőt, amivel felraknak a vonatra, és
nem az utasokkal, hanem a biciklikkel együtt kell utazni, de legalább
olcsó. Még sohasem vettem igénybe.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
