A magyar üzemanyagpiac újdonsága a minden más benzinnél legalább 50 forinttal drágább Shell V Power Racing. Munkatársaink megpróbálták kideríteni, mi lehet a szupertitkos összetétel titka. Elemeztük a hivatalos reklámanyagokat, az oktánszámok motorra gyakorolt hatását, kiszámoltuk, mennyi V Powert kell tankolni egy kapányi Smart-ponthoz, végül magunk is kipróbáltuk, mit tud az új német csoda.
Különleges üzemanyag
A Ferrari versenyautókban is tesztelik októberben a Shell legújabb termékét, melyet Németországban fejlesztettek ki a magyar piac számára. A V-Power Racing olyan összetételű, hogy a korábbinál jobban és hatékonyabban ég el a motor égésterében. A mérések szerint az új ólommentes benzinnel közlekedő járművek 25 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsátottak ki, mint a elődeik.
Ezt az is okozhatja, hogy ez az új összetételű üzemanyag már alig tartalmaz például ként. A V-Power Racing a gyártók szerint átlagosan minimum 99-es, de általában inkább 100-102 oktánszám finomságú. A különleges adalékok mellett olyan egyedi keveréket is adtak a benzinhez, mely segítségével a kocsi gyorsuláskor kapja a legtöbb energiát.
Kapitány István a Shell Hungary Rt. elnöke elmondta, az új benzint
egyelőre Németországból importálják, de nem zárta ki annak lehetőségét
sem, hogy a jövőben a V-Power Racing a MOL Rt. valamelyik finomítójában
készüljön. Az új benzin valószínűleg nem lesz a hazai autós társadalom
széles rétegeinek napi betevő tankolnivalója, hiszen literje az
előzetes tájékoztatás szerint 299 forintba kerül majd. Ennek ellenére a
Shell Hungary Rt. elnöke úgy vélte, hamarosan a cég magyarországi
eladásainak akár a hét százalékát is elérheti a forgalma. Ez azt
jelenti, hogy a vállalat tervei szerint évente 30 millió litert adnak
el csak a V-Power Racing-ből.
-Kerekes-
Bevezetés a marketingbe
Van ez a hiperszuper benzin, amit el is kéne adni a kovácsjózsefeknek. Hirdetések, prospektus, hajrá.
Először is, kell egy rövid, közérthető magyarázat: ,,... a különleges összetételű üzemanyag nagyobb teljesítményt biztosít, így minden helyzetben dinamikusabbá teszi autóját". Aztán egy cseppnyi tudományos-technikai bemutató, ami egy táblázat formájában köszönt be: a nyolcadikos kémia tanterv mértékegységei (kg/m3, M%), meg tizedesvesszők sok nullával. Mindent megtudunk az új benzinről, kéntartalom, oxigéntartalom, de összehasonlítás más termékekkel, netán magyarázat nincs. Az ólomtartalom max. 0,005 g Pb/l és kész, akinek ez nem elég, nézzen utána.
Kell azért egy kis fátyolfellibentés a Titokról: ,,különleges receptúra," ,,speciális adalékok", ,,egyedi komponensmix." Ebből ugyan megint csak semmi konkrét nem derül ki, de legalább a MOL nem nyúlja le az okosságot. Egy konkrétum szerepel többszörösen kiemelve, a 99+ oktánszám, ami még meggyőző is lehetne, de ugyancsak a Shell marketingesei írták egy korábbi prospektusban: ,,Kutatások bizonyítják, hogy az előírtnál magasabb oktánszámú benzin használata önmagában nem növeli az autó teljesítményét."
Ezek után még hivatkozzunk valamire, például arra, hogy ,,a 18
egyéni és 11 csapatgyőzelem a Forma 1-ben az évek során magáért
beszél," hátha a célközönség elfelejti, hogy a Forma 1-ben
konstruktőrök és pilóták is versenyeznek, nemcsak üzemanyagok.
Mindettől azonban még akár jó is lehet az új csodabenzin.
(Sz.I.)
Ami jó a Ferrarinak,
az biztosan önnek is jó - így hangzik a Shell V-Power
reklámszlogenje. Pedig a legtöbben csak álmodozunk egy olasz
sportkocsiról.
Eleve szokatlan, hogy egy olajtársaság motorbenzint reklámoz:
általában a kenőolajak teljesítménynövelő, és kopáscsökkentő hatásáról
hallunk. A benzint a legtöbb kúthálózat a MOL-tól vásárolja, így
nincs sok különbség a különböző címkék alatt kapható motorbenzinek
közt. A Shell már korábban bevezette a V-Power nevű benzint,
amelyet igényesebb vásárlóinak ajánlott. Itt nem volt okunk kételkedni,
egyszerűen jobb, tisztább minőséget ígértek.
A mostani kampány azonban radikális, már az első tankoláskor érezhető változásokat ígér. A teljesítmény növelése azonban nem egyszerű még egy ekkora cégnek sem. Az első tévedés, amit kihasználnak a kampány során, hogy a magasabb oktánszám "erősebb" benzint jelent. Persze ez így nem hangzik el, de a legalább 99-es oktánszám emlegetése mégis sokat sejtető. Az oktánszám azonban csak a benzin sűrítés-tűrését fejezi ki, így ha egy motorban fellépő sűrítést már a 95-ös benzin elviseli, akkor teljesen felesleges nagyobb oktánszámú üzemanyagot használni - ennek egyedül tuning közben megemelt kompressziónál (egyes raliautóknál, esetleg turbónyomás-emelésnél) van értelme.
Természetesen azok meggyőzésére, akik tudják, mekkora a magas oktánszám "jelentőssége", a V-Power Racing további különleges tulajdonságokat is felvonultat. Először is importáruról van szó, a benzin állítólag egy németországi finomítóból származik, a cég szakemberei szerint így más az összetétele is. Ezen túl egy különleges "komponensmix" - ez a Shell hivatalos szóhasználata - gondoskodik róla, hogy utcai autónkat nagyobb gyorsulásra serkentsük. Ehhez nincs mit hozzátenni.
Természetes, hogy a megkérdezett Shell munkatárs - bár megígérte, hogy a későbbiekben további felvilágosítást ad az új üzemanyaggal kapcsolatban - nem mondhatott róla többet: egyrészt neki sem mondták el, hogy mi ez a mix, mivel ez ipari titok, másrészt az egyszerű autósnak elég is ennyi: ebben a benzinben több van, mint átlagos társaiban. A termék prospektusában "válogatott műszaki adatokat" is találhatunk. Egy kis utánajárás után viszont kiderült, hogy az oktánszámon és a kéntartalmon kívül a szabvány által előírt értékeket írták le. Az alacsony kéntartalom persze jó minőségre utal, de a teljesítményt nemigen befolyásolja.
Bizonyíték tehát nincs, marad a spekuláció: ha egy motorbenzin növeli a teljesítményt, akkor minden bizonnyal az átlagosnál magasabb fűtőértéke lehet. Így elvileg magasabb teljesítmény és alacsonyabb fogyasztás érhető el. Nem lehetetlen, hogy a Shell szakemberei a szokásostól eltérő vegyi összetételű, magasabb fűtőértékű benzint fejlesztettek ki. Ám a magasabb fűtőérték nagyobb középnyomást és csúcsnyomást is jelent a hengerekben, ami elvileg csökkentheti a motor élettartamát.
Nem valószínű, hogy a Shell ezt akarta volna elérni, hisz hamar
lemondhatna a magyar piacról, ha termékeivel bizonyíthatóan rongálná a
vásárlók járműveit.
A kis középnyomás-növekedéssel viszont az elérhető
teljesítménynövekedés is kicsi marad, egy 100 lóerős motornál talán
egy-két lóerőnyi. Az eredmény tehát bizonytalan, a felár viszont
biztos. A "sima" V-Power slágertermék, a cég eladásainak csaknem
egyötöd részét teszi ki, és valószínűleg a Racing változat is népszerű
lesz. Sokan a nagyobb erőt is érezni fogják, bár valószínűleg ennek egy
részét maga a versenybenzin-tudat okozza majd.
-Andróczi-
Smartematika
Aki a Shell kutaknál tankol, minden liter benzin után kap 1 Smart-pontot, illetve a V-Power Racing tankolásakor a dupláját. A pontokat összegyűjtve ajándékokra lehet beváltani egy katalógus alapján.
A magyar átlagautós évente 10 ezer kilométert vezet. 8 literes fogyasztással számolva ez 800 liter benzin, vagyis 800 Smart pont. Egy kerti kapához (hagyományos fémkapa) majdnem három évig kell szorgalmasan gyűjteni (2325 pont), de egy ,,LEGO lángcsóva hajítóprofi" (sic!) már 20 hónap után összejön (1329 pont).
Egy igen-igen szorgalmas taxisofőr, aki mondjuk évi 100 ezer kilométert hajt, ráadásul a dupla pontszámos benzint használja, már komolyabb terveket szőhet. Ő egy év alatt 16 ezer pontot szerez, amiből nem gond anyunak karácsonyra a Beurer infravörös rezgőfejes testmasszírozó (6249 pont), de egy kétszemélyes repülőjegy a festői macedón Szkopje városába még neki is három évbe és három hónapba kerül (52 000 pont), amennyi idő alatt 7 millió 800 ezer forintot hagyott a Shell-kutaknál, mai árakon számolva. De az idő pénz: az átlagautósnak 65 évig kellene tankolnia ezért a kirándulásért.
A katalógus legvonzóbb ajánlata az adakozás: Smart-pontjaikant felajánlhatjuk a Pető Intézet mozgássérült gyermekeinek, illetve a Peter Cerny alapítvány számára a beteg koraszülöttek gyógyítására. (Sz.I.)
És a tesztpilóták:
Égő Ákos (totalcar webszerkesztő):
-Yamaha Jog robogómba tankoltam kétszer öt litert. Tapasztalatom
szerint hasított. Aztán egy ideig nem mentem vele , és amikor újra
motoroztam, már kevésbé éreztem a plusz erőt. Azután hagyományos 98-ast
tankoltam, majd megint egy teli tank V-POWERt. Most határozott
teljesítmény növekedést éreztem. Ma reggel ment mint a barom.
Winkler Róbert (totalcar felelős szerkesztő):
-Golf II. GTi, 136 ló. A Wolfsburgi Fenevad még 95-ös benzinnel
is elég vadul megy, de a V Power Racingől mintha kicsit táltosodott
volna. A tárgyi bizonyíték, hogy elkönyveltem életem első
traffipax-szal hitelesített gyorshajtását. Egy kis utcából kanyarodtam
ki, tehát nulláról indultam, és kb. 50 méternyire, az alkalmi
mérőállomáson már 76 km/h-val fotóztak. Az első tankolás tehát többe
került, mint az amúgy sem olcsó 299 Ft/liter. Lehet benne valami - még
tankolok belőle néhányszor, legalábbis míg nem kezdik Magyarországon
gyártani.
Bochkor Gábor (médiafenomén):
-Mercedes 300 SE. Van egy haverom a Shell-nél, ő ajánlotta a V
Power Racing-et. Eddig háromszor tankoltam, de nem éreztem
teljesítménynövekedést. A srác mondta is, hogy inkább a régebbi autókon
lehet érezni a plusz erőt. Én azért használom, mert az újabbaknak is
jót tesz, kipucolja a hordalékot, lerakódást.