Ha a költségvetés mínuszos, az autós fizet. Eddig is fizetett, de most többet fog. És gondolta volna, hogy a tuningolás adócsalás?
Felnőttek vagyunk, tudjuk, hogy az állam pénze a mi tárcánkból jön. Azt is tudjuk, hogy abból lesz a (kevés) nyugdíj, a (rossz) egészségügyi ellátás és az (életveszélyes) úthálózat. De ez most nem ide tartozik, a lényeg az, hogy mennyivel többet dobunk be jövőre a közösbe az individuális transzport és a környezetpusztítás privilégiumáért.
I. Az átírási illeték
Mivel a kormány az EU-nál lassan de biztosan bebukja a regisztrációs
adót, máshol kell megtermelni a pénzt. Íme az új átírási illetéktábla:
1890 cm
3 alatt 18 forint köbcentinként, fölötte 24 forint. A
kizárólag elektromotoros járműveknél 800 Ft/kW, a hibridekről
külön nincs szó, azok alighanem sima benzinmotorként fizetnek.
Mazda RX-7- és RX-8-vásárlók, figyelem: köbcentinként 36 Ft-tal
jönnek a büdzsének.
Mi ezzel a baj? Az emeléssel önmagában nem sok, a szívás közös ügyünk, nem lehet megúszni. A baj az, ami miatt a regadót is baszkurálni kellett: az érthetetlen értékaránytalanság. Miféle ráció van abban, hogy egy 27 éves, szétrohadt dízel zöldséges Mercedesre 72 000 forint legyen az átírási illeték, miközben a vételára 200 000? Miért ugyanannyi, mintha az ember egy új E-mercit vett volna 17 millióért? A közteherviselés koncepciójának lényege, hogy az emberek lehetőségeikhez mérten áldoznak a közjóra, itt pedig ez az ötlet csírájában sem látszik.
Kati keretese: Hol itt a környezettudatos gondolkodás?
Kicsit eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha a villanyos motorok kilowattjával számolnám ki az átírási illetéket. Az egyszerű számolás végett vegyünk példának egy ezres Aprilia Tuonót motorkerékpárt. Teljesítménye kis kerekítéssel 100 kW (99,2 kW), lökettérfogara 1000 cm 3 (998). A lökettérfogat alapján 24 000 Ft-ot kell fizetni átíráskor. És most jön a meglepetés: ha hasonló teljesítményű villanymotorom lenne, mert szeretném, hogy ne essenek le ideje előtt a fáról a verebek, akkor kilowattonként 800 Ft-jával mérve 80 000 Ft-ot, azaz több mint háromszorosát kellene átírási illeték gyanánt befizetni.
II. A gépjárműadó
Amit eddig súlyadóként ismertünk, de eztán lóadóként fogjuk. Megfizetni az köteles, akinek nevén az autó az év első napján volt. Felmentést kapnak a súlyos mozgáskorlátozottak, ha 100 kW-nál gyengébb járművel járnak.
Az adó alapja ezentúl nem a nyilvántartott súly, hanem a forgalmiban szereplő teljesítmény, kilowattban. Ha ott lóerőben van megadva, 1,36-os osztás után kijön a teljesítmény kW-ban, azzal kell számolni. Ha egyáltalán nincs vonatkozó adat, akkor az adóhatóság megkérdezi a területileg illetékes közlekedési felügyeletet. (Remélem a japán belpiacos Datsunokból alapos dokumentációkkal rendelkeznek.)
Üdvözlendő, hogy a gépjárműadó legalább látszólag törekszik az értékarányosságra. Ahogy az autó öregszik, arányosan egyre kevesebbet fizetünk a teljesítményéért. Azaz:
"Az adó mértéke a gépjármű
- gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300
Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 4-7. naptári évben 260 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 200 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 12-15. naptári évben 160 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári
években 120 Ft/kilowatt."
Mielőtt keblünkre ölelnék a jogalkotót az értékarányítási szándék feletti örömünkben, tűnődjünk el: az új autó és a 25 éves autó adója közt 2,5-szeres a különbség. Tehát míg 27 éves autónk a valóságban újkori árának csak 5%-át éri, azért újkori adójának 40%-át ki kell rá fizetnünk. Nem az öreg autót használók jártak jól.
Huncut probléma az utólagos teljesítménynövelés kérdése. A súlyadó korában azzal vált elvi adócsalóvá az ember, ha egy mázsa krumplival a csomagtartóban közlekedett. Most viszont az, aki 7 éves Honda Integrájára kifizeti az új rendszerű adót (140 kW*260 Ft = 36 400 Ft/év), aztán rácsavaroz egy turbót, és lesz belőle egy 250 lovas Integrája, az de jure adócsalást követ el. Hogy ezzel mi a helyzet, még nem tudjuk.
Nagyon remélem, nincs olyan debil állam a földön, amelyik:
a) kötelező teljesítménymérést ír elő a műszaki vizsgán;
b) megtiltja az utólagos teljesítménynövelést.
Mivel az érdemi motorteljesítmény-növelésnél nálunk úgyis
divatosabb a kék LED és a repülőgépszárny a csomagtartón, ezért talán
ez az a joghézag, melynek befoltozására nem érdemes értékes jogalkotói
erőforrást vesztegetni.
A teljes jogszabályt itt találja. A lényeg a 36-38. oldal. Számoljon utána, állítólag van olyan, aki jobban jár.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Tesztek
A legek Volvója a bőségben is szerény maradtTeszt: Volvo EX90 Twin Performance Ultra AWD - 2025.
A továbbszolgáló XC90-nel párhuzamosan kapható a tisztán elektromos utód, a legtöbb leg Volvója, a hétüléses EX90.
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Autójogász
Kölcsönadtam az autóm, de nem hozták vissza
Még nincs a nevemre írva, ilyenkor mit lehet tenni?
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Hírek
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.
- Hírek
Rég láttunk akkora tuskót, mint ez a járdán verető, őrült taxis
Senki és semmi nem érdekelte: kényelmetlenül hosszú ideig tahóskodott a járdán.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
