"Mercedes", azaz elegancia spanyolul: ezt a nevet választotta Emil Jellinek és felesége, Rachel a kislányuknak. Az autómániás papa gyermeke hamarosan bevonult az autótörténetbe. Összeállításomban nem szeretnék a Mercedes, mint autógyár históriájával foglalkozni, mert az lassan mindenkinek a könyökén jön ki. Inkább néhány érdekességet gyűjtöttem össze.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Emil Jellinek sikerei csúcsán |
Emil Jellinek nem mindennapi karakter volt. Egy
lipcsei rabbi gyermekeként látta meg a napvilágot. Fiatal
korában Észak-Afrikában dolgozott, majd Bécsben egy francia
biztosítótársaság ügyvezetője lett. Vagyonát leginkább
dohánykereskedelemből szerezte. 1889 szeptemberében született
lánya, Mercedes Adrienne Manuela Romana. A gyermek születése
fölötti örömében Jellinek villáját Mercedesnek nevezte el.
A munkamániás papa egyéb munkái mellett még Franciaország osztrák konzuli posztját is elvállalta, de telente a munka fáradalmait Nizzában pihente ki. Ott találkozott először az újfajta közlekedési eszközzel, az automobillal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egyik legelso Mercedes márkanevet viselo automobil. |
Gottlieb Daimler 1886-ban rendelt hintót egy
közeli kocsigyárostól, és abba épített egy stabilmotort. Ez az
alkotás volt az egyik legelső kereskedelmileg sikeres, belsőégésű
motorral hajtott automobil. Daimler számára
az első komolyabb megmérettetés az 1889-es Párizsi
világkiállítás volt, ahol egy kevésbé hintószerű gépjárműve
felkeltette a Panhard család figyelmét.
Részben az ő kapcsolataik és megrendeléseik révén erősödött meg üzletileg az addig gyenge lábakon álló Daimler autókészítő műhely. Először 1893-ban látogatta meg a canstatti céget Emil Jellinek. Teljesen beleszerett az autókba és szinte minden évben rendelt magának egyet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A két cég egyesülése után ez az autó viselte eloszor a babérleveles Mercedes-Benz jelvényt 1927-ben. |
1898-ban friss szerzeményével, egy négyhengeres
Daimler Phoenix túrakocsival benevezett a Tour de Nice versenyre.
Mivel akkoriban mindenki becenevekkel illette autóját, ő pedig
imádta lányát, autója
Mercedes néven szerepelt a startlistán. Két évvel később a
Phoenix típust sikerült úgy továbbfejleszteni, hogy Jellinek 36
darabot rendelt belőle, összesen 550000 márka értékben.
Két kikötése volt:
1, ő legyen a kizárólagos értékesítő Amerikában, az
Osztrák-Magyar Monarchia területén és Franciaországban.
2, az autók a lánya nevét viseljék. Ha valaki előtt
meglengetnek egy iszonyú összegről szóló csekket, bármibe
beleegyezik. Daimlerék sem cselekedtek másképpen. Ahogy mondani
szokás, a többi már történelem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A bájos lányka, aki bevonult az autótörténelembe, Mercedes Jellinek |
Jellinek első felesége 1893-ban elhunyt.
Második házasságából több gyermeke született, köztük Maja. Amikor
Gottlieb Daimler fia, Paul Daimler Ausztriában létrehozta a helyi
Daimler műveket, egyik legelső típusukat hű
támogatójuk, Emil Jellinek kérésére Majának nevezték el.
Mercedes Jellineknek nem sok idő adatott meg, hogy hírnevét élvezhesse, 40 éves korában halt meg Bécsben. A róla elnevezett villát 1945-ben az oroszok porig rombolták. A Mercedes automobilok azonban jó hírnévre tettek szert.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Jelvénytörténet |
A háromágú csillag, a Mercedes márkajegye
Gottlieb
Daimler gyerekmekeinek ötlete volt. Apjuk még kiskorukban
küldött haza egy képeslapot, amelyen csillaggal jelölte meg, melyik
házban lakik. "Egy nap e csillag még beragyogja munkámat" - írta a
képeslapra és az 1909-ben szabadalmaztatott háromágú csillag azóta
is fényesen ragyog.
Daimler legnagyobb vetélytársa az első világháború előtt a másik úttörő, Carl Benz volt. Benz más úton indult el, mint Daimler, de ugyanoda jutott: ma őket tekintik a belsőégésű motorral hajtott gépkocsi szüleinek. Benz nagyobb hatással volt az automobilizmus fejlődésére. Míg Daimler alkotásait csakis leányvállalatai másolták, Benz mindegyik típusa imitátorok tömegét vonzotta.
Például nem lehet megállapítani, hogy az első orosz gyártmányú gépkocsinak tartott Jakovlev-Freeze valóban Szent Pétervárott készült-e, vagy csak a hivatalos szovjet történetírás állította, hogy egy helyi Benz tulajdonos valójában autóépítő is volt.
Daimler és Benz évtizedeken át vetélkedtek, de az első világháború és az azt követő gazdasági összeomlás értelmetlenné tette a küzdelmet. Helyébe lépett az összefogás. 1924-ben írták alá az egyesülési szerződést. 1926. június 28-án a Daimler Motor Gesellschaft és a Benz megszűntek önálló cég lenni, helyükbe lépett a Mercedes-Benz. Az új jelvény: a háromágú csillag bíborkoszorúval körülvéve.
![]() |
|
|
![]() |
A Tripoliszi nagydíj megnyerése érdekében épített versenyautó. |
Az új cég megerősödött, főleg a harmincas
években
Hitler uralma alatt prosperáltak. A náci vezetés ugyanis
imádta a luxusautókat, és az autóversenyzés terén meg akarta
mutatni a német erőfölényt. Utóbbira kirívó példa, amikor 1939-ben
a Mercedes-Benz kifejezetten azért épített egy nyolchengeres
versenyautót, hogy megnyerje a Tripolisz Nagydíjat. Meg is nyerték.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hitler különleges luxusautója. Közel négy tonnát nyomott és 30 litert evett 100 kilométerenként... |
Luxusautók terén Hitler csak a legjobbal
elégedett meg. Szintén 1939-ben, Hitler 50. születésnapjára egy
különleges 770K típusú luxusautót küldtek Stuttgartból ajándékba. A
teljesen páncélozott nyitott luxusautót 394 lóerős 7.7
literes motor hajtotta. 4 centiméter vastag ablakokkal és 300
literes üzemanyagtartállyal szerelték fel. A pótkerekek védték a
motort.
A második világháború végén a Mercedes megkezdte vezeklését a harmincas években tanúsított szerepéért.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
