A Prius és a hibrid Auris hajtáslánca

2010.09.08. 07:20

– Most akkor soros vagy párhuzamos? – kérdezte Bill vészjósló hangon. Négy éve vezette a Nagy Amerikai Autógyár versenytárselemző részlegét, és eddig még sosem fordult ilyesmi elő. – Az attól függ – felelte kiszáradt torokkal Tom, a Priust darabokra szedő csapat vezetője –, ilyen is, olyan is.

– Kicsit konkrétabban, ha kérhetném! – Utálta, ha nem értett valamit, és ennél csak azt utálta jobban, ha ezt a beosztottjai is észrevették.

– Pontosan mi sem értjük, Bill – próbálta nyugtatni a főnökét, ami egyrészt igaz is volt, másrészt talán megúszhatják a közelgő dühkitörést, ha előre leszögezik: nem csak a főnök a hülye. – Pedig a mechanika egyszerű, mint a faék: egyetlen nyomorult bolygóműhöz csatlakozik két villany- és egy benzinmotor.

– Látom – morogta Bill –, mi ebben a bonyolult?

– Az, hogy egy normál bolygóműben az egyik kerék mindig áll, másik kettő meg forog. Itt meg forog minden összevissza. Teleraktuk szenzorokkal az egészet, megmértünk mindent, de ha ránéz a grafikonokra, maga is elszédül, főnök.

– Koka, yuko, wasari! – rontott ekkor a tárgyalóba Eddie, aki kétszer is volt már Japánban, és előszeretettel villogott japántudásával – megtaláltam Sam bácsi jelentését a Prius II-ről!

– Végre egy jó hir! És hol van Sam bácsi? – kérdezte Bill.

– Gondolom, otthon – dünnyögött Tom, akinek nagyon jól jött volna most az öreg segítsége –, már a válság legelején kirúgták.

– Shit… na nézzük azt a jelentést! Szóval nincs benne se váltó, se kuplung…

– Ühüm – bólogatott Tom, mert ilyesmit tényleg nem találtak az autóban.

…a motor és a hajtott kerekek között az erőátvitelt egy bolygóműből és két elektromotorból álló, a vezérléstől függően fokozatmentes áttételként viselkedő nyomatékelosztó biztosítja. Az üzemmódtól és a fordulatszámoktól függően mindkét villamos gép viselkedhet egyaránt motorként vagy generátorként.

– Nyilván ezért jelölte őket Sam bácsi MG1 és MG2 névvel – szólt közbe Eddie, mert végre ő is értett valamit.

– Nyilván.

A hajtott kerekek a nagyobbik elektromotorral (MG2) vannak közvetlen kapcsolatban, míg MG1 a bolygómű napkerekéhez csatlakozik. Ez utóbbi látja el a hagyományos önindító és a generátor szerepét is.

– Mi is ezt gyanítottuk, mert se önindítót, se generátort nem találtunk… se ékszíjat, se rendes vízpumpát, se…

– Nyugi Tom, előbb rágjuk át magunkat a hajtáson… Az üzemmódokról nem ír valamit?

– Nézem… azt mondja:

Hidegindításnál MG2 áll, MG1 a napkeréken keresztül megforgatja a benzinmotort.

– Egy 42 kilowattos önindító, az tuti nem küszködik úgy, mint apám öreg Chevyje télen – gondolta Tom egy pillanatra, de érezte: a főnök nem örülne, ha ki is mondaná.

Az üzemmeleg motort álló helyzetben mindig kikapcsolják. Elinduláskor a hajtást a kerekekkel közvetlen kapcsolatban álló MG2 biztosítja, míg MG1 az álló motor miatt szabadon forog hátrafelé. Ha a nyomatékigény vagy az akku töltöttsége miatt szükséges, mindeközben MG1 is vezérlést kap, fordulatszáma csökken, sőt akár irányt is vált, a két motor nyomatékának eredője (más nézőpontból a két motor fordulatszámának különbsége) pedig megforgatja a benzinmotort, ami bekapcsolódik a hajtásba.

– Értem, végre értem! – kurjantotta Tom. – Ezt nézze, főnök: a mérési eredményekből csináltunk egy animációt, de nem bírtam felfogni, miért forog visszafelé a sárga motor.

– Rafinált kis sárgák – dünnyögte Bill, és még háromszor megnézte a videót –, de van benne logika. Mit ír még Sam bácsi?

Állandó sebességű haladásnál a motor mechanikai energiájának egy része a bolygóművön keresztül közvetlenül a kerekeket hajtja. A bolygómű napkereke eközben MG1-re támaszkodik, melynek fordulatszámát változtatva az elektronika beállítja az áttételt. Így a motor fordulatszáma mindig a fogyasztás szempontjából optimális értéken tartható.

– Elég béna hangja van menet közben, az tény – szólt közbe Eddie.

Mivel MG1 eközben generátor üzemben működik, az általa termelt elektromos energiát a vezérlés vagy az akkumulátorok töltésére, vagy MG2-n keresztül közvetlenül hajtásra fordítja.

Mennyit bír az akksi?

Gerald Killmannt, a Toyota Europe Powertrain Group igazgatóját faggattuk a hibridekről.

TC: Világméretű trend a downsizing, azaz az egyre kisebb motorok beépítése az autókba, Önök mégis növelték a hengerűrtartalmat. Direkt járnak mindig külön úton?

GK: Az első Priusok a japán belső piacra készültek, ahol sokkal zsúfoltabb a közlekedés, alacsonyabb az átlagsebesség, nagyobbak a dugók. Európában ehhez képest jelentős a nagyobb sebességű szakaszok aránya, ehhez igazítottuk hozzá a rendszert. A nagyobb hengerűrtartalom mellé hosszabb végáttételt választottunk, így a fordulatszám százhuszas tempónál 2500-ról 2200-ra csökkent: ez jót tesz a fogyasztásnak és az akusztikának is.

TC: Ennyire Európára szabták volna az új Priust?

GK: A fejlesztésnél fokozottan figyelembe vettük az európai és az amerikai piac igényeit, az Auris pedig az első hibridmodell, amit kimondottan az európai piacra szánunk. Csak hogy még egy példát mondjak: Európában alacsonyabb az átlaghőmérséklet. Ez volt az egyik oka a kipufogógáz-hőcserélőnek. A másik a rövidebb hidegjáratás miatt javuló fogyasztás és emisszió.

TC: Ha hibridekről van szó, az akkumulátor élettartama az egyik legkritikusabb kérdés. Mennyit bírnak az új akksik?

GK: Az akkumulátorok tervezett élettartama megegyezik a járműével.

TC: Jó, de az mégis hány év? Vagy hány kilométer?

GK: Folyamatosan elemezzük a vásárlók és a szervizek visszajelzéseit. Tudunk olyan Prius I-ről, amelyik 13 éves akkumulátorral közlekedik, és Svédországban akad olyan taxi, amelyik már a 300 000 kilométeren is túl van.

TC: A vezetési stílus vagy a használat módja befolyásolja az élettartamot?

GK: A töltés-kisütés folyamata az elektronika által nagyon pontosan szabályozott, erre a vezetési stílus nincs hatással. Az elméletileg lehetséges kapacitásnak körülbelül a felét hasznájuk ki pontosan azért, hogy minél hosszabb élettartamot érhessünk el. A túltöltés és a mélykisütés halálos az akksira nézve, de ez normál üzemben nem fordulhat elő.

TC: A hideget és a meleget se szeretik…

GK: Az akkumulátor hűtése valóban fontos: a cellák hőmérsékletét folyamatosan méri az elektronika, a hűtéshez pedig az utastérből szívja egy ventilátor a temperált levegőt. A túl nagy hideg tényleg nem használ, de megint csak a svéd taxira hivatkoznék…

TC: És mit hoz a jövő? Mi a fejlesztés további iránya?

GK: Jelenleg egy hatszáz autóból álló plug-in-hibrid flottát tesztelünk szerte a világban. A statisztikák szerint az emberek 80%-a napi 25 kilométernél kevesebbet autózik. Körülbelül ide kell majd belőni a tisztán elektromos üzemű hatótávot, és máris hatalmas lépést tettünk a lokális emissziócsökkentés felé.

TC: Mi a véleménye a range extenderekről?

GK: Érdekes koncepció, de viszonylag nagy akkumulátor kell hozzá, ami nagy tömeget és magas költségeket jelent. A Toyota és a Lexus összes modellje ugyanazon a jól bevált power-split architektúrán alapul.

Most akkor soros vagy párhuzamos? Lapozzon, kiderül!

Az oldalról ajánljuk

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

13 perce
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02