Felrobbant motor a flakonból
Amit tudni érdemes a hidegindító spray-ről
Olvasónk szolgáltatta a képanyagot és az apropót, hogy cikk szülessen a hidegindító spray-kről. Nem részletezte, mit művelt a szerrel, de a fotók magukért beszélnek. Ennél nagyobb haváriát nehéz összehozni egy kis flakonnal. Szörnyülködjünk együtt.

Utoljára előző Audimnál használtam hidegindítót, de igazából szégyellem is. Szívódízel szivar volt a nyolcvanas évek elejéről, ősmagyar autó - hogy mennyi kilométer volt benne, csak elképzelni lehet, tudni nem. Kompressziója elhanyagolható volt, a porlasztókat sosem mertem kitekerni. Kemény hidegben a jégkaparás két-három percét végig kellett izzítani a fixre kötött relével, ezután pöccre indult, öt hengerrel. Csak ahogy lekapcsolt az izzítás, úgy álltak le járó motornál egymás után a hengerek. Ilyenkor kellett fürgén áthajolni a kesztyűtartóban elhelyezett flakonhoz, és körültekintő, igen finom, cicegtető adagolással életben tartani a motort a spray-vel, amíg egy-két perc alatt át nem melegedett.
Ne kövessék rossz példámat. A legfontosabb, amit a hidegindítóról tudni kell, hogy csak legvégső vészhelyzetben szabad használni, amikor a terhes feleségünkre rágyulladt a ház, és már izzik a gázcsonk. Na, ha ilyenkor nem röffen be a gép, akkor indokolt egy óvatos spriccentés, hátha csak annyi kell, hogy beinduljon. De ilyenkor is legyen előttünk a képsor, mire képes az átkozott anyag.

Viktor, aki a fotókat küldte, feltehetően csak annyit hibázott, hogy túl sokat fújt be a motorba. A robbanás leszakította a szeleptányérokat, átütötte a hengerfejet, valamint a dugattyútetőt, és a turbófeltöltőig lőtte ki a törmeléket. Motorcsere, nem kérdés. De ha ilyen pusztításra képes a hidegindító spray, miért árulják recept nélkül a benzinkúton?
Nincs olyan kopott motor, aminél a startpilot lenne a megoldás. Egy benzines bármilyen gyenge kompresszióval beindul a legnagyobb hidegben is, ha rendben van a keverékképzés és a gyújtás. Dízelnél hasonló a helyzet, erre az öreg Audim a legjobb példa: ha minden izzítógyertya működik és elég gyorsan pörget az indítómotor, be fog indulni az utolsó kotvány is.
Ha nem indul az autó, meg kell keresni a hiba okát és meg kell csinálni - legrosszabb esetben egy akksi és egy amúgy is esedékes javítás elég is. Nem ér arra hivatkozni, hogy egy motorgenerál nem fér bele, arra általában nincs szükség, ha csak az a cél, hogy beinduljon a motor. A mérleg másik serpenyőjében viszont tényleg egy súlyos károk vannak, nézzünk csak a képekre.

De elég a prédikációból, nézzük meg, mi is ez a hidegindító spray és hogyan működik. Összetételét nézve a legfontosabb része a dietil-éter, ami azért jó, mert 35 fok körüli a forráspontja, és 160 fok környékén már öngyulladásra képes. Mellette illékony szénhidrogének vannak még a flakonban, illetve a hajtógáz, hogy ki lehessen spriccelni.
Amikor klasszikus esetben lenyomjuk a kis csövet a légszűrőház torkán és bespriccentünk egy adagot, az addig indulásra képtelen motor beszívja, majd amennyire tudja, összesűríti, és általában már valahol a sűrítési ütemben meg is kezdődik az égés, mivel elérjük a kritikus 160 fokos öngyulladási hőmérsékletet. A hidegindítónak nem kell szikra sem, elég neki az összesűrített levegő melege, hogy begyulladjon, mint egy dízelmotornál.

És éppen ez a baj. Amikor a véletlenszerűen bejuttatott tüzelőanyag-többlet az általában már benzinben vagy gázolajban tocsogó hengerben lángra kap, a kontrollált égésre cseppet sem hasonlító, robbanásszerű folyamat mehet végbe. Ha már jóval a felső holtpont előtt megkezdődik az égés, a tervezett többszörösére szökhetnek a nyomáscsúcsok, ami jó esetben csak egy kis kopogásos égést, csörgést okoz, de mindenképpen ártalmas, leginkább a főtengelycsapágyakra. Tény, hogy ritkán fordul elő, amit a rémisztő fotókon látunk, de ha van más megoldás, jobb nem kockáztatni.
Ha mégis feltett szándékunk, hogy dietil-éterről indítsuk be autónkat, körültekintően járjunk el. Legjobb, ha segítségül tudunk hívni valakit, aki indítózik, amíg mi a motor levegőbeszívó nyílásába spriccelünk rövideket. Aki nem tudja, honnan szív a motor, inkább bele se kezdjen. Hasznos lehet a flakonhoz általában mellékelt vékony csövecske, egyrészt, hogy a motorhoz közelebb tudjuk bejuttatni az anyagot, másrészt, ha egyedül vagyunk, segítségével a vezetőülésből, egyik kézzel indítózva, másikkal spriccelgetve tudjuk végrehajtani a manővert. Semmiképpen ne próbáljunk először bespriccelni, aztán indítózni, illetve két-három sikertelen kísérlet után inkább adjuk fel és keressünk más megoldást. Ha összegyűlik a folyadék, majd egyszerre nyeli be a motor, elég jó eséllyel fordulhat elő az illusztrációs fotókat szolgáltatóhoz hasonló eset.
A flakonra általában rá is szokták írni, hogy dízeleknél tilos alkalmazni. Aki nem szeret saját autójával kísérletezgetni, szívlelje meg a tanácsot. Ha viszonylag modern motorról, mondjuk tízévesnél fiatalabbról van szó, szintén nincs sok értelme beruházni startpilotra: ha nem indul, ott komolyabb baj lesz; ha sikerül is beröffenteni a flakonnal, rendesen menni úgysem lehet majd vele.

Régebbi, karburátoros autóknál, vagy korai injektorosoknál, ha a hidegindítási dúsítás valami miatt nem jön létre, időszakos sikereket elérhetünk, de itt is feltehetően érdemesebb a javításra költeni a pénzt. Keverékképzési problémák esetén, ha arra gyanakszunk, hogy nem jut be elég benzin, egyébként jóval kíméletesebb a motornak, ha hidegindító helyett hagyományos féktisztítót spriccelünk be – ez legalább nem fogja öngyulladással túlterhelni a csapágyakat, viszont szépen elég, mint a benzin. Igaz, érdemes ezzel is csínján bánni, mert rendkívüli oldóképességével megtámadhatja a gumi és műanyag alkatrészeket a szívórendszerben.
Bikakábeltől kesztyűs csepptöltőig rengeteg hasznos téli autós kellék van, hidegindítóval jobb nem kísérletezgetni. Aki sikerrel használja, lelke rajta, de a leggyakoribb nemindulási okot, az akkucserét megúszni nem, legfeljebb elodázni lehet vele.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A legek Volvója a bőségben is szerény maradtTeszt: Volvo EX90 Twin Performance Ultra AWD - 2025.
A továbbszolgáló XC90-nel párhuzamosan kapható a tisztán elektromos utód, a legtöbb leg Volvója, a hétüléses EX90.
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Autójogász
Kölcsönadtam az autóm, de nem hozták vissza
Még nincs a nevemre írva, ilyenkor mit lehet tenni?
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
- Hírek
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.
- Hírek
Rég láttunk akkora tuskót, mint ez a járdán verető, őrült taxis
Senki és semmi nem érdekelte: kényelmetlenül hosszú ideig tahóskodott a járdán.
