Az anyacsavar-hasító
Szerszám Szombat: anyacsavar-hasító
Öreg járműveket szerelők rémálma a csavarorsóra rohadt anyacsavar, amiről lefordul a kulcs, lenyalva a csavar maradék, egyébként is rozsdaette sarkait.

Ott állunk egy megbonthatatlan csavarkötéssel, pörög az agyunk, hogy lehetne okosba' lecsavarni. Nagy küzdéssel megreszeljük, hogy az eggyel kisebb villáskulcs pont rámenjen, de a két lap nem párhuzamos, lefordul a kulcs. Megmelegítjük, de a mellette lévő gumibak már majdnem megolvad. Próbáljuk a vágóval ütni, de nincs hely, nincs húzása, de már kapott az alvázvédő is, le is tolta a vágó sarka.
És akkor itt jön képbe az anyahasító (Nut splitter). Az elnevezés önmagában is durva, a szerszám erre csak rátesz. Brutális erősségű, szemes csapra emlékeztető állat, belsejében finommenettel ellátott hasító tekerhető a szemes rész belsejébe. Minden kis részletnek jelentősége van, és a jó szerszámot ez különbözteti meg a vacaktól. A szemes részbe kell tenni a hasítandó anyacsavart, a menetes szárat meg tekerni, amíg a szár elején kiképzett vágó el nem kezdi hasítani az anyát.
Kialakításánál fogva nem csak a rárohadt, vagy sérült csavaranyáknál használható, hanem akkor is, ha a csavarorsónak valami miatt nem lehet ellentfogni, és minden forog. A vágó testén horony fut végig, amelyben egy hernyócsavar siklik, és nem engedi elforogni a testben. A menetes részt az álló, csak oda-vissza mozgást végző hasító résszel egy golyó köti össze. Nagy erőt visz át, de kicsi a súrlódása. Az anyagminőségnek szerepe van, nem kétséges. A szemes rész, amibe a vágó fut, erősen meg van lapolva, hogy ellent tudjunk fogni, de a tapasztalat az, hogy nem nagyon van rá szűkség, mert ahogy a vágó belehasít az anyagba, egész jól tartja a berendezést.
A használata egyszerű, de pár dologra figyelni kell. Az első, hogy méretben megfeleljen a csavarhoz. 9-12 mm-es, valamint 12-16 mm és hasonló lépcsőkben vannak, egészen 27 mm-es anyacsavarig. A megfelelő méret fontos, mert az nehezebben fordul le, de hely is van a csavaranya szétnyitására.
Kézzel betekerjük a vágót a csavarig úgy, hogy pontosan lapközépen kezdje a vágást. A finommenetes orsót viszonylag könnyen hajtjuk be, a kis menetemelkedés nagyon nagy erőt eredményez a vágón. A menet felületi minősége nagyon jó, nem szorul, egy kis olajjal még könnyebbé tehetjük a vágást. A vágás közben nézzük a csavart, mert a rárohadt anyát nem biztos, hogy teljesen szét kell vágni. Ahogy a vágóél halad bele, a csavar nyúlásától és zömülésétől már azelőtt elválhat a csavarorsóról, hogy szétvágtuk volna. Ilyenkor, ha van elég hely, a szerszámmal is letekerhetjük.
Ha már tényleg csak kevés tartja, a csavarorsóra üthetünk egyet kalapáccsal, ez meghozza a várt eredményt: a csavar széthasad, néha pattanással szétnyílik. Az ütés azért hasznos, mert a menetnek szándékosan van egy kis holtjátéka, amely a vágóélnek az ütés hatására előtolást ad. De ha nem is pattintja szét a csavart, utána megint könnyű lesz csavarni a szerszámot vagy már a csavart. A szemes testen a lapolás segíthet ellentfogni a csavarásnál, de erre - bármilyen furcsa - csak a kicsiknél van szükség, mert lefordulhat. Amikor a vágóél elkezdi hasítani a csavart elég stabil az egész szerszám.
Ha a csavarorsó forog, két irányból, ellentétes oldalon is vágnunk kell, ekkor teljesen a menetes szárig be kell hajtani a vágót és az anyacsavar két részben szedhető le a csavarorsóról. Ha ügyesek vagyunk, a menetes rész a csavaron nem biztos, hogy sérül.
Ha a szerszám odafér a csavarhoz, már nyertünk. Az acélcsavart is hasítja, legfeljebb durvább ellenfogás szükséges, az átlagos anyacsavarokat pedig könnyedén vágja el. A legnagyobb hibája a helyigény, mert sajnos elég nagy felület kell neki, ráadásul a hajtás a csavartól 4-8 centire van, számos helyen esélytelenek vagyunk eleve.
Karbantartásigénye mindössze a menetes rész tisztántartása és olajozása, valamint a menetes, forgó rész és az álló hasítókés kapcsolatának zsírozása.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
