A Pumpa, a Dűzni, és két füstölgő kipufogócső

2008.09.22. 14:01

Miért hal(t) ki a Volkswagen által oly sokáig favorizált Pumpe-Düse befecskendező rendszer? Miben jobb a Common Rail? Keverékképzés és égéselmélet traktorosoknak és traktorgyűlölőknek.

Ahogy néhány éve a forgóelosztós adagoló kihalásának, illetve a képzeletbeli dízeles világtérkép távol-keleti partvonalára szorulásának lehettünk szemtanúi, úgy vált nemrég a természetes kiválasztódás következő áldozatává a Pumpe-Düse befecskendező rendszer. De miért?

Az elmúlt évezred végén pedig még szájtátva csodálkoztunk, hűűűdemegy az az egykilences, és a kutyát sem érdekelte, hogy kerreg-kattog-zörög. Istenem, dízel. Az elmúlt tíz évben azonban nem csak a vájtfülű nyugaton, hanem a lassan (és bizonytalanul) növekvő életszínvonalú vadkeleten is megváltoztak az igények. Ma már alapkövetelmény, hogy egy dízel ne (oké: ne nagyon) zörögjön, ne (oké: ne nagyon) füstöljön, és ne (oké: ne nagyon) maradjon le egy hasonló kaliberű benzines mögött.

A dolgok pontosabb megértéséhez vessünk egy pillantást az égéstérbe. A korszerű, közvetlen befecskendezéses dízelek hengerfeje teljesen sík, az égéstér gyakorlatilag nem más, mint egy, a dugattyúban kialakított szép, szimmetrikus üreg. Itt sűrűsödik össze és forrósodik fel a turbó által benyomott levegő. A forró levegőbe érkezik a rendszerint középen elhelyezett befecskendező fúvókából a gázolaj, s konstatálva, milyen iszonyú meleg van odabent, rövid töprengés után meggyullad és elég.

Eddig az elmélet a tankönyvekből, a lényeg azonban – mint mindig – itt is a részletekben rejlik. Mert nem mindegy, hogy mennyit, mikor, és hogyan.

Teljes terhelésen viszonylag egyszerű a helyzet: hosszabb-rövidebb idővel a felső holtpont előtt kell minél több gázolajat minél finomabban elporlasztani az égéstérben. A nagy, sőt még nagyobb befecskendezési nyomás itt duplán fontos: egyrészt finomabb az üzemanyag eloszlatása, ami jótékony hatással van a koromkibocsátásra, másrészt a befecskendezés nem tarthat túl sokáig, mert a kipufogóütemig elhúzódó égés gyorsan túlmelegítheti a turbót.

Sok üzemanyagot kevés idő alatt befecskendezni pedig csak nagy, sőt még nagyobb nyomáson lehet. Ez az oka a szinte minden katalógusban megjelenő befecskendezési nyomások közti versenyfutásnak. Végre egy olyan szám, melynek nem csak marketingszempontból van jelentősége, hanem valódi, tényleges haszon (kevesebb korom, nagyobb teljesítmény) állhat mögötte. Egy jó befecskendező rendszer fontos jellemzője tehát a minél magasabb befecskendezési nyomás.

Részterhelésen a dolog összetettebb. Mivel a károsanyag-kibocsátás (nitrogén-oxid, korom) nagyban függ a befecskendezés időpontjától (azaz a befecskendezés-kezdettől), minimális elvárás, hogy a befecskendezés-kezdet szabadon megválasztható, és hajszálpontosan beállítható legyen. EU4 – EU5-ös emissziós normák környékén egy főtengely-foknyi befecskendezés-kezdet eltolódás akár 15-20%-os NOx-emisszió növekedést okozhat. Akinek van mutatós óra a közelében, vessen egy pillantást a számlapra. Egy másodperc hat fok: ennek a hatodrészénél kell sokkal pontosabban összerakni és szabályozni az egész cuccot.

A nagyobb nem mindig jobb – ez különösen igaz a befecskendezési nyomásra részterhelésen. A túlságosan nagy nyomáson befecskendezett üzemanyag hangosan kopogva ég el, ráadásul az egészen kis dózisok pontos adagolása problémás az ehhez szükséges hihetetlenül rövid befecskendezési idő miatt. Jó lenne tehát, ha a befecskendezési nyomás többé-kevésbé szabadon megválasztható lenne: részterhelésen kisebb, teljes gázon pedig ahogy láttuk, jó nagy.

A jellegzetes, kopogó-kerregő dízelzaj elleni első számú csodafegyver (a vastag hangszigetelés mellett) az elő- vagy pilotbefecskendezés. A főbefecskendezés előtt egy (két, három) adagban beporlasztott nagyon kis mennyiségű gázolaj hasznos munkát nem végez, de égése során emelkedik a nyomás és a hőmérséklet a hengerben, melynek hatására a főbefecskendezéssel indított égés kisebb késedelemmel, kevésbé robbanásszerűen, lágyabban, csendesebben zajlik.

Összefoglalva tehát egy jó befecskendező rendszer:

- Maximális befecskendezési nyomása minél nagyobb
- A befecskendezési nyomás állítható, szabályozható
- A befecskendezés időpontja és mennyisége szabadon állítható
- Többszörös befecskendezés lehetséges

Ennyi elméleti bevezető után jöjjön a Ki mit tud!

Az oldalról ajánljuk

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

tegnap, 16:45
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Neked ajánlott