Ki ne álmodozott volna a műszerfalra szerelt varázsgombról, amitől egy pillanat alatt megtáltosodik az autó, és porig alázza a gonoszokat?
Harmincas-negyvenes éveiben jár az a generáció, melynek tagjai tátott szájjal bámulták esténként, amint Májkül benyomja a Turbo Boost gombot Kitt műszerfalán, és a fél falun átugratva osztja az igazságot . Nekik készünek napjaink „Sport Mode”-kapcsolói.
Kezdetben vala a bowden. Ez kötötte össze a gázpedált a fojtószeleppel (vagy az adagolóval), és a motor többé-kevésbé úgy ment, ahogy nyomtuk a pedált. Az elektronikus gázpedál bevezetésével a fix kapcsolat megszűnt: a gázpedálhelyzet-poti és a fojtószelep-állító motor közé került a vezérlőegység, benne a szoftver. Ettől a pillanattól határtalan lehetőségek nyíltak a fejlesztők előtt.
A jármű dinamikáját és a vezetés élményét alapjaiban meghatározó dolog a pedálhelyzet-jellegmező: itt dől el, mennyire kell nyomni a pedált, hogy feljussunk az érdi trabantfingatón. Egy Excel-táblázatot tessék elképzelni, melyben az adott pedálhelyzethez és fordulatszámhoz tartozó motornyomaték van eltárolva. Mondjuk 10%-os gázpedálhelyzethez 40Nm, 20%-hoz 80Nm és így tovább. Minél kisebb pedálhelyzethez minél nagyobb nyomatékot írunk a táblázatba, annál inkább sikerül elhitetni a sofőrrel, hogy erős, sportos autóban ül – és annál előbb érjük el a maximális nyomatékot.
Nem probléma tehát egy száz lóerős, kéttonnás dögről elhitetni, hogy fickós járgány, egészen, amíg el nem érjük azt a pedálhelyzetet, ami fölött már semmi sem történik. Alulmotorizált autóknál gyakran előfordul, hogy (kisebb fordulatszámon) 40-50%-körüli pedálhelyzetnél már teljes gázzal megy a motor, a sofőr meg csak csodálkozik előzés közben, miért nem megy jobban, hiszen ő nyomja, az előbb meg még olyan erősnek tűnt.
Egyrészt a pedálnak ez a felső, holt zónája szab határt a jellegmező meredekségének, másrészt az a tapasztalat, hogy a túlságosan sportosra, agresszívra hangolt autóval nehéz parkolni, viszont nagyon könnyű lekoccolni a dugóban az előttünk állót. Elég, ha rálehelünk a pedálra, és már ugrik is a gép. Ez jó, ha mi vagyunk az elsők a pirosnál, de nem jó, ha mi vagyunk a harmadikak, ráadásul figyelmünket gázadás közben a buszmegállóban ácsorgó csajok kötik le.
A pedálhelyzet-jellegmező valamilyen formában tükrözi a márkaimidzset, és a célközönségre van szabva: másképp alakul egy véresszájú BMW-ben, mint egy kis bevásárlókocsiban, de mindig kompromisszum a sportosság érzése, és a kényelem-biztonság között.
Kézenfekvő ötlet tehát nem egy, hanem két (vagy még több) pedálhelyzet-jellegmezőt letárolni a vezérlőegységben, amik közül a vezető kiválaszthatja a habitusához és pillanatnyi hangulatához leginkább passzolót. Egy agresszívat szombat estére és egy szoftosabbat vasárnap délutánra. Mint az előre programozott equalizerbeállítások egy csicsás távol-keleti minihifin.
A Sport Mode gomb mögött azonban ennél sokkal több rejlik. Az elektronikus motorvezérlők bevezetésével ugrásszeűen megnőtt a motorok dinamikája: ha lepadlózom, akár már a következő motorfordulatra iszonyú mennyiségű üzemanyag fecskendezhető be, és elérhető a (közel) maximális forgatónyomaték.
Ez rendkívüli módon igénybeveszi a motor és az erőátvitel alkatrészeit: a motor bólogat a felfüggesztésen, a féltengelyek csavarodnak, az autó pedig minden gázadásra és gázelvételre üt, ránt és bakol. Ennek tompítására kezdték alkalmazni a különböző elektronikus szűrőket, amelyek a pedálhelyzet változásait bizonyos késleltetés, szűrés után engedik tovább.
Így fordulhat elő, hogy a pedál lenyomása után néhány tizedmásodpercig tart, amíg fokozatosan felépül a kívánt nyomaték, míg a pedál elengedése után akár egy másodperccel is történik még befecskendezés, és az elektronika szépen, fokozatosan, rángatás nélkül csökkenti a nyomatékot. Ezek a szűrőbeállítások ugyanúgy jellemzőek egy autó karakterére, mint a pedálhelyzet-jellegmező, és ugyanúgy kompromisszumot jelentenek sportosság és kényelem között.
Ugyanaz a motor teljesen másként viselkedhet egy nagy Passatban, mint egy kis Seatban: a szűrés mennyisége és minősége határozza meg a dinamikát és így az autó jellegzetes viselkedését. A szűrőt kiiktatva a legunalmasabb Merciből is előtör a vadállat – ha a chiptunerek tényleg tudnák, mit csinálnak, ezzel kezdenék.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
