A legjobb, legkívánatosabb nőt is unja otthon valaki. Igen, azt a hamvas testű egyetemistát is, akit reggel bámult meg, ahogy az várta a buszt, ön pedig elképzelte, milyen jó lenne birtokon belül lenni.
Ki a fene akar évtizedekig aszalni egy autót? Minden reggel ugyanarra a fémes koppanásra figyelni, hogy hidegebb, vagy melegebb időben hangosabb? Hány fokban melyik sarkon jön ki a kékből a vízhőfok, hol kezd el fűteni, vagy mennyit eszik vegyesben százon? Évek alatt van elég idő kitapasztalni, aztán jönnek a na, már 800-on van a napi számláló, és még van benne típusú játékok. Meg a hiába nyomom, nem megy.
Ilyenkor cseréni kell, mert ez az állapot veszélyes. A kocsira.
Mert ilyenkor elkezdjük keresni az izgalmat a célra tankolással, az ablakmosó teljes kifogyasztásával, vagy azzal, hogy a két olajcsere között nem nézünk a nívóra, esetleg a guminyomást se ellenőrizzük szezon közben, hiszen a gumis beállította októberben. Az se baj, ha csíkoz az ablaktörlő. Ha a kesztyűtartóból dől ki a használt zsepi, ha a hátsó lábtér is a hamuban úszik, a csomagtartóban minden kanyarban dübben az ételhordó, amit anyu három hónapja kért vissza. Amortizálunk ezerrel. Leszarjuk.
Ezen az állapoton csak az autócsere segít.
A tél mocska még júniusban is a kocsin, az egyik kerék lapos, a helyzetjelző hónapok óta nem világít, világít viszont pár visszajelző a műszerfalon, hogy ideje feltölteni ezt-azt. Nyöszörög is valami, a beömlött csoki szépen olvadozik a tavaszi napon, a légkondi se hűti vissza, mert fel kellene tölteni, de minek ebbe a szarba? Már annyira unom. Tavaly, amikor ültünk benne húsz órát görögből hazafelé, akkor untam meg. De főleg a hangos kipufogó miatt. És már megint műszakira kell vinni. Borzalom. És az a szag eső után! Felfordul tőle a gyomrom.
Felesleges a harc, ki kell cserélni. Meglátja, jobb lesz.
Az átlagos autóhasználó is megunja az autóját. Nem is értem, hogy vehet valaki öt-hét éves hitelre autót? Mit hisz? Hogy majd nem unja meg?
Ilyenkor jön a vegyünk már másik napellenzőt. Rosszabb esetben a chiptuning, a küszöbneon, a trikóhuzat, pár vicces matrica, hogy: Dudálj csak, épp tárat cserélek. Egy Scénicben? Aha. Esetleg egy szett felni? Utólagos extrásítás. Néhány új hangszóró, mert a régi már nem szól elég jól? Bár a vételnél még örültünk neki. Esetleg valami koppan a motorban? Na végre. Diagnosztikát! Valami nagyjavítás legyen már, legalább a kuplung égne le. Legalább egy kavics a szélvédőbe. Dühből odavágni a fekvőrendőrhöz, ha a főnök hülye, ököllel ütni a kormányt.
A dologtalan kéznek az ördög ad munkát: ha így érez, inkább cseréljen autót, ez közös érdek. Az öné és a következő tulajé is. Na meg az autóé.
Aztán ott a másik véglet, mi a Totalcarnál inkább ide sorolódunk. A mániákus, aki ha nem tud beszédbe elegyedni választottjával, mert elfogyott a közös téma, inkább túlad rajta. Ha az autóval nincs mit tenni, mert kicserélődött az utolsó kárpitbolha is, meghozta a posta az új hűtőrácsot, a pepperpot felnin is ott feszülnek az új nyári papucsok. A lámpák kipucolva, a műszerfal átkábelezve, a karbi újrafúvókázva, a bőr leápolva, az összes szakkönyv megvéve, a pótalkatrészek a padláson, már csak menni kellene vele, de áááá. Akkor csak baja lesz. Valami hülye nekimegy a parkolóban. És amúgy is: hetek óta egyet se rántott semmilyen fordulaton és terhelésen, mégiscsak elég volt újrafúvókázni. Pedig milyen izgalommal hívogatta a bontókat, van-e a zöld napellenző? Aztán lett. Oda a varázs.
Cserélni kell.
Elkezdi nézegetni a hirdetéseket, ideológiát keres, hogy épp elköltözött a cég, vagy iskolába megy a gyerek, vagy de régen volt már erős autóm, csak kéne valami összkerekes, esetleg egy kombi. Japán. Vaslökhárítós, pléhdísztárcsás veterán. Youngtimer, amire gyerekként vágyott, és most megteheti. Persze nem ő keres többet, az autó ért el az értékcsökkenési görbe aljára. Legyen akármilyen, legyen másmilyen. Amivel lehet foglalkozni.
Cserélni, cserélni, cserélni.
Csak ez jár a fejében, hogy újságolhassa, vett egy jó alapot. Csak a belét kell kicserélni, meg a motort, kéne bele egy ötös váltó is, az vagy fél év nyugalom. Az évtized vétele, ezt nem lehet kihagyni ennyiért. Aztán kezdődik minden elölről.
Folyik az ideológia gyártása. Ami a vételkor előny volt, és fejben tovább erősítettük a kognitív disszonanciával, egy csapásra el tud múlni az úgynevezett megunás jelensége által.
Nem kellene hónapokig kerülgetni a forró kását, mindenféle homályos műszaki magyarázatokkal előállni egy fenyegetően közeledő nagyjavítás költséges rémével. Panaszkodni a légkondi hiánya, vagy a megléte miatt, és általában az autónak róni fel azokat a tulajdonságokat, amik miatt megvettük, de legalábbis elnéztük neki. Reggel sokáig készülődik, akkor erény volt, mert mindig csinos, ma már idegesítő, mert mindenhonnan elkésünk a trampli miatt.
Akkor még jó volt a sok lóerő, ma pedig zavar, hogy sokat eszik? Akkor még tetszett a reggeli hempergés, de ma már zavaró, hogy délben sincs reggeli? Hiszen az autó a vételkor is pontosan ekkora volt, így ment és ennyit evett. Be kell látni, hogy meguntuk, és ki kell cserélni. Jobb ez így mindenkinek, nem kell mögé az ideológia. Véletlenül hagyja nyitva ezt a cikket, és otthon se kell majd magyarázkodni.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
