Királynak lenni nehéz, főleg egy fehér furgonban

2009.01.28. 01:41

Miért is fehér szinte minden furgon? Mert könnyű dekorálni. Kivágatják a matricásnál, hogy Csipszar Bt. meg a telefonszámot, és már kész is a cégimidzs. És ha el akarják majd adni, akkor utána könnyű lesz átdekorálni. Amúgy pedig az egyik legolcsóbban mért szín ez, és festékről ezeken a kisteherautókon sok elfér, szóval nem is csoda, hogy döntő a túlsúlyuk. Igaz, akadnak zöld postásfurgonok is, kiscsomag-szolgálatok jellegzetesen nemfehér furgonjai, meg hasonlók. Mégis a fehérek váltak fogalommá – és nem pozitív értelemben.

Ott vannak mindenhol

Ott vannak mindenhol: egyszer az autópályán levillognak 160-nal a belső sávban, máskor meg agyonpakolva kettővel vánszorognak, tilosban parkolnak, elállják a járdát, nem indexelnek, leszorítanak, elmennek jobbról a megszűnős sávban és betolakszanak. A sofőrök jelentős része alkalmazott, vagyis nem a sajátja a kocsi, ráadásul ezekben az erősebb motorok szoktak lenni, a tankolás meg céges – nem csoda, ha nem kímélik a gépet. Az alkalmazotti léthez többnyire jár egy szemét főnök is, akit nem érdekel, milyen a forgalom, meg ilyesmi, érjen oda időben. Persze a fotók saját zsebből mennek.

Na persze furgon és furgon között is nagy a különbség. Van itt rövid, alacsony, hosszú tengelytávú magasított, sőt, mára megjelentek az olyan verziók is, amelyek messze túl vannak a 3,5 tonnán − szerencsére ezekhez már nem elég a B-s jogsi. Az viszont trend, hogy egyre erősebb motorokat szerelnek beléjük. A mai dízelek félgőzzel is úgy lenyomnak egy átlag személyautót, mint bantu négert a mocsárláz. Legalábbis üresen: egy ilyen dobozos furgon súlya tengelytávtól és a doboz magasságától függően 1,8-2 tonna körül van, még akkor is, ha négy méter körüli a tengelytávja.

a vezetőn hamar eluralkodik az „én vagyok itten az alfahím” életérzés

És ha csak levegőt szállít, még az alapmotorokkal is rettentő jól gyorsul, mert rövid a váltó, amihez ha hozzáadjuk a kellemesen magas ülőhelyzetet, a vezetőn hamar eluralkodik az „én vagyok itten az alfahím” életérzés. Ráadásul elég sok a fiatal sofőr, akit épp nem szerződtetett a McLaren erre a szezonra. De a tesztoszteron ettől még tombol. Ha pedig a három liter környéki csúcs-dízelmotor van a kocsiban cirka 400 newtonméterrel, akkor már autópályán sincs ellenfél.

Aki vezetett már hasonlót, tudja, milyen nehéz megállni, hogy ne padlózza le. Amúgy, ha van egy átlag szutyok személyautója, valódi élmény egy ilyen biztonságot nyújtó, erős gép. A futómű is elég jó, a fék döbbenetesen fog, ma már a fülke elég csendes, nem ráz, tényleg elhiteti az emberrel, hogy rá nem vonatkoznak a fizika törvényei. És végre törleszthet.

első számú közellenségként jegyzik a fehér furgonokat

Ugyanakkor egy körbelemezelt furgon furcsán fogyatékos szerzet, hiszen rettentő rosszul lehet kilátni belőle. Már egy ferdén betorkolló útnál is nehéz kinézni oldalra, a tolatás rémálom, az pedig, hogy a fülke ablakának vonala alatt mi történik, sokszor rejtély. Bár ma már egészen komoly tükörkomplexumokat szerelnek ezekre a kocsikra, nem véletlen, hogy a motoros vezetőtréningeken az első számú közellenségként jegyzik a fehér furgonokat. Bár a gyalogosoknak nincs ilyen tréning, ők sem látszanak a fülkéből, szóval jobb, ha vigyáznak a fehér furgonokkal. Mint ahogy a normál személyautók is. A kis holttércsökkentő tükrök nagyon picikék, szóval, ha nem koncentrál a furgonos srác, simán letol az útról egy jól irányzott sávváltással. És még csak nem is szándékosan.

Itthon ráadásul a közlekedési szabályok különbséget tesznek a 2,5 tonna alatti és feletti teherautók között, a nagy furgonok azonban általában magukra veszik a 2,5 tonna alattiakra vonatkozó könnyítéseket. Így például, ahol hetvennel szabad menni lakott területen belül, ott a nagy furgonoknak változatlanul ötven lenne a megengedett.

Ellenben jobbra tartás szempontjából nem 2500, hanem 3500 kg a határ, tehát a kisteherautók a párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a belső sávokban is közlekedhetnek, ha nem akadályozzák a többieket. Viszont egy csomó ilyen helyen hetven a megengedett tempó. Szerencsére a többiek akadályozásától nem kell tartani, a furgon ott is letol mindenkit, nemre, korra és össztömegre való tekintet nélkül. Aztán rendőr legyen a talpán, aki ránézésre össztömeget saccol – van jobb dolguk is, asszem. Ja, és a legrosszabbat még nem is mondtam: autópálya 80, országút 70. Már csak ezért sem érthető a hosszú, magasított furgonisták türelmetlensége a személyautókkal szemben akkor, amikor azok csak picit hajlandók gyorsabban menni 130-nál vagy 90-nél.

senki sem szeret mögötte menni

És ha már megszoktuk, hogy vadak, pofátlanok és öntörvényűek, ha beletörődtünk, hogy elengedjük, hadd menjen? Na, akkor jön a másik verzió, amikor megpakolják. Vagy túlrakják őket, mert a tengelyterhelést nem vizsgálja senki egy furgon esetében, vagy vigyázni kell a rakományra – innentől kezdve a hatalmas fehér doboz igazi tetűvé válik az úton. Egyenesen még csak-csak megy, ha van elég ideje felgyorsulni, de a kanyarokban le kell lassítania. Ezt az állapotot nem is szeretik vezetőik, legalább az egyenesekben igyekszenek minél gyorsabban menni: ott loholnak a békés Suzukik nyakában. És ha mindenki túlélte az előzést, továbbhajtanak a következő kanyarig. Majd szinte megállnak, mögöttük pedig szép sorban jönnek a nagymamák, nagypapák a Suzukijukban. És akkor jön a visszaelőzgetés: a furgon büdös, és nem lehet kilátni mögüle, senki sem szeret mögötte menni. Nem baj, majd egy hosszabb egyenesben visszaelőz a fehér furgon. Ha összejön. Ha meg nem, lesz egy remek képriport a Lánglovagokon.

A legsúlyosabb fokozat persze a hó és jég, valamint a hátsókerék-hajtás kombinációja. Ilyenkor a legjobb ESP-s Sprinter is partra vetett halként vergődik, ha nincs tele rakománnyal, hiába minden technikai trükk, de a többiek sem sokat érnek a diffizárjaikkal, kipörgésgátlóikkal. Persze a sprinteresek egész évben jól megalapozzák azt, hogy senki se legyen velük megértő, beleértve a ducatósokat és más lenézett fronthajtásos furgontársaikat is. Mert a furgonista társadalomban is jelen van a megosztottság.

Szerencsére van egy még náluk is rosszabb.

És mindez a fehér furgont a világ egyik legkiszámíthatatlanabb, legutálatosabb közlekedőtársává teszi. Szerencsére van egy még náluk is rosszabb. A román, szerb vagy ukrán rendszámos fehér furgon, ami lehet esetleg busz is, Németország és hazája között ingázva, melósokkal. Ez azért jó, mert ha valamit elrontanak, ott biztosan sok a halott. Hozzájuk képest a magyarok elsőáldozó szüzek, elismerem.

Hogy miért írtam le mindezt? Hát azért, hogy lássák a fehér (és más színű) furgonosok, hogy milyenek kívülről nézve. Igen, tudom, nem érezni a sebességet, viszont ott az erő meg nagy a stressz, rossz a kilátás, szorítanak a határidők, mégis, egyre jobban zavar ez a fajta viselkedés. Elvégre van műszer a kocsiban, rá lehet nézni, a bal kézhez meg azért szerelték oda az indexkart, hogy használják. Tudom, hogy Magyarországon lehetetlen betartani minden szabályt, de a furgonosok erőszakossága már kezdi a többieknél lenyomni a biztosítékot. Az embernek már-már az az érzése, mintha mindig ott tipródnának mögötte, lehetőleg utólagos, rosszul beállított xenonlámpával, fél méterrel a kocsi mögött.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján !

Azonban még mielőtt rettentő sok gyűlöletlevelet kapnék szokásos karácsonyi válogatásunkhoz , azért egy dolgot még hozzátennék. Ezek csupán benyomások, és nyilvánvalóan nem minden egyes furgonvezetőre igazak, ahogy nem minden Ducato/Transit/Sprinter/stb. fehér. Van köztük megfontolt, normálisan közlekedő, higgadt profi, sőt, meglepő, de egyre több nőt látok köztük. Viszont még ők is beláthatják, hogy a fehér furgonok világában jóval több a türelmetlen, hülyegyerek-attitűddel közlekedő, mint bármilyen más közlekedői csoportban, leszámítva talán a motorosokat.

Az oldalról ajánljuk

A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

52 perce
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21