Fiat Uno Selecta, nyikorgó Astra generátor

2001.06.11. 08:45
Sajnos semmilyen magyarországi Fiat szerviz nem vállalta az automata váltóval való küzdelmet, mondván nem Magyarországon forgalmazott típus. Pedig a Puntóban is ugyan ez van a mai napig, sőt a Ford Fiesta 91-96 között szintén ezzel a váltóval futott CTX néven.
Üdvözlöm Doki!
Nekem egy 1.6-os Benzines 1984-es Ford Sierra járgányom van. Öreg a verda, de nagyon szép és jó műszaki állapotban van.
Kérdésem a következő:
Úgy hallottam, hogy a váltóban (manuális) nem kell olajat cserélni, de én szeretném lecserélni, mert kétlem, hogy 17 év után is megfelelő lenne. Szeretném ha megélné a veterán korszakot. Mit tanácsolsz?
Válaszod előre is köszönöm.
Gábor (Egy őrült maximalista)
(2001. 05. 18.)

Ki mondta, hogy nem lehet a Sierra váltójában olajat cserélni? Általában azt tartják róla, hogy csak javítás esetén igényel olajcserét a váltó, de kétévenként szerintem illik cserélni benne.


Üdvözletem és jókívánságaim, tisztelt autódoktor!
A kicsi, amivel problémám van, Suzuki Swift 1.6, 98-as, 78 ezer km-rel. Melegen, enyhe terhelésnél, 2-3000-s fordulatnál, nem túl intenzív gázadásnál diszkréten csörren a motor. De nem marad csörögve, abbahagyja.
Szerviz ellenőrizte/beállította a szelephézagokat, gyújtást. A jelenség megmaradt, bár kevéssé intenzíven és ritkábban jelentkezik. Probáltam 98-as benzint tankolni, hátha javul - de nem jött be.
A szerviz szerint ők megtettek mindent, amit kell.
Én pedig attól tartok, valami komolyabb probléma előszele ez, ami persze majd a garancia lejárta után fog előjönni.
Lehet ez a jelenség természetes egy korrekten beállított autónál, vagy ne engedjem, hogy "elhajtsanak"? És ez utóbbi esetben hova forduljak, ha a szakszerviz szerint így jó az autó?
Minden jót: Koloszár Attila
(2001. 05. 20.)

Semmiképpen nem üzemszerű, hogy csörögjön a motor gázadástól. Ez a hang azt jelzi, hogy nem a gyújtószikra lobbantja lángra a motor lelkét, hanem öngyulladásos égés lép fel a szikra keletkezése előtt, vagy a túlzottan korán kapott szikra miatt. Állítólag be lett állítva az előgyújtás értéke pontosan. Ok. Fogadjuk el!
Vagy a vezérlés nincs a helyén. Vagy a gyújtás szabályzó rendszer nem megfelelően üzemel, (túl nagy előgyújtási értéket szabályoz!)
Esetleg a kopogásérzékelő hibája miatt nem szabályoz vissza kisebb értékre a rendszer!

Mást, mint a jelenség okozóját nem tudok nagyon elképzelni. Kicsit rámenősebben kellene fellépni a szervizben! Ha ez a tünet szerintük normális és üzemszerű, adják írásba a szakvéleményüket! Kérd határozottan.
És utána irány egy másik szerviz, ahol nem kell eldalolni, hogy másik szerviz milyen véleményt is adott.
Kérd meg, hogy kapcsolják gépre a motort és olvassák ki a hibakódokat!
Szerintem már az első helyen is sokkal buzgóbbak lesznek, ha írásban kéred a szakvéleményt, miszerint nem javítható a hiba!
Hiszen ez gyártási hiba elismerése ennél az egy darab kocsinál, ami szavatossági igényt támaszthat a gyártóval szemben. Ha pedig a hiba mégis megszüntethető, csak a szerviz nem ért hozzá, vagy a szerelő úr lusta, a gyártó igen el tudja verni rajtuk a port a márka hírnevének rontása miatt.


Szia Autódoki!
Lenne egy kérdésem! Ford Escort RS2000-ről van szó.
Kb. 40km/h sebességnél valami magasan búgó hangot hallok alulról! A hang a sebesség növelésével magasodik és kicsit halkul. Mitől lehet ez? Gumik cseréjét már próbáltam, de nem attól van! Valami futómű probléma lehet? Mennyibe fog ez kerülni?
Köszönettel, Zoli
(2001. 05. 20.)

Ha kanyarban változik a hang jellege, egyik felé elhallgat, a másik felé erősödik, akkor a kerékcsapágy kopott és morog. Ha nem változik komolyabb mértékben, lehet, hogy a differenciálmű okozza, mert kevés benne az olaj. Ha ez utóbbi a hiba oka, már nem biztos, hogy az olaj szintre történő feltöltése után el fog hallgatni.
De ezek eldöntését inkább egy tapasztalt szerelőre illene bíznod, így látatlanban ennél többet nem tudok tippelni. Ha a kocsi alatt időnként található olajfolt és a kifolyó trutyi átható szagú, kifejezetten büdös és az ujjad hegyére véve sűrű, de nem koszos színű, mint a motorolaj, egészen biztos, hogy a váltóból szivárgó olaj miatt van a hang! Mielőbb fel kell tölteni, és előtte megkeresni, mi miatt is szivárog?


Tisztelt Szakértő!
Egy 1.6 16V-s ECOTEC motoros régi Astrám van. Két kérdésem lenne:
Az első, hogy lehet kicserélni a középkonzolon levő fűtéskapcsolók piktogramjait hátulról megvilágító izzókat?
A második, az autó 1-2 napos állás után nehezen indul, sokáig kell indítózni, mintha nem kapna egyből üzemanyagot. Az első indítás után nincsen már gond, utána minden indításnál egyből indul. Más hibajelenség nincsen.
Előre is köszönöm a segítséget:
Balázs Miklós
(2001. 05. 22.)

Az izzókat nem sok idő kicserélni, ha a gombok kipattintásának ismered a trükkjét. Itt inkább nem írnám le idő- és helyszűke és a félreérthetőség miatt. Menj el egy villamossági szerelőhöz, aki kb. 10 perc alatt mindet kicseréli neked nem is túl drágán! Figyeld meg, vagy kérd meg, mutassa, mit csinál. Biztosan nem fog hadititkot csinálni belőle.
A huzamosabb állás utáni nehéz indíthatóság az üzemanyag rendszer nyomástartó szelepjének visszaeresztése miatt van. Házilag nem igazán ajánlatos piszkálni, de egy szervizben ez sem bonyolult mutatvány. Mindenképpen az üzemanyag szűrő cseréjét is el kell végeztetni egyidejűleg!
Az üzemanyag rendszere ennek a kocsinak 2,5-3 bar nyomáson üzemel, otthon ne piszkáld, mert egy hibás mozdulat, vagy egy szakszerűtlen szerelés is tüzet okozhat, ami legtöbbször nem válik a kocsi előnyére! Ilyen nyomáson már nehéz eloltani a kocsi üzemanyag rendszeréből eredő tüzeket.


Tisztelt Doki!
Van egy 6 éves 1,4 GL Astrám. Tavaly decemberben vettem, 106 ezer km van benne. Egy hónapra rá miután elhoztam jelentkezett egy nyikorgásra emlékeztető zaj, amit ékszíjnak gondoltunk, de később többszöri vizsgálat után a generátor alsó és felső csapágyának bizonyult. Javítására az ajánlat 7 ezer Ft anyag, 13 ezer Ft munkadíj. (Opel Danubia)

Ez a probléma mennyire súlyos, járhatok vele a nyár folyamán úgy, hogy ősszel kicserélem, vagy pedig cseréljem azonnal ki, mert nagyobb kárt okozhat?
Tisztelettel kérem válaszát!
ordogi
(2001. 05. 21.)

Inkább az árat tartom súlyosnak, a probléma csak kellemetlen.
Mindenesetre én mihamarabb megjavíttatnám, mert egy nyikorgó csapágy bármelyik pillanatban meg is szorulhat és ez akár a generátor tönkremeneteléhez is vezethet.
Ezt a javítást a feléből is el lehet végeztetni, éppen olyan szakszerűen mint az általad említett szervizben! Nem egy speciális dolog.


Tisztelt doktor úr
27 éve mozgássérült fiatal ember vagyok, emiatt erősen "autófüggő" a közlekedésem.
Fiat Uno Selecta autóm automata váltója néhány hete a következő tüneteket produkálja
- melegen (80-90 C) elmegy a meghajtás és az autó megáll
- ha lehűl, minden gond nélkül működik tovább
- erősen megnövekedett a fogyasztása
Meglehetősen jól felszerelt, ám automata váltóban tanácstalan szervizben van az autóm, ahol gyakorlatilag bármit meg lehet vele csinálni, csak tudni kéne hogy mit.

Eddig a következőket követtük el vele, minden eredmény nélkül:
- Szétszedtük, kitakarítottuk, kimostuk az alkatrészeket, majd ugyanúgy összeraktuk.
- Kitisztítottuk az olajszűrőt
- Megmértük a primér, szekunder és a kuplung kör olajnyomását, ez utóbbi "megy el" ha az autó meleg, de hidegen is hullámzik a kuplung köri olajnyomás.
- Olajhűtőt is kitakarítottuk.
- Kopott, törött sérült alkatrészeket nem találtunk benne, pedig az utolsó csavarig szétbontottuk. (Jó néhány speciális szerszámot egyedileg esztergáltunk bele)

Sajnos semmilyen magyarországi Fiat szerviz nem vállalta az automata váltóval való küzdelmet, mondván nem Magyarországon forgalmazott típus. Pedig a Puntóban is ugyan ez van a mai napig, sőt a Ford Fiesta 91-96 között szintén ezzel a váltóval futott CTX néven. Nem tudom az autót elvitetni sehová sem, mert egyrészt nem tudok senkit, aki ilyennel foglalkozna, másrészt a keresetem nem teszi lehetővé hogy "előkelő" helyen szervizeltessem, és már az is erősen meghaladja a lehetőségeimet, hogy elvitessem pl. Pestre autómentővel.

Kérem segítsen, mert már több mint egy hónapja nem tudok kimozdulni a lakásból, mások jóindulatára vagyok utalva ha közlekednem kell.
Előre is köszönöm!
Iloskity Zoltán
(2001. 06. 05.)

HA! A kuplung köri olajnyomás megy el és a váltóban nincs egyik lamella sor sem megégve, nagy valószínűség szerint a kuplung turbina ment tönkre. De ha leveszitek a váltót, és el tudod juttatni hozzám, segítek megállapítani a hibát és esetleg az alkatrész beszerzésben is tudok segíteni. Automata váltóról így levelezőn nem tudok többet írni.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötodo korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.