Astra házi lopásvédelem, Lucas adagoló

2001.06.20. 11:20
Ettől komolyabb védelmet is könnyen ki tud iktatni egy közepesnél csak kicsit gyengébb képességű, nem túlzottan bedrogozott tolvaj. Egy komolyabb tolvajnak pedig a gyári indítókulcsban lévő immobilizer pótlása, illetve kiiktatása sem jelent gondot akkor sem, ha műholdas nyomkövető van a kocsiban.
Helló Doki!
Kb. egy hónapja kerestelek meg a problémámmal, miszerint Peugeot 405 D kocsimnál hidegindításnál későn aludt el az olajnyomás lámpa. Nos a kocsi időközben átesett az olaj és szűrőcserén. Eleinte semmi gond, hidegindításnál lámpa egyből elalszik, de most kb. 1000-1500 km után a hiba kezd fokozatosan újra előjönni.
Olaj: Liqui Molly vagy valami hasonló nevű német diesel olaj, Alco szűrő.
Régebben: Esso Uniflo Diesel olajat és Champion szűrőt használtam, tehát nem Tescos cucc. Most azért próbáltam ki ezeket, hogy hátha ez a gond.
Motor egyébként továbbra is abszolút ok. Bár gondolkodom már egy nyomásveszteség próbán.
Köszi, Roller
(2001. 05. 30.)

Egy mechanikus műszert kell a gomba helyére becsavarni. Ha ezen indítás után azonnal és intenzíven megjön az olajnyomás, akkor nyomás venni egy másik jeladó gombát!
Ha ugyanezt a tapasztalatot okozza, olajteknő le!
- Ha be van horpadva, mert valami felütötte és rásimult a búvárcső szűrőjére, ki kell egyengetni, hogy ne gátolja az olaj pumpába jutását!
- Ha nincs horpi, az olajpumpát kell ellenőrizni, milyen állapotban is van?
- Mindkét fenti esetben meg kell bontani a hajtó- és a fekvő csapágyakat és ellenőrizni, nem koptak-e meg az olajhiány miatt?
Mindenképpen kellő rutinnal rendelkező szakember vizsgálja meg a motort, mert nem egyszerű feladat megtalálni az okot és feleslegesen nem kéne lottózni, mert sokba is kerülhet a dolog, ha nem tudják eldönteni az okot egyértelműen és mindenfélét egyszerre követnek el a kocsin, 'biztos ami cserélve van' alapon.


A Rover 420Di ügyében thX a választ Doki.
Bye: Andras Dorn
(2001. 05. 30.)

Ezt így nem vágom.
Írd meg még egyszer az egészet légyszi, mert annyi a kérdés, hogy befonom a szemöldököm, mire utánanézek és megkeresem, melyik kérdéshez is tartozik ez a kód?

(Látszódik, a száz fölötti eset után a korábbi páciensek nem minden rezdülésére emlékszik a Doki, aki egyébként is offline dolgozik. Ezért bitte az újbóli kérdezésnél, jókívánságoknál a rövid kórtörténetet mellékelni. Vagy az adott cikk linkjét. Így még arra is van esély, hogy bekössük az előzményeket. Köszi, a szerk.)


Kedves Doki!
Véleményt és tanácsot szeretnék kérni egy ötletemhez. Ez a levél talán kissé eltérő lesz a hozzád befutó legtöbb emailtől, de ez eddigi válaszaid alapján elég innovatívnak "ismertelek meg" ahhoz, hogy reméljem, tudsz nekem segíteni.

Van egy kb. fél éves 1.4-es G Astránk, és szeretném minél kisebbre csökkenteni a veszélyét annak, hogy egy reggel ne találjuk ott, ahol este hagytuk. Persze ellophatatlan autó nincs, ezt én is tudom, de talán meg lehetne oldani, hogy a nem trélerrel érkező tolvajok hoppon maradjanak.
Szóval eszembe jutott egy ötlet, amit elviekben egyszerű lenne megvalósítani, de egyrészt nem tudom, hogy egyáltalán működőképes lenne-e a valóságban, másrészt a megvalósításhoz szükséges lenne egy gyakorlott szerelőre (vagy legalábbis egy teljes szerelési útmutatóra a típushoz).

Az ötlet a következő: a műszerfalon van pár vak-gomb (néhány extra hiányzik a kocsiból), az egyik helyére szereznék (mondjuk egy bontóból) egy odavaló eredeti kapcsolót, majd a gyújtáskapcsolóból kijövő kábelek közül azt, amelyik az indítózást vezérli, megszakítanám, és belekötném ezt a kapcsolót.
Az eredményt úgy képzelem, hogy a kapcsoló kikapcsolt állapotában a gyújtás állásból továbbfordítva a kulcsot nem történne semmi, míg bekapcsolva a kocsi ugyanúgy működne, mint bármelyik másik.
Mit szólsz hozzá? Működőképes lehet ez az ötlet?
Ha igen, akkor esetleg ajánlhatnál egy szerelőt, akinek a segítségével ezt meg is tudnám csinálni (kb. annyira lenne szükség, hogy valaki levegye, majd visszarakja a műszerfalat szakszerűen és sérülésmentesen, mert ez nekem tutira nem sikerülne.)
Válaszod előre is köszönöm, Robi
(2001. 05. 30.)

Na figyelj! Nem tart semmiből egy kb. 90 cm-es drótot megcsupaszolni a két végén és az akku + és az indítómotor mágnese közé iktatni az indítás pillanatára. Csak annyit kell tudni a kocsiról, hol nyílik a motortér.
Ettől komolyabb védelmet is könnyen ki tud iktatni egy közepesnél csak kicsit gyengébb képességű, nem túlzottan bedrogozott tolvaj. Egy komolyabb tolvajnak pedig a gyári indítókulcsban lévő immobilizer pótlása, illetve kiiktatása sem jelent gondot akkor sem, ha műholdas nyomkövető van a kocsiban.
Keress meg, van azért egy-két ötletem, de csak személyesen. Ezek sem 100 százalékosak, de kicsit alkalmasabbak arra hogy megkeserítsék egy átlagos tolvaj néhány percét. Ez a legtöbb, amit elérhetsz. Ha komolyan el akarják kötni a kocsidat, el is fogják, sajnos az élet ezt mutatja. És az Opel új típusainak nem fognak neki kezdő tolvajok, mert egyel több lamellája van, mint a régebbi a zárrendszereknek és törni sem egyszerű.


Szia Attila!
A páciens egy 1994-es, 1,8-as, katalizátoros, diesel Escort. Szerintem nem olyan sok variáció létezik ebből a motorból. A motorszám: RR49xxxx.

Ha jól értettem az egyik szerelőt, akkor Lucas adagoló van a motoron és nem Bosch. A kocsit újkora óta hajtja faterom (és néha én), de még mindig nem lépte át a 60 ezer kilométert.
A hiba a következő: kb. 1700-as és 2000-es fordulat között, főleg másodikban és harmadikban rángat a motor, de csak kis gáznál, finom gyorsításnál.
Alatta, fölötte vagy nagyobb gáznál megszűnik. Ez nem is kimondott rángatás, inkább olyan mint amikor egy balf@sz váltás után beleng a motor, de ez nem marad abba egy-két rántás után. A motor teljesítménye, fogyasztása, füstölése, indulása szerintem mind kielégítő. A zöldkártyát is simán megkapja minden évben.

Rengeteg komolyabb szervizben voltam már vele, de a motorszerelők az adagolóshoz küldenek, hogy ez adagoló hiba, az adagolós meg vissza a szerelőhöz, hogy ez valami mechanikus hiba és az adagoló tökéletes.
Egyébként szét nem szedte még senki (bár nem is szeretném) csak egy hosszabb próbakör és füstgáz elemzés után mondtak véleményt. (Sőt volt már olyan vélemény is, hogy mért kell vele finoman menni. Akkor nem rángatna)
Viszont még bőven a hiba jelentkezése előtt az egyik kötelező szerviznél a szerelő észrevette, hogy az adagoló nem a gyári jelre van állítva, (hogy előrébb vagy hátrább azt nem tudom) de mikor ráállította akkor még elindítani is alig tudta, de mikor nagy nehezen elindult akkor úgy járt a motor, hogy majdnem kiugrott a helyéről, így kénytelen volt visszaállítani az eredeti helyére mert a motor tényleg azt szerette a legjobban.

És akkor jöjjön amit mi csináltunk már vele: Mivel a hiba már régóta fenn áll, ezért az előírt intervallumoknak megfelelően már többször ki lett cserélve az összes szűrője (gázolaj, levegő, olaj). De persze egyiktől sem javult meg. Próbáltam már tisztító adalékokat is, de az sem segített. Végül tavaly ősszel utolsó lehetőségként kicseréltük a motortartó bakokat, mivel az időközben kipróbált szerelők közül néhány azt mondta, hogy szerinte a kelleténél kicsit jobban billen a motor. Mondanom sem kell, hogy csak kidobott pénz volt, mert semmi változást nem tapasztaltam.
(Sőt kiszerelve vizsgálva az eredeti bakok még keményebbek voltak, mint az újak.)

Úgy veszem észre, hogy a hiba az idővel csak erősödik. Régebben csak harmadikban volt észrevehető, de most már másodikban is és egy kicsit negyedikben is.
Van még egy jelenség, ami nem tudom, hogy összefügg-e a rángatással. Ha üresben megpörgetem a motort és elengedem a gázpedált akkor a fordulat leesik legalább 500-ra, de lehet, hogy még lejjebb is csak a műszer nem követi, mert a motor az nagyon beremeg. (Mint a leállítás pillanatában) De csak egy pillanatra, mert mire az ember felfogja, hogy mi van már vissza is állt a normál fordulatra. De az alapjárati szabályzóban van elég kraft mert még negyedikben is viszi a kasztnit gáz nélkül alapjáraton. (Csak lehet, hogy nem elég gyorsan szabályoz?)
Hát kb ennyi. Előre is köszi a segítségedet!
Köszi: Gábor.
(2001. 05. 30.)

Először is, mivel nemsokára esedékes a vezérmű szíj cseréje, le kell bontani az alapokig a vezérlést. A szíj kerekeket is le kell venni! A vezető ékeket és a tengelyek végében lévő ékpályákat is ellenőrizni kell, nincsenek-e kiverődve?
Ki kell mérni a kerekeken lévő jeleket is, valóban a megfelelő pozíciót mutatják-e?
Ez utóbbi nem is egyszerű feladat, komoly figyelmet igényel és néhány komoly szerszámot is.
Utána össze kell rakni a vezérlést, de ha ott nem találtatok semmit, még mindig van tovább. Adagoló le és próbapadon ellenőrizni. A porlasztó csúcsokat is ki kell venni, egyeztetni, valóban az adott típushoz valóak-e , valamint nyitó nyomásuk megfelelő-e?
Ez utóbbi verziónak nem sok esélyt adok, szerintem a vezérlésnél, illetve az adagoló hajtásnál kell a hibát keresni, aszerint, ahogy a fentiekben leírtam!
Ezt támasztja alá az is, hogy jel szerinti helyén az adagoló nem igazán végzi a dolgát! De csak olyan ember piszkálja, aki nem csak jel szerint tudja összehozni egy dízelmotor vezérlését. Különben csak legózás lesz javítás helyett, és utána egy frappánsnak tűnő magyarázat fizetéskor.


Szia!
Egy '90-es évjáratú Mitsubishi Galant (1.8, diesel, sedan) autóról van szó. Szegényke beteg, és én meg nem bízom a szerelőkben.
Kérdésem: ki lehet cserélni a bal alsó lengőkarhoz tartozó gömbfejet a teljes lengőkar cseréje nélkül is? Eddig van 1 igen és 1 nem válaszom.
Sajnos a teljes csere eme modellnél kb. ~80-90 ezer Ft, míg ha szerencsém van és lehet csak a gömbfejet cserélni, az ~6-9 ezer forint. Nem kicsi a különbség!
Kérlek minél hamarabb válaszolj, mert más miatt is megy szervizbe a kicsike, és akkor ezt is megcsináltatnám. Esetleg ha te foglalkozol ilyen típussal, akkor írhatnál vissza egy tel. számot, ahol el lehet érni.
Köszi, Domino
(2001. 05. 30.)

A telefonszámomon megtalálsz. Ez viszont nem a parlament, hogy szavazni kelljen, hanem műszaki kialakítás kérdése. A te kocsidnál sem kell a lengőkart feltétlenül cserélni, lehet a gömbfejet is külön!


Kedves Doki!
Mostanában vásároltam egy 98-as Focust. Nem sokkal ezután alacsony fordulatszámon egy kellemetlen éles (sípoló?) hang hallatszott az ékszíj felől, ezért az autó átesett egy szíjcserén, és a feszítő görgő is ki lett cserélve. A hang majdnem teljesen megszűnt, jelenleg indítás után, az első felpörgetésig hallatszik, utána folyamatosan elhagyja.
A klímaberendezés a gyanú tárgya. Van tapasztalata a problémában?
Az autóban szerelt klíma van, nem eredeti Ford, hanem talán diavia (?) nevű
Segítséget előre is köszönöm!
Gábor
(2001. 05. 30.)

Na, az említett klíma típusnak ez nem ismeretlen betegsége, sajnos! A forgalmazó cégnél kell reklamálni, általában korrekten állnak az efféle dolgokhoz és ismerik is a portékájuk nyűgös dolgait.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötodo korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.