Rendőrjárőr jött belém
Semmilyen papírt nem kaptam. Azt mondták menjek be a biztositóhoz a rendszámmal és a vezető nevével. Ezeket felírtam, de megemlítendő az autót vezető rendőr hozzáállása. Kiabált velem, amikor a nevét kérdeztem rámüvöltött, hogy rá van írva a ruhájára, a jelvényszámot 3. kérésemre mutatta meg.
Tisztelt Uram!
Tegyük fel a következő történetet. Van egy magyarországi cég, amely autót vesz bérbe egy külföldi cégtől, külföldön. Az autóbérlés után azonban előfordul, hogy a bérelt autó használatára nem csak az adott országban kerül sor, hanem Európa-szerte, így Magyarországon is. Így tehát a magyar cég magyar alkalmazottja vezet egy külföldi rendszámú autót Magyarországon. Jelent-e ez bármiféle problémát a magyar közúti forgalomban, határon, kell-e valamire figyelni, milyen papírok szükségesek stb.
Üdvözlettel, Kiss István
(2001. 06. 12.)
Tisztelt Kiss István!
A tilalom, miszerint külföldi rendszámú autót magyar állampolgár nem vezethet, nem abszolút érvényű és mindenre kiterjedő. Ez alól a jogszabály ismer kivételeket. Ha a külföldön bérelt autó a magyar gépjárművezetővel jogszerűen tartózkodik külföldön, és ezt hivatalosan is igazolni tudja nem lehet probléma a hazaérkezéskor.
A határátkelőhelyen be kell mutatni a külföldi munkavállalást, érdekeltséget tanúsító okiratot és kérni kell gépjárműútlevél kiadását. Ezzel a magyarországi közlekedés biztosított.
Tisztelettel Autójogász
Kedves autójogász,
A következő történt velem a mai nap folyamán.
15.30 körül a Bp. XI. Kaposvári úton parkoltam a középső járdaszigeten. A Lánymányosi híd felé indultam, belenéztem a tükörbe, és 50-60 méteren belül senki nem jött, én kihajtottam, 3 másodperc múlva fékcsikorgás, majd egy rendőrautó engem jobbról kerülve fennakad a kocsim (régi audi 100) jobb első sarkán megsemmisítve az indexet, illetve leszakítva az első lökhárítót.
A vezetője ki, ordenáré hangon ordítozik velem, majd hív még 10 kollegát. Mondtam nekik, hogy a tükörben senki nem volt vagy 50-60 méter hosszan, mögöttem, mire mondják hogy akkor van elsőbbségem ha megadják. Mindegy kitöltettek velem 3 nyomtatványt, a felelőségemet sehol nem ismertem el, hiszen a vagy 8 méteres féknyom elég bizonyiték rá hogy nem 50-nel jöttek villogó, sziréna nélkül. Közben felhívtam egy rendőr barátomat, aki szerint jegyzőkönyvet kellett volna felvenniük, amit nekem alá kell írnom.
Ilyet nem kaptam, sőt semmilyen papírt nem kaptam. Azt mondták menjek be a biztositóhoz a rendszámmal és a vezető nevével. Ezeket felírtam, de megemlítendő az autót vezető rendőr hozzáállása. Kiabált velem, amikor a nevét kérdeztem rámüvölt, hogy rá van írva a ruhájára, a jelvényszámot 3. kérésemre mutatta meg, a rendfokozatát is vagy a 4. kérdésemre, hogy ott van a vállán.
Kérdéseim azok, ki állapítja meg hogy ki a hibás, ezek után mi következik. hogy fogom én egy rendszámmal a biztositónál intézni a dolgaimat. Miért nem kaptam semmilyen papírt?
Mayer József
(2001. 07. 10.)
Tisztelt Mayer József!
Ön a hibás. Miért közlekedik olyan helyeken, ahova alulképzett rendőröket is beengednek? Ezért az ügy jóformán reménytelen. Ha nem volt helyszínelés és a járművek mozgását nem rekonstruálták, akkor a Jóisten, de talán Dr. Pintér Sándor sem tud igazságot tenni.
A közúton fékezésre lehet, hirtelen fékezésre tilos a főútvonalon közlekedőt késztetni. Utólag eldönteni, hogy a főútvonalon közlekedő álmodozott, vagy mámorban úszott megfelelő vizsgálat nélkül nem lehet. Ezért ezt az ügyet lássa el a "veszett fejsze nyele" felirattal, vagy ha van kellő kitartása, forduljon panasszal az országos rendőrfőkapitányhoz, hátha a Békés megyében lezajlott ügyekhez hasonlóan feltárja a visszaéléseket.
Tisztelettel Autójogász
Ui.: Utoljára a remény vész el! Ha a rendőrautó is sérült, érdekes lehet, hogyan jelentették le a sérülést. Különben hasonló esetekre tartsa keze ügyében az ORFK központi számát 443-55-00, és kérje a panaszirodát vagy az ügyeletet.
(Helyszíni bírságos zsarolás, rendőr általi egyéb jogtiprás esetére be lehet raktározni a Fővárosi Ügyészségi Nyomozó Hivatal számát is, 266-5730. Itt szintén az ügyeletet kell kérni, éjjel nappal ott vannak. A szerk.)
Tisztelt Mándi Úr!
Szeretném véleményét kérni az ügyemben, ami a lényegében következő lenne:
Tavaly áprilisban vásároltam egy személygépkocsit a tulajdonosától eredetiségvizsgálattal, látszólagosan tökéletes papírokkal. Idén januárban a kocsit el szerettem volna adni, de az eredetvizsgáló helyen megállapították hogy a kocsi eredeti alvázszáma az élete folyamán valamikor ki lett cserélve a jelenlegire, gyakorlatilag át lett ütve. Több hónapos vizsgálat után, nemrégen a rendőrség megküldte az igazolást, hogy az autó valóságos eredete nem megállapítható, ez alapján az "AF" azonosító a mostani alvázszámmal a motortér más helyére beütendő, ami meg is történt.
A fenti történetet eladáskor alig merem előadni, tapasztalataim alapján a legvadabb krimiken felnött lakosság számára is elborzasztó az autóhoz tartozó történet. Ezek alapján az autó értéke jelenleg az akkori vételár 60% százalékában saccolható, a vételárhoz közeli értékben eladhatatlan. Az autóra költött felújítás értékéről már rég lemondtam, de vételárat szeretném visszakapni, ha egy mód van rá. Kérdéseim a következők lennének: a volt tulajdonost vagy a valóságnak nem megfelelő vizsga kiállításában felelős eredetvizsgáló központot perelhetem-e az adásvétel előtti állapot visszaállítására? Ha ezt a pert elindítanám, mekkora esélyem lenne ennek megnyerésére? Köszönettel, Richárd
(2001. 06. 13.)
Kedves Richárd!
100%, vagy egy kicsivel annál több. Tehát ne késlekedjen és az eredetiségvizsgálót illetve a korábbi tulajdonost haladéktalanul perelje be. Az eladótól követelhető, hogy a járművet a vételár megtérítésével egyídőben vásárolja vissza. Az eredetiségvizsgálót pedig a hibás szakvélemény kiadásáért a jármű értékének 20-50%-ig terheli felelősség.
Természetesen e felelősség egyetemleges, nem külön-külön hanem együttesen kell hogy helytálljanak, vagyis a teljes kárérték bármelyiküktől követelhető.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász úr!
Bár jogi problémához nem vezetett még a címben jelzett tábla hiánya, mégis a balesetveszély miatt szeretném elérni, hogy pótolják a mulasztást.
A helyzet a következő: Pestlőrincen lakom, egy nemrég egyirányúsított utcában. Az utca végénél - ahol nem szabad behajtani - egy forgalmasabb utca van, amely nem főútvonal. Annak idején kihelyeztek ugyan egy "kötelező haladási irány" és egy "behajtani tilos" táblát, de ebből még senkinek nem esik le a tantusz, hogy akkor ez egy jobbkezes utca. Úgy kell kiólálkodni az egyirányú utcából, mert átlagban hetente egyszer adják meg az elsőbbséget.
A kérdéseim a következők lennének: - kitől kell kérni, hogy kihelyezzenek egy "egyenrangú kereszteződés"-táblát? - illetve az ott lakók önhatalmúlag kihelyezhetnek-e az útra olyan akadályt - pl. bukkanót, "fekvőrendőrt" vagy valamilyen jelzést - amely felhívná a megszokásból vezetők figyelmét, hogy épp egy egyirányú utcába hajtanak be, szemből, vagy erre is hatósági engedélyt kell kérni?
Köszönettel: R. Péter
(2001. 06. 13.)
Tisztelt R. Péter!
E kérdéssel a helyi önkormányzat közlekedési osztályához kell fordulni és krni kell a megfelelő táblák elhelyezését. Amennyiben ez nehézséget okozna, a problémát jelezze a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztály balesetmegelőzési egységének (Balesetmegelőzési Bizottság), ahol a kellő támogatást megadják.
Tisztelettel Autójogász
Tisztelt Autójogász!
Alkatrésznek szeretnék venni egy rendszámos, de lejárt műszakival rendelkező autót. Az autót a forgalomból a jelenlegi tulajdonosnak kell kivonnia, hiszen ahhoz hogy ezt én tegyem, meg, a nevemre kellene iratni. A helyzetet bonyolítja, hogy az adásvétel kereskedőn keresztül történik, így nehéz elérni a jelenlegi tulajdonost, illetve ki kellene várnom amíg ráér, és elintézi a forgalomból kivonást, nekem viszont roppant sürgős lenne a vétel.
Kérdéseim: Elegendő-e ha az adásvételi szerződésbe teszünk egy kitételt miszerint az eladó köteles a forgalomból kivonást elintézni? (Így ezt nem kellene kivárnom.) Megteheti-e ezt valaki más helyette az autó forgalmija nélkül, vagy annak fénymásolatával? (Mivel az autót forgalmi nélkül nem szeretném elhozni)
Köszönöm a válaszát, üdv, Péter
(2001. 07. 02.)
Kedves Péter!
Bocs a késői válaszért, de mozdulni sincs időm. Kérdése nem nagy gond!
Szerezzen be meghatalmazást az eladótól a jármű végleges kivonására és így az ügyben Ön is eljárhat. Ez azért is jó, mert nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni a kormánynak, hiszen ők már úgyis tele vannak pénzzel! A jármű eredeti okmányait érvénytelenített formában feltétlen tartsa meg mert az alváz és motor csak ennek birtokában használható fel.
Üdv Autójogász
Tisztelt Dr. Mándi Sándor!
Ez év február közepén használtan vásárolt Suzuki típusú autómba beszámításra került régebbi gépkocsim. Erről természetesen adásvételi szerződés készült, a következő címmel:
ADÁSVÉTELI SZERZŐDÉS
Használt gépjármű felvásárlása továbbértékesítési céllal
Felkerestem a helyi önkormányzatot, hogy lemondjam a beszámított autóra fizetendő súlyadót, ahol azt a meglepő információt kaptam, hogy az ilyen típusú adásvételi szerződést nem tudják elfogadni. A szerződés megnevezi az eladót, a vevőt (stb.), egyszóval "bizonyítja", hogy már nem én vagyok az autó tulajdonosa. A kérdésem az volna, hogy mi ilyenkor a teendő?
Lévén nem akarom életem végéig fizetni a súlyadót egy olyan autóra, amely már nincs az én tulajdonomban.
Köszönöm szíves válaszát,
Tisztelettel: Orosz István
(2001. 05. 08.)
Tisztelt Orosz István!
Az Ön felvetése tökéletesen logikus. Sajnos ez nem mondható el a hivatalok működéséről. A hatályos jogszabályok szerint a kötelező biztosítási- és súlyadó fizetési kötelezettség a gépjármű kereskedőnek történő eladást követően szünetel. Persze ez a "hátrányos helyzetű" önkormányzatoknak nehezen érthető. Javaslom menjen el - milyen érdekes? - az önkormányzati okmányirodához és a jármű elidegenítéséről kérjen igazolást (persze ha az tényleg megtörtént). Ha a kereskedő eljárása elhúzódik és a járművet nem
tudja bizományosi szerződés keretében rövid időn belül értékesíteni, kérheti a jármű forgalomból történő kivonását. Ez a megoldás szintén mentesíti Önt a fölösleges kiadások alól.
Tisztelettel Autójogász
Dr. Mándi Sándor |
Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.