Kettőt egy csapásra

2005.07.15. 08:11


Kétszáznál még négyezret sem forog a motor, és a menetzaj nyitott tetővel is elviselhető. A hatsebességes váltó kellemes meglepetést okozott, némely fokozatokba kifejezetten bekívánkozott, alig-alig tapasztaltam részéről kelletlenséget. A Féline ötsebességese elbújhat mellette. És egy utolsó érv: az autó meglehetősen gyilkos vezetési stílus mellett 9,5 liter gázolajat kért 100 kilométerre. A CC-t nem venném más motorral.


Szép az új ködlámpa? Vagy csúnya?

És akkor a Féline. Lássunk némi sajtóanyagot!
"Határozottan felsőkategóriás, a 307 erejének megtestesítője az új 307 Féline limuzin, amely háromajtós változatban kapható. (Nálunk: nyugaton ötajtós is van. Ilyet vezettünk - a szerző.) Motorja 2,0 literes, 16 szelepes és 130 kW (kb. 180 LE) teljesítményű, ugyanaz, mint amely a 307 Coupé Cabriolet sportváltozatát is mozgatja. A 307 Féline hivalkodás nélkül dinamikus és különleges stílusa teljes egészében fényezett karosszériát igényelt.

Az új sportos orrkiképzés a krómozott vízszintes rácsokkal, a kipufogónál kivágott hátsó lökhárító a speciális krómozott csővéggel, a hatalmas küszöb, a vadonatúj Aidel 17 colos könnyűfém kerekek 205/50R17W méretű gumiabroncsokkal - mind a modell temperamentumát és egyediségét jelzik. A külső stílusban - összhangban az utastér kiképzésével is - megjelenik a kifinomultság és a dinamizmus.


Került bele még vagy másfél tehén

Utastere szériában kap teljes bőrborítást, Palimbro barna vagy Cerbere bordó színben, az üléseket, a műszerfalat és az ajtópanelek betétjeit foglalva magába. Ezt a Coupé Cabriolet modellen bevezetett felszerelések egészítik ki. Például:
- sportkormány, bőrbevonattal és Lion szürke betétekkel, amelyek a belső díszítőelemekkel harmonizálnak,
- alumínium pedálok és -lábpihentető, csúszásgátló bütykökkel,
- krómkeretes sport műszeregység, fehér számlapokkal és sugárirányban elrendezett számokkal,
- alumínium váltógomb.
A háromajtós változatban kapható Féline változat megkoronázza a 307 limuzinok választékát."


Olvastak fékről, futóműről, váltóról? Bizony, a Féline-be került ugyan egy erős motor, de az autó nem a sportról szól. Ez egy sport os 307. A gyáriak nagyon-nagyon hangsúlyozták ezt az os-t. Az autó is. A sajtótájékoztató egyetlen érdemben elhangzott kérdése az volt, hogy lesz-e valóban kemény izom-307 valaha. Nem lesz, a piac szerintük nem igényli. Aki bohóckodni akar, vegyen 206 RC-t, kisebb, könnyebb, keményebb, ugyanezzel a motorral.

7250-nél érkezik a leszabályozás, de soká tart, míg a mutató felkúszik odáig. A végsebesség a gyakorlatban valahol 210 körül alakult, a gyár 220-at ad meg, de ez még sík úton is reménytelen vállalkozásnak tűnt, ha pedig picit is emelkedett a sztráda, mindjárt leestünk kétszáz alá. Pedig csak 1305 kiló. De jobb is így, én már 180-nál féltem benne. A Féline lágy futóműve normális hétköznapi autókázásra való, miközben az a büszke érzés feszítheti a tulaj keblét, hogy gyorsan is mehetne, ha akarna. De ne akarjon. Élvezze inkább a kétzónás klímát.

107


Ember legyen a talpán, aki megmondja: 107, C1 vagy Aygo

A tervek szerint évi 300 ezer kisautó készül majd a közös gyárban Csehországban, Kolinban. 100-100 000 jut minden márkának, a Toyotának, a Citroennek és a Peugeot-nak. Először megnéztük az Aygót, aztán láttuk a C1-et, szegény 107-es utoljára maradt. Az élet és a konkurencia (persze ez esetben inkább szövetségest kellene mondanunk) kibabrált vele, de a Peugeot-nak volt egy ötödik ásza a kabátujjában. Ő mutathatta be először a kisautót dízelmotorral.

Kívülről semmi extra, talán ez a legvisszafogottabb a hármasból. A harcsaszáj itt is megvan, meg néhány krómoroszlán itt-ott, rendben, ez is Peugeot. Bent tiszta C1 vagy Aygo, újat nem mondhatok: vidám, jópofa és méretét meghazudtolóan kényelmes, a váltókar pedig minden idők egyik legocsmányabb darabja, ideértve a volt szocialista tömb autóit is. Újdonság tehát nuku.


Bent is csak a kormányembléma segít

Aztán elindultunk a rövidke, 42 km-es, de körforgalmakkal gazdagon dekorált tesztútra. És én eddig még azt hittem, ekkora kisautóba felesleges a dízel! A Toyota egyliteres benzinmotorja 68, a PSA 1,4-es HDI-je 54 lóerős. Ha nem tudom, biz' isten fordítva tippelek, a C1 90 kilóval könnyebb volt, de ez sokkal mozgékonyabb. 150-nél már teljesen felesleges tovább taposni a pedált, de addig, ha ügyesek vagyunk és sikerül elkerülni a 2000 alatti és 4000 fölötti fordulatszám-tartományokat (amúgy érzésre, hiszen fordulatszámmérő csak felárért jár), mókás kis játék az autó.

Peugeot 107 és új 307

Érdekes, hogy a motort üresben forgatva lassú felpörgést és még lassabb lepörgést tapasztalni, de terhelés alatt ilyesminek semmi nyoma, a 107-es örömmel emelgette orrocskáját a jobb láb legapróbb mozdulatára. A kormány szervo nélkül is könnyű és legalább kellően közvetlen marad, a féknek sincs nehéz dolga a 890 kilóval - a 107 HDI igazi kis városi raketta.

A slusszpoén elmarad, egyelőre nincsenek árak. Az új 307-est ősszel, a dízel 107-est csak 2006-ban kezdi forgalmazni a Peugeot Magyarországon.