Sportkipufogót alá, és kéne!

2009.10.02. 07:09

Amikor ideadták, nagyon sok mindent elmondtak a Priusról. Például azt, hogy mekkora erdő kellene ahhoz, hogy a Prius által nem kipufogott CO2-ből sima oxigén legyen. De nem érdekel, elvégre nem vagyok erdész. Csak az érdekel, hogy milyen autó. Ja, hogy ez hibrid? Na és? Felőlem akár hidegfúziós generátort is építhetnek bele. Éljen a júzer, vesszenek a műszaki részletek!

Azt is mondták, hogy ez tulajdonképpen egy turbódízel automata Avensisnek az alternatívája. Hát nem tudom, hogyan lehetne olyan sok üzemanyagot letolni a torkán, mint amennyit az Avensis+dízel+automata kombináció kajált. Talán ha kicsit felpiszkálnánk, úgy, hogy kettőötvenet menjen, akkor esetleg. De a Prius csak száznyolcvanat megy, és a legnagyobb rosszindulattal sem hajlandó sokat kajálni.

Akinek most újat mondtam: jó reggelt, 2009 van! Igen, a Prius nem kajál. És az új tényleg, jól érzékelhetően még kevesebbet, mint a korábbi. Azzal úgy 6,5 körül lehet vegyes használatban elmászkálni, és ha hanyagolja az ember az autópályát, akkor lényegesen kevesebbet. Elvégre, ezek a fránya hibridek olyanok, hogy ha lassan mennek, kevesebbet fogyasztanak. Ez pedig olyan vicces jelenségeket okoz, hogy megérkezik a városba az ember az M3-asról, és a 6,2-6,5 környéki átlag durván esni kezd, majd lemegy mondjuk 5,3-5,5 tájára. Minden attól függ, hogy mekkora a dugó. Minél nagyobb, annál inkább.

Már most, a harmadik bekezdés táján nagy a kísértés, hogy műszaki izékre tereljem a szót. Mert magunk közt szólva, ezt a hibridrendszert nagyon eltalálták. És a másik: nagyon jól körbebástyázták szabadalmakkal. Ezért aztán mindenki küzd, mint disznó a jégen, hogy kitaláljon valami hasonlóan zseniálisat, amibe nem kell két kuplung, normál sebességváltó és hasonlók, de nem megy. Ez a módszer működik, meg kell venni a licencet, ahogy a Ford tette, vagy ahogy a Nissan, egy-két amerikai modelljénél. A másik alternatíva az, hogy csinál az ember valami egyszerűt, egy túltenyésztett indítómotorral, ami nem nevezhető teljes értékű megoldásnak, lásd: Honda Insight, vagy épp a Mercedes S400 BlueHybrid. Ha ez utóbbi kettőét összeadjuk, akkor megkapjuk a Prius elektromos összteljesítményének kevesebb mint negyedét.

De behúzom a féket, és hagyjuk a technikát. Mert a Prius már akkor is izgalmas kocsi lenne, ha simán beleszerelnének egy 1,6-os benzinmotort. Mert annyira más.

Ott van például a hibridautó-forma, amit a Honda Insight olyan pofátlanul lemásolt. Aki még nem látta a másolatot és az eredetit együtt, azoknak elárulom: a Honda lényegesen kisebb, a két autó nem egy kategória. Legfeljebb annyiban, hogy a belső tükör alig használható.

A hármas Prius gyakorlatilag akkora, mint az előző volt, épphogy picit szélesebb, viszont jobban gazdálkodik a hellyel. A tetején lévő púp hátrébb vándorolt, így hátul nagyobb hely jut a fejnek, a csomagtartó pedig valami 450 literes. Igaz, ez a padló alatti rekeszből (50 l) és a felső részből jön össze, mert az ülés mögött ott van az akksi az elektromos hajtáshoz. Ha nem csinálták volna ál-variálhatóra, az összes német rosszul lenne, hogy mennyire szabálytalan formájú. Így viszont a germánok is kipipálva.

Azt viszont nem állítanám, hogy az utastere akkora, és ugyanannyira kényelmes, mint egy középkategóriás kocsié. Igaz, a Honda Accord sikere intő jel arra, hogy nem feltétlenül a végtelen hátsó lábtértől lesz jó egy középkategóriás autó. Ettől függetlenül a kategória picit előrébb jár, mint a Prius, amely inkább akkora, mint amekkora a középkategória átlaga úgy 5-7 éve volt. A Toyota palettáján valahol az Auris és az Avensis közé esnek a belső méretei, és pont. Biztos nem véletlenül.

Ezzel könnyen megbékéltem, de az első ülések lehetnének jobbak, pontosabban az ülőlap lehetne hosszabb egy picivel, és nem kellene megtörni az elülső részét felfelé(!), hanem teljesen síkra kellene csinálni. Így kicsit nyomja a combot és még rövidebbnek érződik, mint amilyen valójában. Persze kis állítgatással egy idő után tünetmentessé váltam, de megértem azt, aki egy VW Polóból átülve kapásból elintézi annyival, hogy kényelmetlen.

És vége a combozásnak is, mert az Aurisból ismert híd, amely a könyöklőt összeköti a műszerfallal, itt is megjelent a két első ülés között. Sőt, egészen normálissá fejlődött. Egyrészt azért, mert nem gagyi, nyöszörgő, fémszínűre fújt műanyagból van, hanem rendesen formatervezett, széles valami, alatta egy gigantikus tálcával, ahová rettenetesen sok dolog pakolható. És ide pakol is az ember, mert látszik a vezetőülésből, tehát nem felejti ott, ha majd kiszáll.

Másrészt azért jobb, mert nem céltalanul van ott: a váltókar mellett a rádió/navi képernyője és rengeteg gombja is rácsúszik, és ott van még a váltópöcök is. A könyöklő pedig a japán belpiacos autók zseniális rendszerét tartja meg, hátratolható, felnyitható fedéllel, gigantikus tárolórekesszel, belső tálcával, audiobemenettel. Ezért aztán nem gond, hogy nincs térképzseb az ajtón, hanem csupán egy italtartó, egy 0,33-as üvegnek.

Biztos vagyok benne, hogy a Toyotánál olvassák a teszteket, és végre megcsinálták, hogy a kormány tengelyirányban is állítható. Most csak pontosításképp, a négyes Prius tervezéséhez annyit hozzátennék: arra gondoltunk, hogy kijjebb lehessen húzni, nem beljebb tolni. A Priusé viszont a világ egyik legjobb kezelőrendszere, mert amit fontos kezelni, minden megvan a kormányon: rádió, telefon le-fel, hangvezérlés, hőmérséklet, belső keringetés(!), tempomat, kijelzőváltás a műszarfalon, fedélzeti számítógép. Aztán a finomságokkal és a navigációval el lehet szüttyögni az érintőképernyőn.

Mellesleg a Prius az első olyan hangvezérléses autó, ami meg is értette, mit kérek, szemben mondjuk a német kocsikkal, amelyek eleve német akcentussal kérik az angolt. A Prius könnyítésképp feldob egy listát a képernyőn, hogy az adott ponton milyen szavak a bemondhatók. És nem kell állandóan újra megnyomni a gombot a következő bemondáshoz, amitől értelmét veszti az egész.

A műszerfal valami hasonló, mint volt, kemény anyagokból megépítve. Középen, óriási árnyékoló ív alatt ott a digitális műszeregység. Sőt, ma már nem kell választani, hogy az ember navigál vagy a kis fogyasztást nézegeti kéjelegve, mert ez már a műszeregységben jelenik meg. Lehet váltogatni, hogy azt bámuljuk, melyik motor megy a háromból, vagy diagramot, ötperces bontásokban, hogy mennyit spóroltunk. A pillanatnyi fogyasztás viszont fix skálát kapott, és mindig látszik.

Mindezt kiegészíti a head-up display (HUD), magyarán a sebesség kivetíthető a szélvédőre is, de van olyan nézete is, amelynél a gazdaságosság-mérő csík is futkározik, sőt, a navigáció szimbólumai is kivetíthetők. A kivetítő kikapcsolható, ha valakit ez nem érdekel. A vetítés helyzetét mindenki a testmagasságához igazíthatja, sőt, még a fényereje is szabályozható. Amúgy ez széria minden Priuson, először nem is értettem, miért.

Aztán menet közben kiderült. Sőt, az is, hogy miért nem rohadunk meg, ha napon parkoltunk. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

1 órája
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21