Új autó ennyiért? Na ne röhögtess!

Teszt: Chevrolet Spark 1.2 LT

2010.02.09. 06:45

Adatlap Chevrolet Korea Spark LT 1.2 - 2010

  • 1206 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 82 LE @ 6400 rpm
  • 111 Nm @ 4800 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.1 másodperc
  • Végsebesség:
    164 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • 3 045 000 Ft
Szűzanyám, meg ne lásson, hová bújjak? Riadtan menekültem be az Opelek közé az importőr parkolójában, mikor először találkoztunk. Aztán letekertünk együtt több, mint 600 kilométert és némiképp rehabilitálnom kellett.

Kis autó és kisautó között marginálisak lehetnek a különbségek. Ez hasonlóan olyan bölcs megállapítás, mint a szebb a páva, mint a pulyka: igaz, de ha belegondolunk, hányszor ettünk már pávahúst, rájövünk, hogy hiába mutat jól a gipszoroszlán mellett a gyepen, azért csak egy semmirekellő dög, a pulyka mérföldekkel praktikusabb, hasznosabb. Mégis, mindkettőnek van helye a nap alatt. Jelen esetben a pulykát a Chevrolet Spark képviseli.

A tüncibünci, prémium kisautók (Ypsilon, IQ, Smart, de ha továbbmegyünk, akkor Mini, Fiat 500) léte persze nem véletlen, a jól menő ügyvédnő shoppingolni IQ-val jár, hiszen nem kell neki nagyobb, de a lóvét valahogy el kell költeni. Luxuscikkek, kielégítik a keresletet, csapódjunk inkább a kispénzűek oldalára, ott lényegesen nagyobb a tömeg.

Aygo-C1-107, Panda, Splash, i10, Picanto, mi van még? Hirtelen ezek jutottak eszembe anélkül, hogy belemásznánk a Corsa-Swift-kategóriába. Jellemzőjük, hogy kicsik, maximális térkihasználás mellett igyekeznek minél több autószerűt nyújtani, végtelenül egyszerűek és persze – ami a legfontosabb – olcsók.

Ott pedig a Spark a maga 2 295 000 forintos alapárával (akció nélkül) és hat légzsákjával az über-spori típusoknak is alákínál. Hogy ezek után milyen lehet? Mindjárt mondom.

Az Insignia OPC-ért mentünk az importőrhöz, mikor megláttam a behavazott flottát az udvaron. Csubakka-szerű fájdalmas nyüszítés tört fel a torkomból, mert sikerült pontosan abból az egyetlen előnytelen, oldalról-sréhen-az-orr-irányába szögből észrevennem, amelyikből tényleg zavaróan kaotikusnak tűnik. Aztán pár nap múlva menni kellett érte, én pedig fejben elterveztem a kertek alatti útvonalat, amelyiken majd a lakásom és a munkahelyem között közlekedem. Sötétben.

De nem eszik olyan forrón a kását. A hó alól kikaparva, ebben a zöld almánál is zöldebb színben messze nem rossz. Inkább vicces, mint szép, de legalább valamilyen - főleg, ha a Matiz jogutódjaként tekintünk rá. Emósok kérhetik feketében, oldalán lassan halványodó, szürke életvonalakkal is.

Picit eltúlzott, picit Opel, de messze-messze fiatalosabb, lendületesebb és a maga szögletes-íves módján egyértelműen a pillanatnyi divathullámba illeszkedik. Elhihetik, képeken sokkal rosszabb, mint élőben. Ez a – mondhatni fullextrás – négy villanyablakos, elektromos tükrökkel szerelt, 1,2-es, klímás, sportlökhárítós (nem röhög), alufelnis top Spark 1.2 LT 3 045 000 forintot kóstál. A létező összes extrával. Hárommillió.

A nagy maszk túlzott pofátlanságot sugall, a vulgáris gülüfényszórók nem kevésbé, cserébe remekül világítanak. Valahol az Igmándi pihenőhely környékén véletlenül felkapcsoltam a távolságit és Mosonmagyaróváron olvadni kezdett tőle a hó. Erre nem lesz panasz, az biztos.

Egy trükköt azonban gyakoroljon be minden leendő Spark-tulajdonos. Alapvetően rézsút hátulról közelítsen mindig az autóhoz. Onnan néz ki legjobban a hátsó ajtó és a küszöbvonal párhuzamos, hullámos íveivel, amelyek körbeölelik a kerékjárati ívet és a csomagtartón folytatódnak. Egyáltalán nem néz ki úgy, mint egy olcsó autó. Az oldalablakok vonala hátulról előre meredeken esik, ezért hátul ülve erős a klausztrofóbia, cserébe elöl remek a kilátás oldalirányban: bevásárlókocsi, Demszky-karó nem marad látatlanul. Az ötcsillagos törésteszt azonban megköveteli az öles A oszlopokat, ezek bizony kellemetlenül kitakarják a szűk kanyarban szembejövőket.

– Hárommillió – dünnyögöm magamban.

A rejtett hátsó kilincsben már nincs semmi új, de ebben a kategóriában még nem találkoztam vele, köszönjünk rá bátran olaszul. Összefoglalva az eddig látottakat: fiatalos, vicces forma, öt ajtó, szokjuk meg lassan, hogy nem ciki koreai autóval közlekedni. Még pöttöm alufelniken sem.

Na, majd odabent aztán sírunk-rívunk minden bizonnyal, tudjuk jól, milyen egy kisautó-bél ni, az ajtó is már milyen vékony. Hé, árulás történt, vagy mégsem? Becsapós a beltér, de nagyon, ugyanis adott mennyiségű gyermekbili-plasztikból egész pofás műszerfalat és középkonzolt rittyentettek. A GM fő formatervezője, Dave Lyons hosszú percekig tud róla beszélni.

Csodák azonban nincsenek, egyedül a négy ülés puha. A nagyobb tekerőgombok gumiborítást kaptak, és a kormányt fogatlan csecsemőkkel rágatták hetekig, hogy valamennyire puha legyen. Hárommillióért lehet kemény a műanyag, ezen a szinten ez rendben is van, már ha semmi nem zörög (csupán a kalaptartó önállósítja magát néha).

Totalcar értékelés - Chevrolet Korea Spark LT 1.2 - 2010

Ki kell vele egyezni és meg kell szokni, de legalább igazi kisautó, nem túlárazott prémium-neszeszer. Jó vétel.