Nem igazán szeretem az egyterűeket, de elismerem a létjogosultságukat. Az is tény, hogy marhára nem a két szülő, öt gyerek családmodellt szolgálják ki, hiába van bennük hét ülés. A Zafira Tourer arra szolgál a legjobb ötlettel, hogyan variálhatunk belőle hatalmas, négyüléses autót.
Először persze érdemes tisztázni, miért Tourer, és nem simán Zafira. Hát azért, mert a Zafira megmarad, ahogy az előző Astrát is meg lehet venni Classic néven. Most viszont azt találták ki, hogy a drágább, nagyobb új változat kap utónevet – végül is, mindegy. Mindenesetre az ilyen modellváltásnak megvan az az előnye, hogy nem az előző modell szarozásával vezetik le, hogy az új mennyire jó. Így sokkal nehezebb, de az opelesek megbirkóztak a feladattal.
A Zafira Tourer esetében mégis valahogy semmi meglepőt nem találtam abban, amilyen lett. Egyszerűen ezt kell tudnia ma egy kompakt egyterűnek, ahogy egy Renault Grand Scénic, egy Citroën C4 Picasso vagy egy VW Touran hasonlókat tud. Az Opel méretekben is utolérte a piacot. Húsz centivel lett hosszabb és tizenkettővel szélesebb: ez rettenetes nagy különbség. Most már tényleg van akkora, mint a többiek, az előző Zafirában három gyerekülés szűkösen fért el a középső sorban. Ilyen gond nemigen lesz a Tourerrel, bár később kiderült, hogy azért akad itt egy apró bibi.
A centiktől persze kevesen ájulnak el, viszont a forma telitalálat. A lapított orrú hasáb műfajában nehéz újat alkotni, de az Ampera-dizájnnal ez sikerült. Az Insigniáról átemelt horpasztás is jót tett a gigantikus oldalsó fémfelületnek. És persze az ablakok alsó éle emelkedik, ez szerintem jól oldja a busz forma alapvető sótlanságát, ami kiválóan tanulmányozható a például VW Touranon. Persze ízlések és pofonok, de az tény, hogy egy aprólékosan kidolgozott, részletgazdag és átgondolt formát rajzoltak a Zafira Tourernek.
Ha lehet, a belsejében egy fokkal alaposabbak voltak. Nyilván egy olyan autónál, amiből sokat kell eladni Németországban, nem lehet Citroën Picasso-szintű avantgárd trükköket elhelyezni, de az egész belső tér pont elég emberközeli. A stílus egyébként egy az egyben az Insigniáé vagy az Astráé, minden ott van és úgy, ahogy a legutóbb megjelent Opeleken. A váltókar egy magasabb konzolon csücsül, félúton a padló és a műszerfal teteje között, erre a konzolra pakoltak pár gombot az extra elektronikus trükkökhöz, mint villanykézifék, sávelhagyás-figyelmeztető, stb. – ezekről később.
Az Opel sem úszhatta meg, hogy a Zafira Tourer ne tűnjön ötletesnek. Például összesen harminc tárolóhelyet alakítottak ki benne, a legváratlanabb helyeken. Az ötletes nem azt jelenti, hogy egyben nagy is – ellenpéldaként a Peugeot 5008-ast tudnám felhozni, amelyben ugyanott, ahol az Opel vagy hat ötletes tárolóhelyet kínál, mindössze egy van. De abba vállig be tudok nyúlni, akkora.
Egyébként a két első ülés közötti boxról van szó, ahová az Opel jobban felszerelt változataiban egy FlexConsole nevű képződmény kerül. Hogy ez mit jelent? Kétoldalt két alumínium sín fut, amiben a tárolórekeszes könyöklő és az alatta lévő dupla italtartó ide-oda tologatható. Lejjebb van egy fix rekesz, rolóval, továbbá az egész komplexum a hátsó utasok irányában is rejt két tárolóhelyet. Ja, a legjobbat még nem is mondtam, az alu-sínben piros LED-hangulatvilágítás van – nyilván ilyesmi a drágább változatokban lesz, mindenesetre jópofa.
Jut eszembe, a különböző a Zafira Tourert alaposan kibélelték mindenféle Flex-dolgokkal. Az ülésrendszer Flex7 néven fut, noha már teljesen más, mint az eddigi Zafirákban. A középső sor három külön ülésből áll, és nem egyetlen tologatható padból. A székek nem kivehetők, ellenben előre-hátra húzogathatók, bő húsz centis úton.
Az extrább kivitel („lounge seating”) ennél annyival tud többet, hogy a középső székből kartámla hajtogatható. Ez esetben a két szélső szék még jobban hátratolható, és közben elmozdul befelé is. Ilyenkor egy sztreccslimó kényelmét kapjuk, viszont két hátsó pótülés elfelejthető. (Az ötlet egyébként a Ford C-Maxéhoz hasonló.) A bemutatón egy ilyen berendezésű tesztautót kaptunk. Egy hibája biztos van a rendszernek: mindössze a két szélső ülésen van Isofix-csatlakozó a gyereküléseknek, ami egy családi használatra szánt egyterűnél nem sok. Mint kiderült, az alap ülésrendszerben is csak két Isofix lesz, ha több gyermekülést akar bekötni az ember, csak az övekkel teheti meg.
A leghátsó két ülés a régi módon fordul ki a csomagtartó padlójából. Mivel nagyon alacsonyak, hosszú utakra nem igazán kényelmesek, noha a hosszú autóban a térdünknek amúgy van elég hely. És a hátra bemászás sem kín. Ez a két ülés egyébként nem jár majd az alapváltozathoz, azaz a Zafira Tourert meg lehet majd venni ötülésesként is, akárcsak a Grand Scénicet, ilyenkor bő 700 literes a csomagtartója.
Az Opel ehhez a típushoz is kínálja majd a FlexFix nevű kerékpártartót, ami két bringát bír el alapból. Erre egy adapterrel további kettő rátehető, összesen egy mázsányi bicajt tudunk így elcipelni. Egy ilyen tárolónál alapvető probléma lehet, hogy nem férünk a csomagtartóhoz, ha fent vannak a bicajok, ezt úgy hidalták át, hogy az egész rakomány hátrabillenthető, és nyithatóvá válik az ötödik ajtó.
További Flexek, motorok – köztük a leendő szentgotthárdiak – és az elektronikus kütyüarzenál a következő oldalon. Ja, és az ember, aki azon dolgozik, hogy megölje a vezetés élményét. Feltéve, hogy az élmény. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
