– Please welcome Chief Vehicle Engineer Kazutoshi Mizuno – konferálja fel őt egy marketinges kolléga a silverstone-i pályán.
– Cheap Vehicle Engineer, javítja ki vihogva az öreg – my budget is always too small. – Nem állítom, hogy mind a 130 millió japánt személyesen ismerem, de az ilyen természetű tréfálkozás egy európai nagyvállalat dolgozójától is elég merész egy sajtótájékoztatón. Mizuno-san az őrült tudós és a pajkos nagyfater lenyűgöző keveréke.
Gátlástalanul beleviccel a vállalati költségpolitikába, kacsintva-odahajolva kiszivárogtatja a még embargós gyorsulásértéket (2,8), és kuncog. Aztán a hülye diákokhoz beszélő lelkiismeretes tanár aggodalmával figyel, hogy megértjük-e: tényleg azt találta ki idénre, hogy a négy sarokban eltérő karakterű futóművet tervez a GT-R alá. Ez a temérdek munka a jobbkormányos autókat érinti csak, mert azoknál nyilvánította az oldalankénti súlyelosztást tökéletlennek (jobb oldalon jön előre az első hajtás, a söfőr mellett, amiatt).
Aztán áttervezte a szívórendszert, és egy kicsit elszegényítette a keveréket, hogy nőjön a teljesítmény. Itt érzékletes élménybeszámoló következik az egész más hangon szóló motorról (halálbiztos vagyok benne, hogy tényleg hallja a kétféle keverék közti különbséget), és arról, hogy maga ellenőrizte, és az Autobahnon 250 és 315 km/h között egész más. Az új, hivatalos teljesítményadat 550 lóerő 6400-on, és 632 Nm 3200-5800 között, 2 decivel alacsonyabb fogyasztás mellett.
Aztán terveztek pár merevítést ide-oda, hogy még precízebben érezhető legyen a futómű, és mert a merev karosszéria atompontosan adja át a mozgását az összkerékhajtást vezérlő komputer G-szenzorának. Értik, ugye, extra vasakat kapott a kasztni, hogy a közepébe tapasztott csip még véletlenül se a mikrodeformációt érezze, hanem a jármű dögletesen gyors mozgásának tényleges erőhatásait. Hogy hatékonyabb legyen az összkerékhajtás. Mennyivel, vajon? Egy angström per mikroszekundum köbgyökkel? Minek?
Ezen a ponton álljunk meg egy pillanatra, bámuljunk ki a sajtótájékoztató termének ablakán, és idézzük fel, mi is a GT-R. Az év szupersportautója a Top Gearnél, az Autocarnál, az Evónál, ha csak az angol sajtót vesszük. Hivatalos körülmények között, az érzelmek nélküli, elfogulatlan Stiggel a volánnál gyorsabb a Top Gear pályáján a Bugatti Veyronnál, a Ferrari 599 GTO-nál, a Lambo Murciélago LP640-nél, a Porsche Carrera GT-nél, az Audi R8 V10-nél, és még hosszan gépelhetném.
A német Sport Auto saját táblázata szerint a Nürburgringen utcai gumin a Pagani Zonda F, a Koenigsegg CCX és a Carrera GT veri meg. Minden más - Lambók, Ferrarik, Corvette ZR1-ek, SLS AMG-k, ilyesmik, valahol mögötte érkeznek. Hess, el a kezekkel a billentyűzettől, nem kérek ezer kommentet arról, hogy ki milyen köröket talál a google-ben még, és hogy kinek az apukája tudja legyorsulni Vin Dieselt. Azt se most vitassuk meg, hogy egy Bentley belseje mennyivel szebb, egy Aston Martinnal mennyivel könnyebb vacsorázni vinni Kelly Brooke-ot. Igen, én is tudom. De nem ez a lényeg.
A lényeg az, hogy a Nissan 2007-ben készített egy böhöm nagy, 1,8 tonnás, 4 üléses, csomagtartós kupét, ami egy 911-es mellett úgy néz ki, mint mangalica a tyúkólban, beletett az elejébe egy 3,8-as biturbó V6-ot, a fenekébe egy DSG váltót, alácsavarozott egy összkerékhajtást, és csinált valamit, amit nem értünk, amitől ez a Gundam-fejű behemót másfélszer olyan gyors lesz, mint bármi más, aminek a felébe kerül. És miután elkészült vele, az ámuldozó, hitetlen vagy konkrét csalást emlegető szaksajtó és fórumok olvasgatása helyett elővette szépen a tűreszelőt, és nekiállt finomítgatni.
Ezért a furcsaságért nagyrészt a velem szemben gesztikuláló főmérnök a felelős, aki éppen azt magyarázza, hogy a nagy önsúly nem fontos, kizárólag a kerékre ható dinamikus terhelések számítanak. Persze, horkantok magamban, és fel is írom magamnak: nem-ortodox tömegmenedzsment-filozófia. De aztán elszégyellem magam. A GT-R pusztító tempóját annyi szervezet és magánszemély erősítette már meg, beleértve az én saját szegény, átrendezett belső szerveimet, hogy akármilyen vajákolós bullshitnek hangzik, a végeredménnyel nem lehet vitatkozni. Mizuno-szan egy legenda, de megdolgozott érte.
Zúgó fejjel megyek le a paddockba. Most jönne a jó rész: a felelőtlenkedés a versenypályán. Arról ábrándozom, hogy olyasmi lesz, mint az M5-nél volt: íme a kulcs, jó szórakozást, szóljon, ha új gumi kell. Ó, és indulás előtt adja meg a legközelebbi hozzátartozója nevét, ha esetleg postáznunk kéne az urnát.
De itt nem ez a rendszer. Silverstone esőnyákos (mikor nem?), a Nissan pedig úgy döntött, ez nem az a nap, amikor az észak-balkáni piac ámokfutói tönkretehetik a szép új autókat. Kötött a feladat: Beülünk az idei modellbe, normális tempóban elmegyünk két kanyarral arrébb, ahol kipróbálunk egy állórajtot, aztán szlalomozunk párat 5 bója közt, aztán vissza az elejére. Ebből két kör, aztán átülés a 2012-esbe, és ismétlés. Ha jól számolom, olyan 8 kilométert fogok autózni. Egy instruktor mellett. Hát, itt nem csak a fejlesztésben van szigorú munkarend.
Beülök a régibe. Ahogy megmozdul, felébrednek az emlékek. A GT-R egy szovjet-japán vegyesvállalat termékének érződik. Anyag van benne, mint egy ZIM-ben, és rengeteg elektron, mint egy számológépes Casióban. A motorhang színtelen, a DSG csordogálásnál hajlamos odaütni, de mire elérünk a box feléig, minden összesimul. Normálisan vezetek, és a GT-R nem harap hirtelen, a turbók elveszik a keménységet a tolásból. Ahogy kiérünk a boxból, nyomok egy félgázt. Hűségesen felbúg a V6, jelzi, hogy értette, és ezalatt a másodperc alatt a DSG visszavált úgy négyet. A következő pillanatban a GT-R megtépi magát, egy pár fokot kitolja a fenekét balra, de mire megmozdul a kezem a kormányon, már szétterül az erő a 4 keréken, és tarkón vág az ülés.
Pár év alatt nagyon el lehet felejteni, hogy mennyire bizarrul, szürreálisan gyors a Nissan. Mire megérti az ember, hogy mi történt, és elmosolyodik, már kezdhet is fékezni a kanyar előtt. És akkor jön az igazi pánik. Mert a GT-R úgy gyorsul, mint kolibritoll a tornádóban, de a nedves féktávon hirtelen 2 száguldó tonnát kéne lelassítani és beterelni a kanyarba. Egyszerűen nincs meg, hogy milyen hamar mennyire gyorsak vagyunk, és mennyire csúszik.
Végül csak megérkezünk egyben a két bója közé, ahonnan a gyorsulás kezdődik. Kapom az instrukciót: futómű, váltó, motor R-ben, bal láb a féken, jobb láb a gázon, fordulat beáll, leugrani a fékről, kapaszkodni. A következő bójasornál satu, majdnem állóra, aztán megyünk szlalomozni.
– Oké, és van itt előttünk ez a két narancssárga bója, itt mi van? Itt húzom a kettest?
– Nem, ott fékezel.
– Ne hülyéskedj, ez mennyi, 50 méter? Hányra gyorsulunk?
– Nagyjából 100-ra. Amennyi a bójáig kifér.
Még akkor is cinikusan röhögök, amikor leugrom a fékről. 3 másodperccel később, a bójánál 64 mérföldről állok meg. Az 103 km/h. Már nem röhögök, de a szám nyitva marad. Továbbgurulunk a szlalomhoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
